משרד החוץ מבקש להתקשר בפטור ממכרז עם פרופ’ איתמר גרוטו [לשעבר, משנה למנכ”ל משרד הבריאות] לתפקיד יועץ בריאות למחלקת כלכלה של המשרד

הגוף המפרסם: משרד החוץ

תקנה: 3 (29)

שם הספק: פרופ’ איתמר גרוטו

מהות ההתקשרות: יועץ בריאות למחלקת כלכלה במשרד

התחלת ההתקשרות: 1 בספטמבר 2021; סיום ההתקשרות: 31 באוגוסט 2022

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: יעל רביע-צדוק סמנכ”ל כלכלה במשה”ח כותבת בבקשת ההתקשרות בפטור ממכרז כי “פרופ’ איתמר גרוטו עבד בשירות הציבורי במשך 31 שנה, בתפקידים שונים בצה”ל ובמשרד הבריאות. במסגרת זו עסק בתחום בריאות הציבור ותחומי בריאות נוספים וצבר ניסיון רב בשירות הציבורי בתחום הבריאות – כולל בהיבטים בינ”ל בעלי רלבנטיות מיוחדת להעסקתו ע”י משרד החוץ.

“פרופ’ גרוטו צבר ניסיון מעשי, תיאורטי ואקדמי במגוון של תחומים. ניסיונו המעשי מאפשר לו לתרגם את הידע התיאורטי והאקדמי לפרקטיקה ולהובלת תהליכים בעיתות שיגרה ובאירועים חריגים כגון התפרצויות של מחלות זיהומיות, מלחמות, ואירועים חריגים אחרים בתחומי הבריאות הכללית, לא רק בתחומי בריאות הציבור.

“פרופ’ גרוטו נחשב בארץ ובעולם כאחד מבעלי הניסיון הרב ביותר בתחום ההתמודדות האסטרטגית והיישום בפועל של מדיניות התמודדות עם משברים בריאותיים. הוא הוביל את התמודדות מדינת ישראל עם מספר אירועי תחלואה חריגה ובהם מספר התפרצויות חצבת, שפעת החזירים ב- 2009, אירוע הפוליו של שנת 2013 וכמובן התפרצות מחלת הקורונה.

כמו כן, פרופ’ גרוטו הוביל מספר פרוייקטים לאומיים בתחום הבריאות ובהם תוכנית “אפשריבריא” להתמודדות עם מגיפת ההשמנה, קידום תחום האפידמיולוגיה הסביבתית והשפעות הסביבה על הבריאות, הקים מערך של ניטור ביולוגי של מזהמים, עדכן את תוכנית החיסונים השגרתית לילדים בהוספה של חיסונים חדשים רבים.

ניסיון בתחום הבינ”ל: במסגרת תפקידיו במשרד הבריאות, פרופ’ גרוטו היה פעיל מאוד בתחום הבינלאומי ויצר מערך של קשרים בינלאומיים ובכל תפקידיו עסק, בין היתר ב”דיפלומטית בריאות”. בין השאר:

+ ייצוג ישראל בארגון הבריאות העולמי (WHO): ייצג את משרד הבריאות באסיפות ופגישות של הארגון, ייעץ לארגון ואף שימש כנציג מדינת ישראל בוועד המנהל של ארגון הבריאות העולמי, בשנים 2018-2021

+ ניסיון בעבודה עם משה”ח ועם משרדי חוץ, בריאות וממשל אחרים במדינות רבות.

+ השתתף במשלחות לחו”ל ובאירוח של גורמים בכירים ממדינות זרות.

+ הובלה של פרוייקטים מגוונים בתחום “דיפלומטיית בריאות” כגון:  הדרכה בבריאות הציבור בסין, חתימה על הסכם שת”פ לבניית מערכות חירום במספר ערים בסין, וחתימה על הסכם שת”פ עם הבנק הבינלאומי של דרום אמריקה. ניתן לציין במיוחד את הפתרון שנתן לחיסון האוכלוסייה הפלסטינית, על ידי כך שנתן אישורים להבאת חיסונים שאינם רשומים בישראל, ואיפשר את המשך קיום תוכנית החיסונים הפלסטינית.

+ חיזוק המערך הבינ”ל של משרד הבריאות לקידום ‘ייצוא בריאות’- לפני כשלוש שנים פרופ’ גרוטו הקים את יחידת ה-G2G  של משרד הבריאות (אשר שמה שונה לימים ל-Healthcare Israel). במסגרת זו נוצרו קשרים בינלאומיים רבים עם מדינות כגון סין, דנמרק, ברזיל ומדינות נוספות בדרום אמריקה. הוא צבר ניסיון רב בתחום של שיווק כלכלי של מערכת הבריאות בישראל.

לסיכום, פרופ’ גרוטו, בתפקידיו השונים, צבר ידע וניסיון ייחודי הבאים לידי ביטוי בשילוב של עשייה מעשית וניהול אופרטיבי, בישראל ובתחום הבינלאומי. ניתן לציין במיוחד את הנושאים הבאים: ניסיון בניהול של מגיפות והתפרצויות אשר יש להם השלכה בינלאומית; הקמת גופים חדשים במשרד הבריאות, שתפקידם להוביל תוכניות לאומיות; הקמה ואחריות ניהולית ישירה ליחידת G2G במשרד הבריאות, כולל פעילות בינלאומית עניפה; ניסיון רב תחום דיפלומטיית בריאות כולל תפקיד בכיר מאוד בארגון הבריאות העולמי (חבר ועד מנהל לאחר 25 שנה שלא היה לישראל נציגות בוועד זה); פרופ’ גרוטו הינה דמות מוכרת בעולם הבריאות בעולם, ובעל גישה ישירה למנהלים הבכירים של ארגון הבריאות העולמי, שרי בריאות במדינות מסויימות; בתקופה האחרונה, מאז סיום תפקידו במשרד הבריאות. פרופ’ גרוטו מצוי בקשרים עם מספר מדינות ובהן בריטניה, הודו, סין, יפן, ומדינות בדרום מזרח אירופה”.