משרד הכלכלה מבקש לדחות מועד תחילת יישום סעיפים בחוק הגנת הצרכן [הקמת המאגר להגבלת פניות שיווקיות (‘אל תתקשרו אלי’)]: מדובר ב”פרויקט מחשובי מורכב”ומשך הזמן הארוך בו “היעדר תקציב מדינה היקשה על קידום היציאה למכרזים להקמת המערכת”

עפ”י הודעה שפורסמה ב- 10.3.2022, משרד הכלכלה והתעשייה מבקש לדחות מועד תחילת יישום סעיפים בחוק הגנת הצרכן [הקמת המאגר להגבלת פניות שיווקיות (‘אל תתקשרו אלי’)]. לדברי המשרד, מדובר ב”פרויקט מחשובי מורכב”ומשך הזמן הארוך בו “היעדר תקציב מדינה היקשה על קידום היציאה למכרזים להקמת המערכת”.

המשרד פירסם אתמול את תזכיר חוק הגנת הצרכן (תיקון מס’61) (תיקון), התשפ”ב – 2022. בדברי ההסבר נאמר כי “מטרת הצעת החוק היא לדחות את מועד כניסתם לתוקף של סעיפים 1, 4(1) ו- 6 לתיקון 61, מיום 24.5.2022 ליום 31.10.2022 וזאת על מנת לאפשר לרשות להשלים את הקמת המאגר להגבלת פניות שיווקיות (‘אל תתקשרו אלי’), לאפשר תקופת “הרצה” לרישום צרכנים במאגר ולאפשר לציבור העוסקים לבצע את ההתאמות הנדרשות במערכות המחשוב אצלם לצורך בירור המידע במאגר”.

בדברי ההסבר נאמר כי “ביום 24.11.2020 פורסם תיקון 61 לחוק הקובע, בין היתר, מגבלות על שיחות שיווק טלפוניות ומחייב עוסק המבצע שיחת שיווק באמצעות הטלפון (פנייה שיווקית) לברר האם מספר הטלפון שאליו מתבצעת השיחה רשום במאגר אל תתקשרו אליי.

“לצורך כך נקבע כי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תקים ותנהל מאגר שבו יירשמו מספרי טלפון של צרכנים שאינם מעוניינים שיבוצעו למספר הטלפון שלהם שיחות שיווק וכי עוסקים שמבצעים פנייה שיווקית לא יפנו לצרכנים שנרשמו במאגר.

“כמו כן נקבעה הסמכות להטיל עיצום על עוסק שפעל בניגוד לחובתו כאמור וכן נקבעו מקרים שבהם לא יראו בפנייה שיווקית הפרה של הוראות החוק כאמור.

“לצורך הקמת המאגר וכן על מנת לאפשר לעוסקים המבצעים פנייה שיווקית להיערך לבירור המידע שיופיע במאגר, נקבע כי הוראות התיקון ייכנסו לתוקף 18 חודשים מיום פרסומו, קרי ביום 24.5.2022.

“נקבעה תחילה מאוחרת של 18 חודשים בשל העובדה כי הקמת מאגר כאמור הינה פרויקט מחשובי מורכב ובתוך כך מצריכה עבודה במספר שלבים שלא ניתן לפעול בהם במקביל.

“בתוך כך ולצורך המחשה יובהר כי ראשית נדרשה הרשות לצאת  במכרז לצורך איפיון המאגר. רק בסיומו של הליך האפיון ניתן היה לצאת במכרז נוסף לטובת הקמת המאגר עצמו. לאחרונה הסתיים הליך בחירת הזוכה ובימים אלו מוקם המאגר. רק לאחר השלמת הליך ההקמה יוכלו העוסקים להיערך להכנת ממשקים ממוחשבים לבדיקת המידע במאגר.

“העיכוב בהשלמת התהליך האמור נובע מהעובדה כי מיום פרסום התיקון ועד לחודש נובמבר 2021 פעלה המדינה ללא תקציב. היעדר תקציב כאמור הקשה על קידום היציאה למכרזים להקמת המערכת כאמור.

“הרשות מעריכה כי השלמת האפיון הטכני המלא והעברת הקוד המאפשר התממשקות למאגר תהיה בתחילת מאי 2022. עם זאת, נראה כי על מנת לאפשר לעוסקים להיערך כנדרש לצורך בירור המידע במערכת ובכלל זה לבצע את ההתאמות הנדרשות מבחינת מערכות המחשוב אצלם, יש לאפשר להם שהות של מספר חודשים.

“זאת ועוד, נראה כי נדרש פרק זמן של “הרצה” בו צרכנים יוכלו בכל מקרה לרשום את מספרי הטלפון שלהם במאגר בטרם ניתן יהיה להחיל את החוק ככתבו וכלשונו.

“בהתאם מוצע לתקן את סעיף התחילה כך שסעיפים 1, 4(1) ו-6 לתיקון 61 ייכנסו לתוקף ביום  31/10/22”.