משרד הבריאות מתכוון לרכוש רובוט לאיסוף ולמיון יתושים במסגרת הפעילות לשמירת בריאות הציבור; נבדק האם יש טכנולוגיות בעולם לצורך כך ונמצא כי דווקא חברה ישראלית פיתחה רובוט ייעודי

משרד הבריאות מתכוון לרכוש רובוט לאיסוף ולמיון יתושים עבור המעבדות המרכזיות שלו. ההתקשרות היא עם חברת סנסיו [Senecio]. ההתקשרות היא לתקופה של שנה (בהיקף 60,000 דולר) עם אופציה להארכה בחמש שנים נוספות.

ד”ר מאיה דוידוביץ-כהן מנהלת מעבדות בריאות הציבור ירושלים כותבת בהודעת כוונת ההתקשרות כי “חלק נרחב, משמעותי והכרחי בתהליכי העבודה במעבדות בריאות הציבור בירושלים הוא מעקב אחר תפוצת זבובי חול, יתושים ופרוקי רגליים המעבירים מחלות בישראל. התוצאות המתקבלות מהוות כלי חשוב בידי מקבלי ההחלטות על-מנת להכריז על התפרצות, כניסת פתוגן חדש, טיפול ומניעת תחלואה עקב חרקים מזיקים.

“מעקב זה מתבצע ע”י פריסת מלכודות בשטח, קבלת החומר, מיון היתושים וביצוע בדיקות מולקולריות מתקדמות.

“ללא ביצוע מעקב בשיטות אלו – לא נוכל לבצע את עבודתנו בשמירה על בריאות הציבור.

“תהליך מיון היתושים במלכודות הוא סזיפי, קשה ומורכב. הוא דורש עבודה של עובדת מיומן וישיבה שעות רבות מול מיקרוסקופ וביצוע מיון באופן ידני. שלב זה מגביל מבחינת כוח אדם וכמות החומר שניתן למיין.

“לאור כך, הוחלט לבדוק האם קיימת טכנולוגיה בעולם אשר יכולה לתת מענה לשלב מיון היתושים.

“לאחר בדיקת האפשרויות השונות הקיימות בעולם, שיח עם מעבדות ייחוס בינלאומיות מקבילות אלינו ובדיקה, מצאנו חברה ישראלית אשר המציאה רובוט ממיין יתושים ע”י שימוש במספר רב של מצלמות אשר משתמשות בבינה מלאכותית כדי למיין את החומר. החברה תומכת בהטמעת הרובוט ובהגדרת היתושים שהוא יודע למיין. בנוסף, לרובוט יש יכולת לסדר את החומר במבחנות וליצור רשימות ממוחשבות.

“כל התכונות הללו יאפשרו הקלה על כוח האדם, מניעת טעויות הקלדה והעלאת יכולת הקיבולת של המעבדה”.

* ריכוז ידיעות בנושאי רובוטיקה שפורסמו באתר זה – כאן.