משרד הבריאות פירסם הודעה על כוונת התקשרות בפטור ממכרז (בהיקף 83 מיליון ש”ח) לרכש בהול של ערכות דיטקציה בטכנולוגיית PCR לאבחון נגיף הקורונה [וריאנט אומיקרון]

משרד הבריאות פירסם (1.12.2021) הודעה על כוונת התקשרות בפטור ממכרז (בהיקף 83 מיליון ₪, עד סוף 2023) לרכש בהול של ערכות דיטקציה בטכנולוגיית  PCR לאבחון נגיף הקורונה. המועד האחרון להגשת התייחסויות הוא 20.12.2021.

בהודעת וועדת המכרזים נאמר כי “הפרסום נקבע לתקופה של 14 יום אולם לנוכח הדחיפות ויישום העיסקה, יש סבירות לקיצור תקופת הפרסום באישור וועדת המכרזים”.

על בקשת ההתקשרות חתומים [בנפרד] יוסי אילוק ראש המשל”ט הלאומי למאבק בקורונה ורותי ישי מנהלת המחלקה למעבדות בשירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. בבקשה נאמר בין השאר כי “בעקבות הופעת וריאנט קורונה החדש (אומיקרון) אשר הוגדר ע”י ארגון הבריאות העולמי כ- Variant of Concern, VoC, הינחה ראש הממשלה לקדם אמצעים המאפשרים זיהוי/גילוי של וריאנט זה בארץ, מהר ככל הניתן. כיום יש שתי ערכות דיטקציה (PCR) מתוקפות אשר שימוש בהן בשלב הפיענוח של הבדיקה מאפשר זיהוי של היתכנות לנוכחות של וריאנט זה. [הערה: ההדגשה – במקור].

“יודגש כי כיום לא קיימות ערכות נוספות אשר תוקפו ובהן ניתן להשתמש באופן מיידי למטרה זו.

“לאור האמור, עקב חשש מביקוש עולמי לערכות מסוג זה וכדי להבטיח יכולות מלאי התקבלה החלטה להזמין באופן מיידי ממעבדות חי (היבואן הרשמי והבלעדי של ריאגנט מסוג Seegent PCR מזהה מוטציה).

“חשוב לציין, למרבית מעבדות הקופה קיימות פלטפורמות שניתן להשתמש עליהן בערכה של מעבדות חי בלבד ללא צורך בשינויים תפעוליים וטכנולוגיית ובאופן מיידי”.

במשרד הבריאות הוחלט להזמין 10 מיליון ערכות. “יחד עם זאת, לאחר ניתוח מעמיק יותר ובחינת סיכונים של מכללי הקורונה, במשותף עם מחלקת תחום מעבדות (המחלקה המקצועית בתחום בדיקות המשל”ט), נעשתה הערכה כי הכמות שנידרש לרכוש בשלב זה עבור כלל מעבדות הקופה היא 4.5 מיליון ערכות של קיט הדיטקציה (לתקופה של שלושה חודשים).

עוד נאמר בבקשת ההתקשרות כי “יש דחיפות של ממש לביצוע הרכש בהקדם האפשרי וזאת משום שכל עוד שלקופות החולים ולמעבדות הפרטיות אין מלאי שמאפשר שימוש בהם, יש חשש לכך שנשאים של הוריאנט החדש לא יאותרו מהר מספיר ובהתאם לכך הם יגרמו לתפוצה של הוריאנט ברחבי הארץ על כל המשתמע מכך. המירוץ העולמי בהצטיידות בערכות אלה מחייב תגובה מהירה והתחייבות כלפי החברות לרכש ריאגנטים”.