משרד החקלאות: מכרז לביצוע הערכת סיכונים וסיכויים לחקלאות ישראל ולהספקת המזון כתוצאה משינוי אקלים

14:04 31.12.2021

קטגוריות: מכרזים/פטורים/דרושים

תגים: ,

הגוף המפרסם: משרד החקלאות ופיתוח הכפר/האגף לשימור הקרקע והניקוז

נושא המכרז: מכרז לביצוע הערכת סיכונים וסיכויים לחקלאות ישראל ולהספקת המזון כתוצאה משינוי אקלים

מס’ המכרז: 59/2021

תאריך פרסום: 2 בדצמבר 2021

מועד אחרון: 18 בינואר 2022

הערות: האגף לשימור הקרקע והניקוז האגף לשימור קרקע וניקוז אשר במשרד החקלאות מטפל בנושאים הבאים: תכנון פיזי, שימור משאבי הקרקע והסביבה החקלאית במדינת ישראל יסוד לחקלאות בת-קיימא. גיבוש ויישום מדיניות משרד החקלאות בנושא שימור קרקע ומים, כתשתית הנדסה וניקוז; רגולציה, הנחיות וייעוץ מקצועי בתחומי הידרולוגיה, הידרוטכניקה והנדסת הניקוז, לרשויות ניקוז, מתכננים ובעלי עניין אחרים; סקרי קרקע, מיפוי, יעוד קרקע וחישה מרחוק, עריכת סקרים ארציים ומקומיים לפי צורכי האגף לשימור קרקע והרשות לתכנון.

במהלך השנים האחרונות נצברות ראיות המצביעות על שינוי אקלים, הנתמכות על ידי העולם המדעי תחזיות, המתבססות על המשך העלייה בריכוזי גזי החממה, מראות כי שינויים אלו הם רק ראשיתו של תהליך אשר עתיד להתעצם במהלך המאה ה- 21 ולטלטל את כל מגזרי החברה וביניהם את ענפי המשק והחקלאות ואת מערך היחסים הבין-לאומי. השינוי מורגש באופן מיוחד במזרח הים-התיכון.

לדוגמה: מאז 1980 עד היום עלו טמפרטורות המקסימום והמינימום בישראל בכ- 1.5-2 מעלות צלזיוס בממוצע. בנוסף, ישנה עליה בשכיחות אירועי קיצון כגון שרב, ברד, רוחות, ועוצמות גשם גבוהות.

בשנים אלו נצפתה גם ירידה בכמויות המשקעים השנתיות בעיקר בצפון מזרח הארץ (אגן ההיקוות של הכינרת).

ביולי 2018 קיבלה ממשלת ישראל את החלטה 4079 ‘היערכות ישראל להסתגלות לשינוי אקלים’. ההחלטה קוראת למשרדי הממשלה לבנות תכניות היערכות מתאימות – “המטרה היא כי על-ידי יישום צעדי מדיניות תוך הסתייעות בעקרונות תכנית ההסתגלות, מדינת ישראל תגיע למוכנות גבוהה להשפעות של אקלים משתנה, ותמקסם את התועלות מתוך ההזדמנויות שעלו”.

חקלאות ישראל, המתקיימת באקלים ים-תיכוני עד מדברי, השכילה להתאים את עצמה לתנאים הסביבתיים בעזרת שימוש יעיל במים, שימוש במים מושבים, ייעול התפוקה מיחידת קרקע, צינון במשקי החי, בקרת אקלים בחקלאות הצמחית ועוד. אולם, המשך שגשוג החקלאות בעידן של שינוי אקלים מחייב צעדים נוספים לשמירה על חוסנה של החקלאות ועמידותה בפני האתגרים המתגברים.

על-מנת להתמודד בצורה טובה עם השלכות שינוי האקלים, חשוב לפתח כלים להערכה כמותית של ההשלכות. הערכת ההשלכות על החקלאות דורשת בחינה של כל ענף חקלאי על בסיס מאפייניו המיוחדים ועל בסיס רגישותו האקלימית.

בשנים האחרונות אנו נחשפים לשלל עבודות ופרסומים בעולם העוסקים בהערכות כמותיות של השלכות שינוי האקלים על ענפי החקלאות.

שינוי האקלים ישפיע לא רק על הייצור החקלאי המקומי, אלא גם על אפשרויות ייבוא מזון ומספוא. בכך הוא מעמיד בסכנה את ביטחון המזון, וחשוב לבחון גם את ההשלכות על תמהיל המזון המורכב מייצור מקומי ומייבוא.

מרכיבי השירותים המבוקשים:

א. בחינה של הסיכונים וההזדמנויות העומדים בפני החקלאות הישראלית בעזרת הטמעת התחזיות האקלימיות של השרות המטאורולוגי במודלים חקלאיים.

ב. הערכה כמותית של ההשלכות הביו-פיזיות והכלכליות על ענפי חקלאות מרכזיים, תוך הבחנה בין אזורי הגידול.

ג. הערכת סיכונים לאספקת מזון מיובא על סמך סקר אומדן לירידה בייצור המזון העולמי מבוסס על הערכות סיכונים קיימות במדינות הייבוא.

ד. הצעת חלופות לכלי מדיניות.

התוצרים המבוקשים:

א. דו”ח שיסקור את המידע הקיים בעולם בהתבסס על דו”חות הערכת סיכונים על החקלאות ומחקרים שהתבצעו במדינות חקלאיות מובילות. סקירת הספרות תתמקד בשיטות ומתודות להערכת סיכונים בענפי חקלאות לסוגייה.

ב. דו”ח המכיל הערכה של השלכות שינוי אקלים על זמינות ייבוא חקלאי לישראל בדגש על דגנים, מזון מן החי, פירות, ירקות נבחרים.

מימוש המכרז בפועל מותנה בקיום תקציב מדינה ואישור ועדת חריגים במשרד האוצר.