משרד החינוך: קול קורא להגשת קדם-הצעות לביצוע מחקר ופיתוח בנושא קידום השימוש בטכנולוגיות להוראת תחומי הדעת

הגוף המפרסם: משרד החינוך

נושא המכרז: קול קורא מספר 35/12.15 להגשת קדם-הצעות לביצוע מחקר ופיתוח בנושא: קידום השימוש בטכנולוגיות להוראת תחומי הדעת

תאריך פרסום: 10 בדצמבר 2015

מועד אחרון: 10 בפברואר 2016

הערות: משרד החינוך באמצעות לשכת המדען הראשי פונה בזאת לקבלת קדם-הצעות לביצוע מחקר ופיתוח בנושא קידום השימוש בטכנולוגיות להוראת תחומי הדעת. התוכנית הנוכחית תתמקד בתחומי הדעת ושלבי הגיל הבאים: מתמטיקה בביה”ס היסודי ובחטיבות הביניים; עברית לדוברי עברית בחטיבות הביניים; עברית לדוברי ערבית בביה”ס היסודי ובחטיבות הביניים.

רקע: לכלים טכנולוגיים, ובפרט לכלים מתוקשבים, יש פוטנציאל רב לשפר תהליכי הוראה-למידה, משום שבאפשרותם  לפרוץ את מגבלות הידע של המורה וספר הלימוד ואת מגבלות הזמן של מערכת השעות. בגישה הישירה לעולמות ידע בלתי מוגבלים כמעט, קיים פוטנציאל למענה לשונות בין התלמידים – בתחומי העניין, בסגנון הלמידה ובקצב הלמידה. ללמידה המתוקשבת עשוי להיות פוטנציאל לטפח כישורים קוגניטיביים וחברתיים שזכו לכינוי “מיומנויות המאה ה-21”, כגון יכולת למידה וחקירה עצמאית, חשיבה ביקורתית, אנליזה וסינתזה, תקשורת בין-אישית, עבודה שיתופית ופרזנטציה. שימושים שונים בכלים טכנולוגיים עשויים לתרום לפיתוח אינטליגנציה לוגית-מתמטית, לשמש כלי לביטוי יצירתי-אומנותי ולטפח חדשנות ויזמות, במסגרת הלימודים הדיסציפלינאריים.

עם זאת, הידע המחקרי והמעשי שנצבר בעשורים האחרונים מצביע על כך שעצם השימוש בטכנולוגיות בלמידה אינו תנאי מספיק ואף אינו תנאי הכרחי ללמידה איכותית ולפיתוח הכישורים שנזכרו לעיל. מחקרים מן הארץ ומן העולם הצביעו על כך שבבתי ספר רבים השימוש בטכנולוגיות בלמידה עדיין משמר דפוסי הוראה-למידה מסורתיים של העברת ידע מן המורה אל התלמיד.

חמור מכך, במקרים רבים השימוש בטכנולוגיות כשלעצמו אינו מביא לשינוי משמעותי בהישגי תלמידים. מחקרים מצביעים על כך ששימוש מיטבי בטכנולוגיות דורש הלימה בין האמצעים הפדגוגיים למטרות הפדגוגיות והכשרה של המורים לשימוש מושכל באמצעים העומדים לרשותם. המחקר מצביע על החשיבות של ליווי פדגוגי מתמשך למורים, בקונטקסט דיסציפלינרי, על מנת לשנות תפיסות והתנהגות בפועל, ולהטמיע את הטכנולוגיה כך שתשרת את הפדגוגיה באופן מיטבי.

מטרות העל של התוכנית: פיתוח גישות חדשות מבוססות מחקר לקידום השימוש בטכנולוגיות בשירות ההוראה והלמידה בתחומי הדעת הנבחרים, בהתאם לתוכנית הלימודים; קידום המחקר היישומי במערכת החינוך למען שיפור הישגיה; עידוד מצוינות מחקרית בתחום השימוש בטכנולוגיות להוראה ולמידה בתחומי הדעת.