משרד האוצר פירסם את תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ”ג-2023, פרק ___: תדרי רדיו

15:12 28.02.2023

קטגוריות: כללי

תגים: ,

משרד האוצר פירסם (28.2.2023) את תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו-2024), התשפ”ג-2023, פרק ___: תדרי רדיו.

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 23 בפברואר 2023 בעניין התכנית הכלכלית לשנים 2023 ו- 2024, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית האמורה, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור“.

לתזכיר החוק הוקצה זמן הפצה מקוצר והוא פתוח לתגובות הציבור עד ליום 8 במארס 2023 דקה לפני חצות.

בדברי ההסבר נאמר בין היתר כי “תדרי הרדיו הם משאב ציבורי מוגבל. לצורך ניהול המשאב בצורה יעילה לטובת הצרכים של המגזר האזרחי  וכוחות הביטחון, ולצורך מניעת שיבושים והפרעות, פועלת מכוח פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל”ב – 1972, ועדת התדרים שתפקידה להועיד תחומי תדרים לשימושים השונים, ולהקצות את התדרים למשתמשים השונים. בעת מילוי תפקידה הוועדה שוקלת שיקולים מקצועיים כמפורט בסעיף 5ו לפקודת הטלגרף.

“לעתים ‘מנגנון השוק’ יכול לשקלל ולסייע להתגבר על פערי מידע של הגופים המאסדרים, ולפיכך עסקאות בהן מי שהוקצה לו תדר במעמד ראשי [בעל זכות שימוש] יוכל לאפשר לאדם אחר [מקבל זכות שימוש] לעשות שימוש בתדר [סחר משני] יאפשרו שימושים חלופיים יעילים יותר בתדרים שהקצתה ועדת התדרים. כך לדוגמה, מקום שהוקצה תדר בכלל הארץ למשתמש מסוים, והוא אינו עושה שימוש בתדר באזור מסוים או בתקופה מסוימת, יש מקום לבחון האם לאפשר למשתמש לתת זכות שימוש בתדר לגורם שלישי באותו אזור עד תום תקופת ההקצאה, או לפרק זמן קצר יותר”.

בהמשך נאמר כי “על-מנת לאפשר שימוש יעיל יותר בתדרי רדיו, מוצע לתקן את פקודת הטלגרף כך שבעל זכות שימוש יוכל לאפשר לאדם אחר להשתמש בתדר שהוקצה לבעל זכות השימוש, לאחר שהגיש בעל זכות השימוש בקשה לאישור הסחר המשני למנהל הכללי של משרד התקשורת וליושב ראש ועדת התדרים. במקרים שבהם לסחר המשני תהיה השפעה על התחרות בשוק התקשורת, יחליטו בבקשה המנהל הכללי ויושב ראש ועדת התדרים. במקרים שבהם אין לסחר המשנה השפעה על התחרות, יחליט בבקשה יושב ראש ועדת התדרים בלבד. מאחר שסחר משני שבו נוטל חלק גוף המנוי על כוחות הביטחון עשוי לגרוע תדרים משימוש אזרחי, מוצע כי בבקשה לאישור סחר משני שבו נוטל חלק גוף המנוי על כוחות הביטחון לתקופת זמן העולה על 60 ימים יחליטו ועדת התדרים והמנהל הכללי של משרד התקשורת”.

עוד נאמר כי “[…] זכות השימוש הניתנת בסחר משני יכולה להיות אזורית או כלל ארצית, ואינה מוגבלת בזמן למעט בכפוף לתוקף הקצאת התדר לבעל זכות השימוש. מבלי לגרוע מהאמור, זכות השימוש תהיה כפופה להחלטות של ועדת התדרים בדבר הועדה ובדבר תנאי ההקצאה. מקבל זכות השימוש יהיה רשאי לבקש מוועדת התדרים לשנות את ההועדה של התדר או את תנאי ההקצאה, למעט משך ההקצאה”.

כמו כן נאמר כי “[…] מוצע להסמיך את שר התקשורת לקבוע בתקנות את מכלול ההוראות והתנאים לאישור סחר משני ולקבוע תנאים שיחולו על הצדדים לסחר המשני ובכללם חובות דיווח ומסירת מידע. עוד מוצע כי לא יאושר סחר משני עד שלא ייקבעו התקנות. מוצע לקבוע כי מתן אפשרות שימוש בתדר לאחר ללא אישור סחר משני, היא עילה להטלת עיצום כספי”.