משרד הבריאות ביקש אישור להתקשרות בפטור ממכרז ל- 6 שנים בהיקף 67 מיליון ₪; אושרה התקשרות לשנה בלבד בהיקף 11 מיליון ₪; לא התקבלה חוו”ד ראש רשות התקשוב הממשלתי

הגוף המפרסם: משרד הבריאות

תקנה: 3 (29)

שם הספק: חברת סופטוב מערכות רפואיות בע”מ

מהות ההתקשרות: שירותי תחזוקת מערכת המעבדות AutoLims עבור בתי-החולים הממשלתיים הכלליים [מערכת לניהול ותכלול פעילות המעבדות לרבות מעבדת כימיה, המטולוגיה, מיקרוביולוגיה, פתולוגיה ובנק הדם ומהווה חלק בלתי נפרד מפרוייקט נמ”ר. המערכת עוסקת בקבלת בדיקות, ביצוען בכלים אוטומטייים, הפעלת מכשירי הבדיקה, קבלת תשובות והפצתן למערכת התפעולית ששלחה את הבדיקה].

היקף ההתקשרות המבוקש: 67,450,000 כולל מע”מ

התחלת ההתקשרות: 1 בינואר 2017; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2017

היקף ההתקשרות המאושר: 11,200,000 ₪ כולל מע”מ

החלטה: אושר ע”י וועדת הפטור המרכזית – במגבלות שונות

הערות: הבקשה המקורית של משרד הבריאות הייתה להתקשרות בהיקף של יותר מ- 67 מיליון ₪ לתקופה של שש שנים (עד 31.12.2017). וועדת הפטור המרכזית כותבת בהחלטתה מ- 19 ביוני 2016 כי “המשרד יבחן חלופות חדשות להחלפת המערכת ויציג אותן לסגן הבכיר הרלבנטי וכן מול וועדת הפטור עד ליום 31.7.2017” [ההדגשה – במקור].

“לגבי אופק ההתקשרות, יודגש כי בטווח המיידי, כבול המשרד בהתקשרות רב-שנתית עם חברת סופטוב כספק יחיד, מהנימוקים הבאים:

א. המערכת הינה בבעלות חברת סופטוב ולמשרד זכויות שימוש בה בלבד, ועל כן חברת סופטוב היא הספק היחיד המסוגל על-פי דין לתת מענה לתחזוקה ולפיתוח של המערכת וכן לספק את התוצרים הנלווים הנוספים.

ב. המערכת מהווה נדבך קריטי בניהול התיק הקליני של המטופל והחלפתה ללא מענה מיידי וראוי תפגע בפעילות בתי-החולים.

ג. ההשקעה הרבה במערכת נמ”ר, לרבות הממשקים הרבים והמןרכבים שפותחו בין מערכת המעבדות לשאר המערכות תחייב השקעה של מיליוני שקלים ומאות שעות אדם כדי להכשיר מערכת חדשה שתשמש לאותו צורך. יתרה מזאת, פרוייקט החלפת מערכת בסדר גודל שכזה, יימשך זמן רב וטומן בחובו סיכונים גבוהים בשירות קריטי שכזה”.

מר יאיר פראנק ראש רשות התקשוב הממשלתי בחוות דעת מיום 8.5.2016 ממליץ לאשר את בקשת הפטור הנ”ל ובכפוף לכך שהמשרד יבצע בשנת 2021 תהליך של בחינת חלופות חדשות שיהיו זמינות בעת ההיא, לרבות הפיתרון שייושם בבתי-החולים של קופ”ח מכבי, וידווח את תוצאות הבדיקה לא יאוחר מיום 30.9.2021. ככל שיהיו אופציות זמינות נוספות, על המשרד להיערך לתהליך מכרזי כך שהמערכת החדשה תוכל להיות מיושמת עד ליום 31.12.2022, סוף מועד ההתקשרות המבוקשת בפטור זה” [ההדגשה – במקור].

ואולם וועדת הפטור המרכזית מציינת כי “הוחלט, בשונה מעמדתו של מר יאיר פראנק, כי יש לבחון חלופות חדשול להחלפת המערכת ולדווח על הממצאים לא יאוחר מיום 31.12.2018 וזאת על-מנת לאפשר למשרד ליישם את החלופה החדשה, ככל שתימצא כזו, עד ליום 31.12.2022, סוף מועד ההתקשרות המבוקשת בפטור זה.