משרדי הבט”פ והמשפטים פירסמו טיוטת צו המידע הפלילי ותקנת השבים (דחיית יום התחילה): לצורך השלמת קידום הפיתוח הטכנולוגי של מע’ המידע הפלילי, “מוצע לאפשר את למשטרת ישראל להשלים את היערכותה ליישום החוק ולדחות את יום התחילה של החוק בכשישה חודשים נוספים”

משרדי ביטחון הפנים (בט”פ) והמשפטים פירסמו טיוטת צו המידע הפלילי ותקנת השבים (דחיית יום התחילה). זאת לצורך השלמת קידום הפיתוח הטכנולוגי של מע’ המידע הפלילי ע”י מ”י, “מוצע לאפשר את למשטרת ישראל להשלים את היערכותה ליישום החוק ולדחות את יום התחילה של החוק בכשישה חודשים נוספים”.

בדברי ההסבר נאמר בין השאר כי “חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע”ט – 2019 פורסם ביום י’ בשבט התשע”ט (16 בינואר 2019). החוק מחליף את חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ”א-1981 ומגדיר מחדש את נקודת האיזון הראויה בין הצורך לקיים מאגר מידע פלילי ולשקול מידע כאמור לבין תקנת השבים – הצורך לאפשר לאנשים בעלי רישומים פליליים, ביניהם אף כאלו שלא הורשעו מעולם, לשוב למוטב ולהשתלב מחדש בחברה, מבלי שכתם הרישום הפלילי ילווה אותם כל חייהם.

“לשם מימוש תכליות החוק עוגנו בו שינויים משמעותיים, ובהם קיצור תקופות ההתיישנות והמחיקה, החלת החוק על רישומי המשטרה בדבר תיקי חקירה פתוחים וסגורים שעד אז נוהלו כ”רישומים אחרים” שהחוק אינו חל עליהם, הטלת חובת דיווח על גופים המנהלים הליכים פליליים, ביטול תדפיס זכות עיון כדי למנוע את זליגת התדפיס למי שאינו מורשה בעיון, קביעת מנגנוני איזון ובקרה על שימוש במידע פלילי, לרבות באמצעות הטלת חובה לקביעת נהלים בדבר אופן שקילת המידע הפלילי, וכן חובת מינוי ממונה מידע פלילי בגופים המקבלים מידע פלילי ומינוי ממונה ביקורת לפיקוח על גופים אלה. נוסף על כך, חייב החוק התקנת שורה של תקנות הנדרשות לצורך יישומו. כדי לאפשר לגורמים השונים להיערך ליישום החוק נקבע כי יום תחילתו הוא שנתיים מיום פרסומו.

“לאחר מכן, ביום כ”ט בטבת התשפ”א (13 בינואר 2021) פורסם תיקון לחוק אשר דחה את יום התחילה של החוק בשנה נוספת (קרי עד ליום 16.1.2022) וזאת לצד סמכות שניתנה לשר לביטחון פנים ולשר המשפטים, באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, לדחות, בצו, מועד זה לתקופה שלא תעלה על שישה חודשים.

“ההחלטה לדחות את מועד התחילה של החוק התקבלה על רקע ההיערכות ליישום החוק שטרם הושלמה, זאת בשל מגפת הקורונה שפרצה כשנה לאחר פרסום החוק, ובעטיה לא הושלמה העבודה לגבי חלק מהתהליכים המתחייבים טרם כניסת החוק לתוקף ובהם התקנת תקנות חובה, פיתוח מערכות המידע הפלילי בהתאם לתקופות ההתיישנות והמחיקה החדשות שנקבעו בחוק, התממשקות הגופים המנהלים הליכים פלילים למערכת המידע הפלילי ועוד.

“מעבר לכך, בעיצומו של תהליך פיתוח המערכות, התגלה קושי טכנולוגי בשלב מאוחר, הנוגע ליישום תקופות ההתיישנות והמחיקה החדשות במערכת המידע הפלילי, שהוא השינוי העיקרי בחוק. קושי זה, חייב פיתוח טכנולוגי מורכב ביותר שלא נצפה מראש, ושלצורך השלמתו נדרשו 18 חודשים מעבר לתחולה המאוחרת שנקבעה בחוק.

“בשל הפיתוח הטכנולוגי המורכב כאמור, הציעו השר לביטחון הפנים ושר המשפטים דאז תיקון חקיקה לדחיית יום התחילה של החוק ב- 18 חודשים אך הוועדה, אשר נדרשה לנושא כאמור, החליטה לאשר את דחיית יום התחילה של החוק בשנה אחת ליום י”ד בשבט התשפ”ב (16 בינואר 2022), ולאפשר לשר המשפטים ולשר לביטחון הפנים באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת לדחות את יום התחילה של החוק לתקופה נוספת של עד שישה חודשים.

“במהלך החודשים שחלפו מאז דחיית יום התחילה ולאור החשיבות הרבה שמייחסים הגורמים הממשלתיים לחוק, הושקעו מאמצים ומשאבים רבים של כלל הגורמים הרלוונטיים לקידום ההיערכות ליישום החוק. כך, גובשו מספר קובצי תקנות בהתאם לחוק לצורך יישומו, אשר פורסמו להערות הציבור, והגורמים הרלוונטיים עמלים על גיבושם הסופי והבאתם לאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת של אלו הדורשים את אישורה.

“כמו-כן, משטרת ישראל פעלה לקידום הפיתוח הטכנולוגי של מערכת המידע הפלילי ליישום תקופות ההתיישנות והמחיקה החדשות הקבועות בחוק. חרף האמור, בבחינה מול משטרת ישראל עלה כי ההערכה המקורית שנעשתה בשעתו, לפיה נדרשים 18 חודשים לצורך השלמת ההיערכות הטכנולוגית הייתה הערכה מקצועית ומעשית, וזמן זה אכן נדרש במלואו לצורך סיום הפיתוח הטכנולוגי של מערכת המידע הפלילי, אשר בלעדיו לא ניתן ליישם את המרכיב העיקרי בחוק שעניינו קיצור תקופות ההתיישנות והמחיקה. כן נדרש זמן זה לצורך סיום הטיפול בהתממשקות הגופים אשר נדרשים לדווח למערכת המידע הפלילי על הליכים פליליים המבוצעים על ידם, לרבות משרדי ממשלה שונים, הרשויות המקומיות וועדות התכנון והבנייה.

“לאור האמור, מוצע לאפשר את למשטרת ישראל להשלים את היערכותה ליישום החוק ולדחות את יום התחילה של החוק בכשישה חודשים נוספים, כך שיחול ביום י”ג בתמוז תשפ”ב (12 ביולי 2022)”.