משרד האוצר פירסם טיוטת תקנות הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (דמי הפצה)

משרד האוצר פירסם (24.11.2021) טיוטת תקנות הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (דמי הפצה) [המוכר בשם “עידן+“]. הטיוטה, עליה חתומים שר האוצר אביגדור ליברמן ושר התקשורת יועז הנדל, פתוחה להעברות הציבור עד ליום 15 בדצמבר 2021.

בסעיף ‘מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן’ נאמר כי חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, התשע”ב – 2012, עוסק בעניינו מערך הפצת השידורים הקרקעי בטכנולוגיה ספרתית, המוכר בשם “עידן+”.

“המערך מופעל כיום על ידי הרשות השנייה לטלביזיה ורדיו אשר מונתה כגורם המפעיל לפי סעיף 2 לחוק. בהתאם לסעיף 6 לחוק, המערך מפיץ כיום לציבור את שידורי הטלוויזיה של תאגיד השידור הישראלי, של ערוץ הכנסת, ושל הערוצים המסחריים בעלי הרישיון לפי חוק הרשות השנייה לטלביזיה ורדיו. כמו כן, בהתאם לסעיף 7 לחוק, המערך מפיץ כיום את שידורי הרדיו של תאגיד השידור הישראלי, של גלי צה”ל, ושל תחנות רדיו אזוריות.

“הוראות סעיף 9 לחוק מסדירות את דמי ההפצה שישלמו לגורם המפעיל כל אחד מהגופים המשדרים, בעד הפצת השידורים לציבור באמצעות המערך. סעיף 9(א) לחוק קובע כי: ‘גוף ששידוריו מופצים לפי סעיף 6 או 7 ישלם לגורם המפעיל בעד הפצת השידורים כאמור, סכום שיקבעו השר ושר האוצר, לאחר התייעצות עם הגורם המפעיל; הסכום האמור יחושב לפי סך כל התשלומים והעלויות הכרוכים בהפעלתן, בתפעולן ובתחזוקתן של תחנות השידור הספרתיות וכל תשלום שוטף אחר בשל הפצת השידורים כאמור, למעט עלות ההקמה (בסעיף זה – סך התשלומים והעלויות), כשהוא מחולק בין הגופים אשר שידוריהם מופצים באמצעות תחנות השידור הספרתיות כאמור, בהתאם להוראות אלה…’ וכו’. בהתאם להוראת סעיף 9(ה), גובה דמי ההפצה שיקבעו בתקנות מכוח סעיף 9(א) כאמור לעיל, יחולו רק עד למינוי גורם מפעיל פרטי.

“לרשות הגורם המפעיל עומדים 3 מרבבים (multiplexers), וכיום נעשה שימוש בשניים מתוכם כחלק מהפעלת המערך והפצת השידורים באמצעותו. המרבב השלישי זמין כגיבוי, או לשעת הצורך אם יורחב היקף השידורים המופצים באמצעות המערך.

“עלות ההפעלה השנתית של מרבב אחד נאמדת כיום בכ- 28.7 מיליון שקלים חדשים, ואילו עלות ההפעלה המצרפית של שני מרבבים נאמדת בכ- 36 מיליון שקלים חדשים. להערכת הגורמים הנוגעים בדבר לא צפוי כי בזמן הקרוב יהיה צורך להפעיל את 3 המרבבים הקיימים במקביל, ולכן התקנות המוצעות אינן מתייחסות לתרחיש כאמור.

“בהתאם להוראות החוק דמי ההפצה אשר ישולמו לגורם מפעיל שאינו פרטי בהתאם לתקנות המוצעות נועדו לכסות את עלויות הפעלת המערך, ולכן הם מחושבים לפי עלות ההפעלה של המרבבים הנדרשים לשם הפצת כלל השידורים המופצים באמצעות המערך, המחולקת בין הגופים המשדרים השונים. מאחר שעלות ההפעלה של מרבב אינה מושפעת ממספר הערוצים המשודרים על גביו בפועל, הרי שככל שקיימת קיבולת הפצה פנויה רבה יותר, גובה דמי ההפצה שמשלמים הגופים המשדרים משתנה, בהתאם לסוגם, ובהתאם להוראות סעיף 9(ב) לחוק אשר קובע כי תאגיד השידור הציבורי והכנסת, יישאו בעלויות של הפעלת הקיבולת הפנויה במערך.

“על כן, מוצע לקבוע את תקנות הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות (דמי הפצה), התשפ”ב -2021 ובהן לפרט את סך דמי ההפצה שישלם כל אחד מהגופים ששידוריו מופצים במערך”.

* לקוראים מוצע לקרוא גם מה שפירסמתי כאן ב- 26 במארס 2021 הנוגעת למומחה הטלקום אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’.