משרד הביטחון: תזכיר חוק הסמכת צבא הגנה לישראל ושירות הביטחון הכללי לביצוע פעולה בחומר מחשב המשמש להפעלת מצלמה נייחת (הוראת שעה – חרבות ברזל)

משרד הביטחון פירסם את תזכיר חוק הסמכת צבא הגנה לישראל (צה”ל) ושירות הביטחון הכללי (שב”כ) לביצוע פעולה בחומר מחשב המשמש להפעלת מצלמה נייחת (הוראת שעה – חרבות ברזל). לתזכיר החוק זמן הפצה מקוצר עד ליום 11.11.2023, דקה לפני חצות.

מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים: “מטעמי ביטחון המדינה ושמירת הרציפות התפקודית של צבא הגנה לישראל ומטעמי ביטחון המדינה, ועל בסיס תשתית עובדתית פרטנית, בהתאם לייעוד שירות הביטחון הכללי ותפקידיו לפי חוק השב”כ, נדרשת הסמכת חיילים בצבא הגנה לישראל ועובדים בשירות הביטחון הכללי לבצע פעולות בחומר מחשב המשמש להפעלת מצלמה נייחת, וזאת בקשר לאירועים שבגינם הוכרז מצב מיוחד בעורף בתאריך 7 באוקטובר 2023 ושבגינם הוחלט על-ידי ועדת השרים לענייני בטחון לאומי על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות לפי סעיף 40 לחוק יסוד: הממשלה”.

“[…] בשים לב לכך שבעת הזו נמשכות הפעולות הצבאיות המשמעותיות ולאור הצורך של צבא ההגנה לישראל ושירות הביטחון הכללי בסיכול או מניעה של גישה למידע חזותי המופק ממצלמה נייחת, מוצע לקבוע כי תוקפו של חוק זה יעמוד על שישה חודשים מיום פרסומו. בנוסף, ככל שהפעולות הצבאיות המשמעותיות ימשכו וצורכי צבא ההגנה לישראל ושירות הביטחון הכללי יעמדו בעינם, מוצע לקבוע כי שר הביטחון, בהסכמת ראש הממשלה ובאישור ועדת החוץ והביטחון, רשאי להורות בצו על הארכתו תוקפו של החוק לתקופות נוספות שלא תעלינה על שלושה חודשים כל אחת, אך לא יותר משישה חודשים במצטבר”.

בדברי ההסבר נאמר בין השאר כי “במסגרת מתקפת הטרור והלחימה המתמשכת קיים חשש ממשי מפני גישה למידע חזותי המופק ממצלמה נייחת שיש בה כדי לסכן באופן ממשי את ביטחון המדינה ואת הרציפות התפקוד המבצעי של צה”ל וכן את ביטחון המדינה לפי ייעוד שב”כ ותפקידיו בהתאם לחוק השב”כ ולפי צרכי השב”כ. כל זאת, בקשר  לפעולות הצבאיות המשמעותיות. לפיכך, נדרשה הסמכת חיילים בצבא הגנה לישראל ועובדי שירות הביטחון הכללי, בעלי מיומנות נדרשת, לבצע חדירה ופעולה בחומר מחשב, אף ללא ידיעת בעל חומר המחשב, המשמש להפעלת מצלמה נייחת. זאת, משלא ניתן לקבל את הסכמת בעל חומר המחשב לחדירה ולפעולה בחומר מחשב בפרק הזמן הדרוש, וביחס לפעילות שב”כ – גם על בסיס תשתית עובדתית פרטנית.

“לאור זאת, ביום כ”ט בתשרי התשפ”ד, 14 באוקטובר 2023, התקינה הממשלה, מתוקף סמכותה לפי סעיף 39 לחוק יסוד: הממשלה, תקנות שעת חירום (הסמכת צה”ל לביצוע פעולה בחומר מחשב המשמש להפעלת מצלמה נייחת), התשפ”ד – 2023, המסמיכות קצין מוסמך להסמיך חיילים בצה”ל לבצע חדירה ופעולה בחומר מחשב המשמש להפעלת מצלמה נייחת.

“בהמשך לכך, ביום ב’ בחשוון התשפ”ד, 17 באוקטובר 2023, התקינה הממשלה, מתוקף סמכותה לפי סעיף 39 לחוק יסוד: הממשלה, תקנות שעת חירום (חרבות ברזל) (הסמכת שירות הביטחון הכללי לביצוע פעולות בחומר מחשב המשמש להפעלת מצלמה נייחת), התשפ”ד – 2023, המסמיכות עובד מוסמך להסמיך עובדי שירות הביטחון הכללי וכן מסמיכות קצין מוסמך, לבקשת העובד המוסמך, להסמיך חיילים בצבא הגנה לישראל לבצע חדירה ופעולה בחומר מחשב המשמש להפעלת מצלמה נייחת.

לאור מצב החירום ובשל הצורך המתמשך במתן הסמכות המבוקשת לצבא הגנה לישראל ולשירות הביטחון הכללי, מוצע בהצעת חוק זאת להסדיר את הנושא במסגרת הוראת שעה לתקופה של ששה חודשים מיום פרסומו“.

בין היתר נאמר כי “מוצע לקבוע כי רח”ט הגנה בסייבר או קצין אחר בדרגת תת־אלוף שהסמיך ראש אגף התקשוב בצה”ל, רשאי להסמיך בכתב חייל, בעל המיומנות הנדרשת, לבצע חדירה ופעולה בחומר מחשב, ללא ידיעת בעל חומר המחשב משלא ניתן לקבל את הסכמתו, לצורך הנ”ל. זאת, לעניין רשימת מחשבים שאישר הקצין המוסמך.

“טרם אישור רשימת המחשבים והסמכת החיילים על הקצין המוסמך להשתכנע כי החדירה והפעולה חיוניות לצורך סיכול או מניעה של גישה למידע חזותי המופק ממצלמה נייחת, שיש בה כדי לסכן באופן ממשי את ביטחון המדינה או שמירת רציפות התפקוד המבצעי של צה”ל בקשר לפעולות הצבאיות המשמעותיות; הן דרושות באופן מידי ודחוף; ולא ניתן, באופן סביר ובפרק הזמן הדרוש, להשיג מטרות אלה בדרך אחר שפגיעתה בזכויות פחותה”.

בנוסף, “מוצע לקבוע כי ראש חטיבת איומי סייבר בשב”כ או מנהל בשב”כ בדרגת ראש מחלקה הממלא את מקומו, רשאי להסמיך עובד שירות, וכן, לקצין המוסמך, לבקשת המנהל המוסמך, להסמיך בכתב חייל, בעלי המיומנות הנדרשת, לבצע חדירה ופעולה בחומר מחשב, לצורך הנ”ל. זאת, לעניין רשימת מחשבים שאישר המנהל המוסמך. טרם אישור רשימת המחשבים והסמכת העובדים על המנהל המוסמך להשתכנע כי החדירה והפעולה חיוניות לצורך סיכול או מניעה של גישה למידע חזותי המופק ממצלמה נייחת, שיש בה כדי לסכן באופן ממשי את ביטחון המדינה, על בסיס תשתית עובדתית פרטנית, לפי ייעוד שב”כ או תפקידיו לפי חוק שב”כ  בקשר לפעולות הצבאיות המשמעותיות; הן דרושות באופן מידי ודחוף; ולא ניתן, באופן סביר ובפרק הזמן הדרוש, להשיג מטרות אלה בדרך אחר שפגיעתה בזכויות פחותה”.

וכן, “מוצע לקבוע כי חייל מוסמך ועובד מוסמך רשאים לבצע חדירה ופעולה בחומר מחשב המשמש להפעלת מצלמה נייחת במחשב שאושר על-ידי הקצין המסמך או המנהל המוסמך לפי העניין. על מנת לצמצם בפגיעה בזכויות בעלי חומר המחשב והמחזיקים בהם נקבע כי על החייל המוסמך והעובד המוסמך לנקוט את האמצעי שפגיעתו פחותה לצורך השגת המטרה שלשמה מבוצעת החדירה והפעולה בחומר המחשב. עוד מוצע לקבוע כי קבלת מידע מתקשורת בין־מחשבים אגב חדירה ופעולה בחומר מחשב לפי חוק זה לא תיחשב האזנת סתר לפי חוק האזנת סתר, התשל”ט – 1979”.

בנושא מידתיות נאמר כי “על מנת לצמצם את הפגיעה האפשרית בזכויות בעלי חומר המחשב, מוצע לקבוע כי סמכויות אלו יופעלו בהתאם לצורך ולתקופות הזמן הקצרות ביותר הנדרשות בנסיבות העניין”.

בנושא יידוע נאמר כי “מוצע לקבוע כי צה”ל יידע את השירות ואת מערך הסייבר הלאומי בדבר פעילות המבוצעת מכוח חוק זה; וכי השירות יידע את צה”ל ואת מערך הסייבר הלאומי בדבר פעילות המבוצעת מכוח חוק זה. זאת, על מנת להבטיח כי הפעלת הסמכויות מכוח החוק תתבצע בתיאום בין הגופים וכי לא יבוצעו פעולות באותו חומר מחשב על-ידי שני הגופים שהוסמכו”.