משרד הבריאות מפרסם את “מסמך מסגרת העבודה לבחינת טכנולוגיות בריאות דיגיטלית בשלבי מו”פ לארגוני הבריאות”

08:09 04.06.2021

קטגוריות: בריאות/רפואה

תגים:

משרד הבריאות/אגף בריאות דיגיטלית פירסם (1.6.2021) את “מסמך מסגרת העבודה לבחינת טכנולוגיות בריאות דיגיטלית בשלבי מו”פ לארגוני הבריאות”: מסגרת עבודה לבחינת הערך וההתכנות במימוש של טכנולוגיות והכדאיות בשיתוף פעולה עם התעשייה לטובת פיילוט או פרויקט מחקר ופיתוח.

בהודעת המשרד נאמר כי “מסגרת העבודה נועדה לסייע למקדמי חדשנות בארגוני הבריאות לבחון את הערך וההתכנות במימוש של טכנולוגיות אלה, כמו גם את הכדאיות בשיתוף פעולה עם התעשייה לטובת פיילוט או פרויקט מחקר ופיתוח.

“מדריך זה מתווסף למספר מצומצם של מתווים אחרים הקיימים בעולם להערכת טכנולוגיות דיגיטליות, אך בעל ייחודיות בהתאמתו לטכנולוגיות להן נדרש שיתוף פעולה כבר בשלבי המו”פ.

“המסמך משקף תובנות מהערכה של כ- 400 טכנולוגיות דיגיטליות שרוכזו על ידי האגף לבריאות דיגיטלית בחמש השנים האחרונות, כמו גם תובנות שנאספו ממקדמי חדשנות בארגוני בריאות בישראל ומגורמים מובילים בתעשייה”.

את המסמך כתבו רייצ’ל סרפרז מנהלת תחום קידום מדיניות ורן מילמן מנהל תחום פיתוח כלכלי באגף בריאות דיגיטלית במשרד הבריאות.

בתקציר המסמך הם אומרים בין השאר כי “בעולם קיימים מתווים רבים להערכת טכנולוגיות בשלות ומסחריות, אך קיים צורך בשיטה ייחודית להערכת טכנולוגיות בשלבים המוקדמים של מחזור חייהן. המסגרת המוצעת במסמך זה שואפת להעניק למקדמי חדשנות בארגוני בריאות כלי יישומי להערכת טכנולוגיות בריאות דיגיטלית בשלבי המו”פ, ולספק אומדן לכדאיות בשיתוף פעולה עם התעשייה לצורך פיילוט או פרויקט מו”פ. המסגרת מציבה שאלות על ערך הטכנולוגיה לצד שאלות על היתכנות המימוש שלה והסיכונים הכרוכים בדרך תוך הדגשת התרומה של אנשי מערכת הבריאות כשותפים לעיצוב הטכנולוגיה לפרויקט המו”פ.

“[…] הערכת טכנולוגיות באופן שיטתי מהווה כלי חיוני לגיבוש החלטה מושכלת לגבי הערך של טכנולוגיית טיפול או ייעול תפעולי. כשמדובר בטכנולוגיות בשלבי בשלות ראשוניים (שלבי פיתוח וניסוי), שיטת הערכה יכולה לספק אומדן לכדאיות של שיתוף פעולה בפיילוט או פרויקט מו”פ. כמו כן, היא גם יכולה להוות כלי לטובת תכנון ועיצוב נכון יותר של מודל ההפעלה של הטכנולוגיה. הערכת טכנולוגיות בשלב ההתחלתי של מחזור חייה דורשת גישה שונה מזו המתאימה להערכת טכנולוגיות בשלות ומסחריות. ההשקעה בפיתוח וניסוי של טכנולוגיות דיגיטליות כרוכה בסיכון לא מבוטל הנובע בין היתר מעבודה עם חברות הזנק עם אילוצי משאבים ומאי וודאות לגבי תרומתן של טכנולוגיות חדשניות שטרם הוכחה יעילותן. עם זאת, דווקא בשלב זה יש לארגוני הבריאות יכולת השפעה גדולה יותר על תהליך פיתוח המוצר, בין היתר בגיבוש מודל שירות מיטבי לשילובו בתהליכי טיפול ובשיפור השימושיות של המוצר.

“[…] המסגרת ת מציגה גישה ייחודית להערכת טכנולוגיות בשלבי המו”פ. גישה זו מציבה שאלות על ההיתכנות למימוש הפוטנציאל הגלום בטכנולוגיה והסיכונים האפשריים בדרך, לצד שאלות על ערכו של המוצר לארגון. המסמך גם מדגיש את החשיבות הקיימת בבניית תהליכים ארגוניים לצורך קידום חדשנות, ביצירת חיבורים משמעותיים בין מערכת הבריאות לתעשייה כבר בשלבי המו”פ וביכולת של אנשי מערכת הבריאות לתרום לעיצוב של תכניות מו”פ ופיילוטים”.