משרד הבריאות פירסם דבר התקשרות בפטור ממכרז לרכש חיסוני קורונה מחברת AstraZeneca

הגוף המפרסם: משרד הבריאות

תקנה: 3 (28) – נסיבות מיוחדות

שם הספק: אסטרה זנקה (ישראל) בע”מ

מהות ההתקשרות: רכש חיסוני קורונה

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור המרכזית

הערות: ב- 10.1.2021 נשלח מכתב ע”י שר האוצר ישראל כץ אל יוסי שטראוס סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר. במכתב כותב השר: ביום 23 בנובמבר 2020 החליטה וועדת הפטור על מתן פטור מביצוע מכרז לצורך התקשרות עם חברת אסטרה הזנקה לשם רכישת חיסונים למחלת קורונה, לתקופה שמיום 23 בנובמבר 2020 ועד ליום 30 בנובמבר 2021, וזאת בהתאם לתקנות חובת המכרזים.

“לאחר שעיינתי בהחלטה האמורה, החלטתי לאשר אותה מהנימוקים המפורטים בה, וזאת בהתאם להוראות תקנה 3(28) לתקנות חוק המכרזים”.

ישיבת וועדת הפטור ממכרז נערכה בתחילת דצמבר 2020 והוחלט בה על “אישור ההתקשרות נוכח הנסיבות המיוחדות והנדירות שבבסיס הצורך בביצוע ההתקשרות ובשים לב לטעמים המיוחדים שפורטו בדיון. ההחלטה מותנית באישור שר האוצר”.

בנימוקי וועדת הפטור [המתבססים ככל הנראה על חומר שנכתב תקופה מסויימת קודם לכן] נאמר בין השאר כי “בעקבות התפרצותו של נגיף קורונה, נכנסה ישראל למצב חירום אשר במסגרתו הוטלו מגבלות שונות על המשק הישראלי, וזאת במטרה למנוע התפשטות הנגיף בקרב האוכלוסייה בישראל ולמזער את הנזקים העלולים להיגרם ממנו. לאור זאת, מובן שחיסון אפקטיבי של האוכלוסייה כנגד הנגיף מהווה כלי הכרחי שיאפשר את החזרה של מדינת ישראל לשיגרה, על כל ההשלכות הבריאותיות והכלכליות הטמונות בכך.

“חברות שונות ורבות ברחבי העולם החלו בעריכת ניסויים ופיתוחים שונים לצורך מציאת חיסון לנגיף. בהמשך לכך, המשרד פנה וממשיך לפנות לחברות שונות בעולם בניסיון להבטיח את יכולתה של מדינת ישראל לרכישת חיסונים בהקדם האפשרי לאחר קבלת אישור לשיווקם. בפרט, מעוניין המשרד כעת לאשר את ההתקשרות עם החברה.

“יובהר כי אין אפשרות מעשית לרכישת חיסונים באמצעות מכרז פומבי וזאת נוכח ההיצע המצומצם הקיים בעולם והתחרות הרבה שיש בין מדינות שונות בעולם לצורך רכישתם. הדבר מביא לצורך לרכוש את החיסונים באופן מיידי, על מנת שלא לפספס את ההזדמנות על כל המשתמע מכך.

“המשרד מציין בבקשתו כי החברה נמצאת בתהליכים מתקדמים של ניסויים קליניים של חיסון המבוסס על טכנולוגיית הוקטור הויראלי.

“גובשה טיוטת הסכם בין המשרד לחברה, אשר מסדירה את עקרונות התשלום והאספקה. בפרט, מדובר ברכישה של 10 מיליון מנות חיסון, שאיתן ניתן לחסן 5 מילין מתחסנים (שכן נדרשות שתי מנות חיסון לכל אדם).

“מדובר במוצר שעשוי להיות חיוני להצלת חיי אדם ולמניעת הטלת הגבלות נוספות על חיי התושבים בישראל. יחד עם זאת, לצד הפוטנציאל שיש בעיסקה, מגולמת בעיסקה גם שורה של סיכונים. לאחר שהמשרד שקל את מכלול הדברים, הוא מבקש כעת לאשר את העיסקה. מהמשרד נמסר כי הדבר תואם את הנחיית ראש הממשלה ביחס לרכישת חיסונים מהחברה.

“לאור רגישות העיסקה, והגדרתה כסוד מסחרי של החברה, ובהתאם לתנאי הסודיות שבמזכר ההבנות, ביקש המשרד שלא לפרסם החלטה זו. לפיכך, פרסום ההחלטה על ההתקשרות ייעשה לאחר מחיקת הפרטים בפרוטוקול שיש בהם לגלות או לפגוע בסוד מסחרי או מקצועי בהתאם לתקנה 1ג לתקנות חובת המכרזים”.

הערות עורך Read IT Now:

■ לנוכח הדברים בנימוקי לאישור הבקשה [“מדובר במוצר שעשוי להיות חיוני להצלת חיי אדם ולמניעת הטלת הגבלות נוספות על חיי התושבים בישראל”], כדי לשים לב ללוח הזמנים שפורסם והמעורר תהייה מסויימת לגבי מידת הדחיפות שהוענקה כאן:

22.11.2020 – מועד החלטת ועדת המכרזים במשרד הבריאות;

1.12.2020  – מועד החלטת וועדת הפטור המרכזית;

10.1.2021 – מועד אישור סופי בידי שר האוצר.

■ ידיעה קודמת בנושא ניתן לקרוא כאן.