משרד הבריאות מתקשר בפטור ממכרז לרכש חיסוני שפעת נוספים מחברת AstraZeneca

ביום רביעי (23.9.2020) בצהריים פירסמתי שלושה מבזקים עוקבים בחלון המבזקים של אתר זה:

■ משרד הבריאות מפרסם היום (23.9.2020) בקשה לפטור ממכרז לרכש חיסוני שפעת (בתרסיס ולא בזריקה) מחברת AstraZeneca; ההתקשרות לתקופה של 8.9.2020 ועד 31.3.2021 בהיקף של 36,036,000 ₪ לא כולל מע”מ.

■ וועדת הפטור המרכזית בנימוקי האישור: “בכל עונה נקבע הצורך בחיסונים כנגד מחלת השפעת, ונרכשות כמויות המבוססות על כמות הייצור העולמית, ועל אפשרות הרכש מול החברות. בהתאם, בישראל נרכשו כבר חיסוני שפעת לעונה הקרובה. אולם כעת, לאור משבר הקורונה העולמי הובהר כי יש צורך גדול יותר למנות חיסון. הדבר בא לידי ביטוי בשוק החיסונים העולמי, המאופיין כעת בהיצע מוגבל מאוד, ובתחרות עזה בין הקונים. לאור התחרות בשוק החיסונים העולמי, ישנו קושי לרכוש את מלוא מנות החיסון הרצויות בהתאם להערכות של הגורמים המקצועיים. כמות החיסונים שאותה המשרד מבקש לרכוש הינה נמוכה מהכמות שהמשרד נזקק לה, ונגזרת מההיצע שהמשרד הצליח למצוא עד למועד זה. הקושי באיתור מנות חיסון הביא לכך שהחיסון שמבוקש לרכוש כעת הוא בתרסיס, ולא בזריקה, וזאת אף שעלות תרסיס גבוהה מעלות זריקה. עם זאת נמסר מהמשרד כי מחיר התרסיס המבוקש כעת הינו מחיר סביר לתרסיס”.

■ וועדת הפטור המרכזית בנימוקי האישור: “נמסר ממשרד הבריאות כי בשל התחרות העזה לרכישת חיסונים, עיכוב באישור ההתקשרות לצורך פרסום כוונה להתקשר באתר המשרד, עלול, בסבירות גבוהה מאד, להביא לאובדן ההזדמנות לרכוש את החיסונים. לאור האמור, ומכיוון שממילא מדובר רק בחלק מכמות החיסונים שנדרשת למשרד, וכן לאור עמדת המשרד כי המחיר התרסיס המבוקש כעת הוא סביר, ועדת הפטור מאשרת את הבקשה אף שהכוונה להתקשר לא פורסמה באתר המשרד טרם ההתקשרות. עם זאת, על המשרד להיערך לביצוע רכישות עתידיות באופן שקוף הוגן ושוויוני ככל הניתן בהתאם לחובת המכרזים, ותיחור בין ספקים אפשריים”.

= = = = = = = = = = = =

תזכורת: דיווחתי (26.7.2020, בשעה 13:53) בחלון המבזקים של אתר זה על התקשרות נוספת של משרד האוצר: “וועדת הפטור המרכזית אישרה למשרד הבריאות התקשרות בפטור ממכרז עם חברת אסטרה-זנקה [AstraZeneca] לצורך רכישת חיסוני שפעת; ההתקשרות מעתה ועד סוף 2020 היא בהיקף של 36,036,000 ₪; “בכל עונה נקבע הצורך בחיסונים כנגד מחלת השפעת, ונרכשות כמויות המבוססות על כמות הייצור העולמית, ועל אפשרות הרכש מול החברות. בהתאם, בישראל נרכשו כבר חיסוני שפעת לעונה הקרובה. אולם כעת, לאור משבר הקורונה העולמי הובהר כי יש צורך גדול יותר למנות חיסון.  הבנה זו באה לידי ביטוי בשוק החיסונים העולמי, המאופיין כעת בהיצע מוגבל מאוד, ובתחרות גדולה. יש 2 סוגים של חיסוני שפעת: האחד ניתן בצורת זריקה, והאחר ניתן על ידי תרסיס. המשרד מבהיר כי החיסון שיירכש במסגרת עסקה זו הינו תרסיס ייחודי. המשרד מציין כי הוא פועל בימים אלה לרכישה של חיסוני שפעת נוספים, אולם לאור ההיצע המוגבל אין בשלב זה עסקאות נוספות העומדות על הפרק. ככל ויהיו הן ייבחנו”.

= = = = = = = = = = = =