משרד החקלאות: התקשרות בפטור ממכרז עם מו”פ דרום ומו”פ רמת נגב: ביצוע פרויקט מחקרי להגדלת יבול בעגבניה [אספקה רציפה ואיכותית של עגבניות לאורך השנה]

14:01 31.12.2021

קטגוריות: מכרזים/פטורים/דרושים

תגים:

משרד החקלאות ופיתוח הכפר/שירות ההדרכה והמקצוע פירסם שתי הודעות (נפרדות) על כוונות התקשרות בפטור ממכרז עם מו”פ דרום [החברה הכלכלית לפיתוח אשכול בע”מ] ומו”פ רמת נגב [היות וכל מו”פ ממוקם באזור אקלימי שונה, הרי שישנו הכרח לבצע המיזם בשני המקומות בעת ובעונה אחת. היקף ההשקעה בכל אחד מן המו”פים יהיה זהה].

זאת לשם ביצוע פרויקט מחקרי להגדלת יבול בעגבניה [אספקה רציפה ואיכותית של עגבניות לאורך השנה]. ההתקשרויות הן מ- 1.1.2022 ועד 1.1.2026.

מטרת המיזם: העלאת רמת יבול העגבניות בישראל ויכולת יצור ואספקת ירקות רציפה ואיכותית של עגבניות לאורך השנה, בדרכים ובאמצעים שיבטיחו את מימוש פוטנציאל היבול.  

עד כה תנאי מזג האוויר בישראל אפשרו לגדל עגבניות לאורך כל השנה כאשר רוב הגידול מרוכז בנגב וגדל ללא בקרת אקלים ובכדאיות כלכלית. גידול בחממה בארץ בטכנולוגיה גבוהה הכוללת חימום, צינון, אוורור והעשרה ב- CO2  נבדק ונמצא כלא כדאי כלכלית בשל עלויות האנרגיה הגבוהות.

בארץ, אנו נוקטים בגישה של התאמת הטכנולוגיה למקום ולצמח תוך שימוש במינימום אנרגיה לעומת הגישה של התאמת האקלים לצמח בכל תנאי, שהינה יקרה ולא כלכלית בתנאי התשומות והאנרגיה בישראל.

השפעת ההתחממות הגלובלית בולטת מאוד בגידול עגבניות, המושפע מטמפרטורות גבוהות. מעקב אחר נתוני הטמפרטורות בחמש השנים האחרונות בישראל, מראה עלייה עקבית בטמפרטורות ואירועי אקלים קיצוניים הנמשכים לפרקי זמן ארוכים, המשפיעים על פוטנציאל היבול.

לעליית הטמפרטורה הממוצעת עקב שינויי האקלים יש השפעה מכרעת על ירידת איכות הפרי הקיצי והאביבי הבא גם לידי ביטוי בתגובה אלימה של וירוסים. הוירוסים המחלישים מאוד את הצמח, ולא מאפשרים המשך גידול, במיוחד בחום. כמו כן,  איכות צבע בפרי אינה טובה ונגרמת הצהבת הפרי עקב ליקויים במעבר הפרי לצבען ליקופן בגלל החום הקיצוני. נשירה באחוז גבוה של פרי מהאשכול כתוצאה מתהליכי נשימה מוגברים.

טמפרטורות הקיץ הגבוהות גורמות פגיעה קשה בפוריות ובאיכות המוצר ולמחסור בעגבניות בשוק המקומי ולעליית מחירים. כל אלו מחייבים הפחתה של הטמפרטורות במבנה לצורך קבלת תוצרת איכותית בעלת חיי מדף טובים, איכות טעם ונראות גבוהים.

כושר היצור בשנים האחרונות נפגע מהשפעת האקלים החם בכ-  30% הן מפגיעה ישירה ברמת היבול והן מצמצום בשטחי הגידול בעונה החמה.

מטרת מיזם זה היא לבחון האם שיפור תנאי האקלים במבנה באמצעים פיזיקליים של צינון ו/או חימום, אשר יכולים להפחית את עומס החום במבנים (טמפרטורה, קרינה, לחות), לצד בחינת זנים ושיטות גידול במועדים שונים בקרקע ובמצע מנותק, ישפיעו על יבול  העגבנייה בגידול מונוקולטורה אינטנסיבי.

גידול עגבניות בישראל הינו פסיבי ללא בקרת אקלים ומגודל לאורך כל השנה באזורים שונים. בעונת סתיו חורף מגדלים בבתי צמיחה ובאביב קיץ בבתי רשת. פיתוח ישראלי של גידול בבית רשת איפשר לגדל בעונה החמה והפך לטכנולוגיה נפוצה בארצות שונות בעלי אקלים חם.

נכון לשנת 2021, מגדלים 20 אלף דונם בבתי צמיחה ו- 9 אלף דונם בבתי רשת, כ- 75% מהיקף השטחים הינם בנגב.

עד כה תנאי מזג האויר בישראל אפשרו לגדל עגבניות לאורך כל השנה בשיטה פסיבית זו, כאשר רוב הגידול מרוכז בנגב  וגדל ללא בקרת אקלים ובכדאיות כלכלית.

מעקב אחר נתוני הטמפרטורות בחמש השנים האחרונות בישראל, מראה עליה עקבית בטמפרטורות ואירועי אקלים קיצוניים הנמשכים לפרקי זמן ארוכים, המשפיעים על פוטנציאל היבול. כל התחזיות הקימות מצביעים על המשך מגמה זו. לעלית הטמפרטורה הממוצעת עקב שינויי האקלים יש השפעה מכרעת על ירידת איכות הפרי הקיצי והאביבי ומשפיע גם על בתגובה אלימה יותר של וירוסים. שינויי האקלים בשנים האחרונות  גורמים לעליה בטמפרטורות הקיץ הממוצעות דבר המשפיע באופן שלילי על כמות ואיכות יבול העגבניות בישראל.

הפחיתה ביבול העגבנייה, בעיקר בסוף הקיץ לקראת חגי תשרי, גורמת לעליית מחירם בשווקים המקומיים ואף משפיעה על מדד המחירים לצרכן. כמו כן מחסור זה מהווה זרז להרחבת היבוא מהמדינות השכנות ובכך לפגיעה בחקלאים ובעיקר בצרכנים המקבלים מוצר באיכות נמוכה שלא גודל תחת פיקוח בתקן הישראלי המחמיר.

בתקופת הקיץ קימת פחיתה של כ- 30% ביבול העגבניות ובעונת החורף פחיתה של כ- 10%, בממוצע ליחידת שטח, הנובעת ממספר גורמים.

שמירה על הרווחיות של ענף העגבניות תלויה ביכולתם של החקלאים לגדל את מוצרי עגבנייה באיכות וטעם טובים ולשווקם לאורך כל השנה בכמות מספקת.