האם תלמידים ייבחנו בעתיד באמצעות מחשבי לוח במקום שאלונים מודפסים?

הגוף המפרסם: משרד החינוך

נושא המכרז: בקשה לקבלת מידע (RFI)  – ביצוע בחינות בשאלונים לא-מודפסים ללא יכולת הפצה תוך כדי בחינה וקליטת תשובות

מס’ המכרז: 14/7.2021

תאריך פרסום: 22 ביולי 2021

מועד אחרון: 13 בספטמבר 2021

הערות: משרד החינוך — באמצעות המנהל הפדגוגי, אגף בכיר בחינות — אחראי על ביצוע וקיום בחינות הבגרות לכלל תלמידי ישראל על כל מגזריה. האגף אחראי על מכלול התהליכים החל משלב כתיבת שאלוני בחינות הבגרות ועד להערכה והפקת תעודות הבגרות עפ”י העמידה בבחינות הבגרות והגמר לכל סוגיהן בצורה תקינה, בלוחות זמנים מדויקים ובאיכות הנדרשת על בסיס תכניות הלימודים הנלמדות בביה”ס.

המשרד שוקל פרסום מכרז בנושא המתואר ב- RFI זה: פנייה מוקדמת  למעוניינים לספק לאגף שירותים של אבטחת בחינות הבגרות באמצעות ביצוע של הבחינות על גבי שאלונים שאינם מודפסים וללא יכולת הפצה של השאלונים במהלך התנהלות הבחינה. כמו כן, קליטת תשובות התלמידים באופן מיידי ומאובטח וללא צורך באיסוף פיזי של מחברות התשובות. יובהר כי

השתתפות בפניה זו נועדה לאפשר לאגף ללמוד על היכולות הקיימות בשוק כיום בתחום זה. המשרד רשאי לפנות אל המשיבים לפנייה לצורך קבלת הבהרות. ההשתתפות בהליך זה לא תהווה יתרון או בסיס להעדפה כלשהי בכל הליך מכרזי או אחר שייערך על ידי המשרד בקשר עם הנושאי המפורטים בפנייה זו או בכלל.

חשוב לציין כי השיטה המבוקשת איננה מעבר לביצוע בחינה מתוקשבת, קרי, ביצוע הבחינה על גבי מחשב אלא שימור שיטת ההיבחנות הקיימת היום של שאלון המונח לפני התלמיד והתלמיד פותר את השאלון עם עט/עיפרון על גבי מחברת התשובות. כלומר, המטרה היא ביטול התלות בשאלוני נייר החייבים להיחשף בפרק זמן מסוים לפני שעת התחלת הבחינה בכדי לאפשר סידורם וחלוקתם בכיתות הבחינה כך שבפרק הזמן מרגע חשיפתם ועד לביצוע הבחינה, ניתן להפיצם באופן לא חוקי באמצעות צילומם במכשירי טלפון נייד.

היקף פעילות מתוכנן: הפעילות השנתית מורכבת מתמיכה במספר מועדי בחינות בגרות שנתיים ולפחות ארבעה מועדים בשנה הקבועים וכמות בתי הספר המשתתפים בהם היא:

+ מועד חורף: כ- 1,200 מוסדות, 12-20 ימי בחינה במהלך ינואר-פברואר

+ מועד אביב: כ- 180 מוסדות, 5-10 ימי בחינה במהלך מארס-אפריל

+ מועד קיץ: כ- 1,350 מוסדות, 22-30 ימי בחינה במהלך מאי-יוני

+ מועד ב’: כ- 1,300 מוסדות, 2-4 ימי בחינה במהלך יולי

+ חצב ברק: כ- 60 מוסדות, 1-2 ימי בחינה במהלך אוגוסט

+ בנוסף למועדים הללו ייתכנו מועדים נוספים עקב מצבי חירום שונים כגון סבבי הסלמה, מזג אוויר, פנדמיה וכיו”ב.

בכל מוסד מספרי התלמידים הנבחנים בעת ובעונה אחת יכולים  לנוע בין נבחנים בודדים ועד כמה מאות.

הפעילות מבוקשת מגוף מקצועי בעל יכולת מוכחת לספק את הפיתרון המוצע בהיקפים המתוארים בסעיף זה. היקף  הדרישה למכשיר המיועד הינו כ- 250,000 מכשירים, אשר יפעלו בו זמנית קרוב ל- 100,000 בזמן נתון.

בכל בית-ספר (כ- 1,350 מוסדות) יהיו מכשירים כגון מחשבי לוח (טבלטים) כאשר גודל המכשיר הנו כגודלו של דף A4  וגודל המסך יהיה בגודל מחברת בחינה – 25X20 ס”מ,  לתלמיד הנבחן תהיה יכולת להגדיל או להקטין את קובץ השאלון המוצג (זום IN זום OUT). בנוסף, המענה  יכלול את  התשתית הנדרשת לאחזקת המכשירים ו’סבב טכני’ להחלפת אמצעים תקולים במידת הצורך ובאופן מיידי.

הגדרת התפיסה:

הצגת שאלון/י הבחינה על גבי מכשיר טבלט: המציע יציג מכשיר מסוג טבלט המשמש למטרה אחת בלבד – הצגת שאלון בחינת הבגרות בעת הצורך והוא יכלול את המאפיינים הבאים:

+ המכשיר יהיה בעל יכולת קליטת או טעינת השאלון, קליטת תשובת התלמיד שנכתבה על המחברת באמצעות עט חכם ופריקת תשובות התלמיד באופן מקוון ולא מקוון ומאובטח ויכולת הצגת השאלון ע”ג המכשיר. יש להביא בחשבון את הדגשים הבאים: השאלונים יוטענו למכשירים באופן ובזמן שייקבע ע”י אגף בכיר בחינות במשרד החינוך. בכל מקרה, קליטת או טעינת השאלונים במכשירים תתבצע תוך שמירה של חיסיון המידע, זמינות המידע ושלמות המידע. לאחר קליטת השאלונים במכשירים לא ניתן יהיה לעשות בהם שימוש אלא בזמן תחילת הבחינה ע”י התלמיד הנבחן בלבד ובהתאם לזמן הפתיחה שהוגדר למערכת.

כניסת התלמיד למכשיר לצורך הצגת שאלון הבחינה המיועד תתבצע באמצעות הזדהות התלמיד ע”י סיסמה בהתאם למדיניות המשרד, יכולת הזדהות מול מערכות משרד החינוך או ביומטרי – את המכשיר יוכל לפתוח תלמיד מורשה בלבד.

הפיתרון יאפשר פתיחת השאלון בזמן מוגדר והיבחנות בעת ובעונה אחת של כ- 100,000 תלמידים נבחנים. בעת ובעונה אחת יכולים להתקיים שאלונים שונים וכל מכשיר יצטרך להציג את השאלון בהתאם לתלמיד הנבחן. על המציע לפרט את תהליך המעבר בין השאלונים השונים בהתאם לתלמיד הנבחן תוך התייחסות לאבטחת השאלונים וזליגת המידע בין השאלונים השונים.

המכשיר יהיה בעל יכולת קליטת קובצי שמע לצורך הקראת שאלון לתלמידים זכאי הקלות, קטעי הבנת הנשמע וכו’. קבצי השמע השונים יישמעו ע”י התלמיד הנבחן באמצעות אוזניות המחוברות למכשיר.

+ על המציע לפרט את תהליך הקשחת הרכיבים ויכלול, בין השאר, הקשחה שתמנע כניסה לרשת האינטרנט וגישה לנתונים ומידע באמצעות המכשיר שלא לצורך ביצוע המבחן (למעט לצורך טעינת השאלונים).

+ המציע יציג יכולות ניטור והתרעה לכל תהליך ההפצה וההיבחנות שיכלול בין השאר: המכשיר יהיה בעל יכולת ניטור מיקומו בכל עת ויתריע על הוצאת המכשיר מחוץ לכתלי בית-הספר. במידה והמכשיר יוצא מתחומי המוסד לא ניתן יהיה להשתמש בו. ניטור והתרעה על טעינה פגומה או אי טעינה של השאלון למכשיר. למכשיר תהיה יכולת התרעה במידה ונעשה ניסיון שימוש לא מורשה בו, כולל מגע שלא לצורך ואי עמידה בנהלי טוהר הבחינות הרלבנטיים. על הפתרון  לתעד את זהות התלמיד הנבחן ובאיזה מכשיר בוצעה הבחינה של התלמיד. על המציע לתת פיתרון למניעת יכולת צילום מסך המכשיר בכל אמצעי צילום חיצוני של התוכן המוצג עליו. המכשיר יהיה בעל יכולת עבודה רציפה ומלאה של לפחות 8 שעות ללא צורך בטעינה. המכשיר צריך לשמור על היכולת הזו במשך לפחות שלוש שנים. המכשיר יהיה בעל עמידות ושרידות מפגיעות אקראיות כגון נפילות מגובה של אדם ממוצע, מכות מזווית שולחן לימודים במסך וכיו”ב.

אבטחת מידע ושמירת סודיות: שאלוני בחינות הבגרות מוגדרים כחסויים ביותר וההתייחסות היא כאל מסמך סודי ביותר  בכל  השלבים. בהתאם לכך, יש לנקוט באמצעי האבטחה על פי הפירוט הבא:

+ אמצעים לאבטחת המידע בכל שלבי התהליך ובמערכת: המשיב לפניה זו, יתחייב לאבטח את כל המידע שיוכן על ידו עבור המשרד באמצעי האבטחה הגבוהים ביותר למניעת דליפת כל מידע הקשור לשאלוני הבחינה. וכן יהיה עליו לעמוד בכל החוקים לשמירת הסודיות והפרטיות הקיימים בחוק כפי שיידרש על ידי המשרד באמצעות אגף בכיר בחינות. אבטחת כל מערכות המחשוב והטכנולוגיות ברמת אבטחת המידע הגבוהה ביותר.

+ כוח אדם במתחם הבחינות: על המשיב לפניה זו יהיה לספק עובדים העונים על ההנחיות הביטחוניות של קב”ט משרד החינוך.