יו”ר הוועדה לביקורת המדינה בדיון על פרוייקט קידמה בשב”ס: חברת HP עשתה קופון על חשבון המדינה במשך 10 שנים

בוועדה לביקורת המדינה בכנסת התקיים ב- 8 בינואר 2014 דיון בדו”ח מבקר המדינה שעסק במימוש פרוייקט קידמה בשירות בתי-הסוהר (שב”ס) – ארגון כליאה לאומי.

יו”ר הוועדה ח”כ אמנון כהן תקף בחריפות את חברת HP שביצעה את הפרוייקט והאשים כי “חברת HP נכשלה לחלוטין בבניית מערכת מחשוב, ומשכו זמן יקר וכסף רב מגוף ממשלתי. הם ניגשים לכל מכרז אבל לא יודעים לבצע כל עבודה. מתגלחים על חשבוננו, שורפים כספי ציבור סתם ובסוף אין תפוקה ואין מערכת”. עוד אמר כי “למרות שמדובר בחברה לעילא ולעילא בתחומים מסויימים, צריך לומר לחשבת הכללית במשרד האוצר שחברת HP אולי לא טובה בכל דבר וצריך לשקול זאת. HP עשתה קופון על חשבון המדינה במשך 10 שנים”.

ע”פ דו”ח מבקר המדינה בחודש אוגוסט 2006 פירסם שב”ס מכרז להקמת מערכת מחשוב חדשה – מערכת “קידמה” – שנועדה להחליף את מערכות המידע ששימשו אותו, ובאוקטובר 2007 חתם על חוזה עם חברת HP לפיתוח המערכת. במערכת המתוכננת נכללו בתחילה שלוש תת-מערכות – משאבי אנוש, אסירים וניהול בתי הסוהר – ואחר כך נוספה לה גם תת-מערכת מודיעין.

יו”ר הוועדה ציטט את שלוש הבעיות העיקריות עליהן הצביע מבקר המדינה:

+ נושא התקציב: תקציב הפרוייקט המקורי עמד על 43.2 מיליון ש”ח ועוד 6.5 מיליון ש”ח לרזרבה (שיעור של 15%). התקציב שביקש שב”ס באוגוסט 2004 לאשר בוועדה המרכזית לענייני תקשוב במשרד האוצר לא כיסה את כל העלויות על פי האומדן, שהסתכמו ב- 62.5 מיליון ש”ח. בנוסף נמצא שהתקציב שביקש שב”ס לא כלל את עלויות תחזוקתה של המערכת. בשנים 2004-2012 גדל תקציב הפרוייקט ל-144 מיליון ש”ח, יותר מפי שלושה מהתקציב המקורי.

+ הימשכות הפרוייקט ובעיית לוח הזמנים: לוח הזמנים התארך פי שניים מהמתוכנן. התכנון המקורי היה ל- 23 חודשי עבודה ואחרי חמש שנים הפרוייקט לא הבשיל.

+ הפרוייקט לא נתן מענה לכל הצרכים של שירות בתי-הסוהר, , המערכת שהתקבלה הייתה חסרה ובסופו של דבר הופסקה ההתקשרות עם החברה.

מבקר המדינה השופט יוסף שפירא אמר כי הפרוייקט חשוב לא רק לשב”ס אלא גם לגופים אחרים המפתחים מערכות כאלה. יובל חיו מנהל החטיבה לביקורת משרדי הממשלה ומוסדות שלטון במשרד המבקר אמר כי לדבריו בכל שנה מבצע המשרד ביקורת של מספר פרוייקטי מחשוב. “יש חשיבות עליונה לעיסוק זה. הפרוייקט חשוב לא רק לשב”ס אלא גם לגופים ממשלתיים אחרים המנהלים פרוייקטים בהיקפים של עשרות ומיליוני ₪. צריך ללמוד כדי להפיק לקחים ולמנוע תקלות דומות.

נציב שירות בתי הסוהר רב גונדר אהרון פרנקו אמר בדיון כי “מאז כניסתי לתפקיד לא שולמה אגורה לחברת HP בגלל שהיא לא סיפקה את הסחורה. ביצענו מכרז וסוכם כי האוצר יממן את הקמת המערכת ואילו השב”ס את תחזוקתו, אך תוך כדי בניית המערכת, השב”ס הכפיל את מתקני הכליאה ואת אנשי הסגל: מ- 4,500 אנשי סגל גדל הארגון ל- 8,500 אנשי סגל והוא חולש על 33 מתקנים. השב”ס משנה את פניו כמו למשל שהוא מטפל היום גם בעצירים ולא רק באסירים”.

לדבריו נבחרה חברת HP לביצוע הפרוייקט שהיא חברה אמינה, יש לה יוקרה רבה וניסיון רב בתחום שניתן לסמוך עליה. “הטעות בתחשיב הראשוני היא בגלל חוסר ניסיוננו. היום יש לנו 3 מתוך 4 מערכות שתוכננו. לגבי הוויתור על קנסות האיחור בביצוע מצד חברת HP, במיזם שמתמשך וארגון שמשתנה, החליטו קודמי שעדיף לוותר על הקנס – כדי לקבל את המערכת בעתיד. זה כבר לא קורה היום ולא יקרה בעתיד, ולא כל הצוותים שטיפלו בנושא פעלו במקצועיות. אם זה היה תלוי בי לא הייתי משלם את כל הכסף ששולם לחברת HP”. בחודש אוגוסט 2012 החליט הנציב על ההתנתקות מחברת HP ובפברואר 2013 נחתם ההסכם להפסקת ההתקשרות עם הספק המרכזי כשהשב”ס נותר עם חלק קטן ממה שתוכנן מלכתחילה.

נציב השב”ס אמר כי הפרוייקט הסתכם ב- 126 מיליון ₪ סכום הכולל 15 מיליון ₪ ששולמו לחברה בהסכם פשרה. הוא ציין כי כיום יש בארגון קצינה בתקן מלא האחראית על ניהול סיכונים בשב”ס.

ח”כ כהן דרש תשובות ממשרד האוצר: “איך האוצר אישר מיזם בלי לבדוק אותו ואיך ויתרו למבצע על קנסות באיחור הגשת המערכת”. בדיון נכח רק נציג מאגף התקציבים של המשרד שאמר כי השאלות צריכות להיות מופנות לאנשי מטה התקשוב הממשלתי. לבקשת יו”ר הוועדה הוא זימן בדחיפות את אנשי המטה כשבסופו של דבר הגיע יהודה אופיר מי שמונה לאחרונה לתפקיד מנהל חטיבת משילות, בקרה ושקיפות ITG במטה התקשוב הממשלתי. לדבריו ההזמנה לדיון לא הגיעה לרז הייפרמן שהחליף כממלא מקום את כרמלה אבנר (שפרשה מהתפקיד וסיימה עבודתה ב- 31.12.2013) וכי מר הייפרמן נמצא מחוץ לירושלים ולא יוכל להגיע היום. בעקבות כך הוא הוזמן לפגישה בעניין עם יו”ר הועדה.

[הערה: הידיעה פורסמה כאן באתר בשעה 11:06; בשעה 14:26 היא פורסמה באתר “אנשים ומחשבים” תחת הכותרת “פרסום ראשון“].