משרד הבריאות הודיע על כוונה להתקשר בפטור ממכרז לשם הכנסת טכנולוגיה חדשה וביסוס יכולות ריצוף

הגוף המפרסם: משרד הבריאות/המחלקה למעבדות/מעבדות בריאות הציבור

תקנה: 3 (29)

שם הספק: איי איי די ג’נומיקס בע”מ

מהות ההתקשרות: הכנסת טכנולוגיה חדשה וביסוס יכולות ריצוף עד לבחירת זוכה בהליך מכרזי

התחלת ההתקשרות: 10 במארס 2022; סיום ההתקשרות: 30 ביוני 2022

היקף כספי מבוקש: 3,985,600 ₪

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: בבקשת ההתקשרות בפטור נאמר בין השאר כי  “בגל התחלואה הרביעי, בשיא התחלואה של כ- 10,000 מאומתים ביום, מעבדות הריצוף לא עמדו בקיום מדיניות הריצוף באופן מלא וזאת עקב מחסור בקיבולת ריצוף. בהתאם לכך, הינחה ראש הממשלה בדיון שנערך ב- 24.10.2021 להיערך לקיבולת ריצוף שתיתן מענה ל- 10,000 ריצופים בשבוע.

“הגל החמישי המחיש את התובנות הבאות:

+ בשיא הגל היו כ- 70,000 מאומתים ביום ועל כן נדרשת [קיבולת] ריצוף גבוהה יותר מהקיימת כיום במעבדות המרצפות;

+ בשל כמות הנדבקים הגדולה בגל התחלואה האחרון, לא ניתן היה לעמוד בכמות הריצופים הנדרשת מהסיבות הבאות: קיבולת שאינה מספקת ביחס לכמות הנדרשת; דרישת משרד הבריאות/חטיבת שירותי בריאות הציבור לרצף את כלל המאושפזים; תקלות בלתי צפויות בציוד המעבדות המרצפות; חוסר נקודתי בריאגנטים ומתכלים.

“הקיבולת ברוטו של מעבדות הריצוף הציבוריות היא 6,144 דגימות לשבוע אולם מסיבות שונות – לוגיסטיות, תפעוליות, מחסור בריאגנטים, תחלואה בקרב צוותי המעבדה וכו’ – לא תמיד ניתן להגיע לקיבולת זו”.

“מדיניות הממשלה והנחיית ראש מערך שירותי בריאות הציבור להעלות את יכולות הריצוף ל- 10,000 ריצופים בשבוע כבר אינם משקפים את הצורך בימים אלו של תקופת בין הגלים. אך ניסיון העבר מלמד אותנו כי ישנה אי וודאות גדולה בכל הקשור להתנהגות הנגיף ועל כן עולה הצורך הבא: נדרש לבצע עד 7,000 ריצופים נטו בשבוע בתקופת בין הגלים. לשם כך נדרשת קיבולת ברוטו של 9,000 ריצופים בשבוע. כדי לעמוד בהנחייה זו נדרש להוסיף מעבדה נוספת שתוכל לתת מענה מיידי”.

לדברי בקשת ההתקשרות, “הספק היחיד שיכול לתת מענה לכלל הצרכים המפורטים (טכנולוגיה חלופית לאילומינה ברצף בריצוף עמוק בעזרת MGI המתוקפת, טכנולוגיה לריצוף מהיר ננופור במוקפת ע”י המעבדה המרכזית לנגיפים, ויכולת לבצע כמות ריצופים שתאפשר עד 10,000 ריצופים נטו) הינו מעבדת AID”.

“במקביל להתקשרות הספק היחיד, משרד הבריאות החל בהליך איפיון מכרז. צפי לבחירת זוכה הוא בחודש יוני ועל כן הצורך המבוקש הוא לתקופה של עד סיום המכרז ובחירת הזוכה”.

“על רקע פתיחת השמיים וכניסת נוסעים רבים – מחוסנים ושאינם מחוסנים – מדיניות הריצוף שונתה וכרגע מרצפים את כל חוזרי חו”ח כחלק מהניסיון לאתר את הווריאנט הבא ולכן יש לשמר ולהגדיל את יכולת הריצוף”.

“לאור הקליטה הצפוייה בטווח הקצר של אלפי פליטים מאוקראינה והצורך לבצע בדיקות מעבדה כולל בדיקות ריצוף של דגימה חיובית ומעקב אחר התפתחות וריאנטים, הצורך רק מתחזק ומקבל משנה תוקף”.