משהת”ק קיבל השגה והחליט בעקבות כך: “לא תינתן החרגה מחובת שמירת ההקלטות ומחובת מסירת ההקלטות למשרד”

משרד התקשורת פירסם (24.4.2022) החלטה בנושא הפרדה בין שירות תשתית רחבת-פס ובין שירות גישה לאינטרנט – תיקונים ברישיונות האחודים.

במכתב של מנכ”לית המשרד לירן אבישר בן-חורין נאמר בין היתר כי “ביום 29 במרץ 2022 פרסם משרד התקשורת שימוע בנושא שבנדון, ושעיקרו השעייתם באופן זמני של סעיפים ברישיונות האחודים העוסקים בהתקשרות והתנהלות בין המפעיל למנוי. השעייה זו הוצעה בשימוע נוכח פערים הקיימים בנושא זה בין רישיונות שונים, ושעשויים להעמיד את בעלי הרישיון האחוד בנחיתות תחרותית למול בעלי רישיון המפ”א בכל הנוגע לגיוס מנויים והרכשתם, ובפרט נוכח הליך ביטול ההפרדה בין שירות תשתית רחבת -פס ובין שירות גישה לאינטרנט. כאמור בשימוע, המשרד פועל ליצירת אחידות וביטול הפערים במסגרת עבודתו על תקנות היתר כללי שעתידות להיקבע לאחר שתיכנס לתוקף אסדרה חדשה, והכל כמפורט בהצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס’ 76).

“אולם הליך ביטול ההפרדה בין שירות תשתית רחבת-פס ובין שירות גישה לאינטרנט שתחילתו בסיום תקופת ההיערכות בחברת בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ, ושחל ביום 3 באפריל 2022” דורש מתן מענה לפערים אלה בטווח הקצר. זאת עד לאימוץ וליישום האסדרה באמצעות היתר כללי, ככל שתתרחש.

“כמפורט בשימוע, המשרד צופה כי רמת התחרות בשוק הנייח תתעצם באופן שיבוא לידי ביטוי בגידול בהיקפי ניוד צרכנים ובשיפור תדיר של החבילות המוצעות למנוי. בהתאם לכך, נדרש למנוע מצב שבו מגבלות רגולטוריות המוטלות רק על בעלי רישיון אחוד ישפיעו על הדינמיקה התחרותית ועל יכולתם לגייס מנויים ולהגיב לתנודות המהירות בשוק.

“לאור זאת, נבחנו ההוראות ברישיון האחוד הנוגעות לשלבי הגיוס של המנוי וכן לאלמנטים המשפיעים על הגמישות השיווקית של השחקנים, והוצע בשימוע להשעות את ההוראות ברישיונות האחודים העוסקות בהסכם התקשרות ובעסקת מכר מרחוק, בהתייחס לשירות הגישה לאינטרנט בלבד.

“כמו כן הוצע כי תקופת ההשעייה תיכנס לתוקף עם הגעתו של היום הקובע ועד להודעה חדשה של המשרד, וזאת מבלי לגרוע מהאפשרות הנתונה למשרד לבצע שינויים נוספים ברישיונות, וכן בסעיפים אלה, בטרם יגובש ההיתר הכללי”.

לדברי מנכ”לית משרד התקשורת, לשימוע התייחסה חברה אחת, גורם ממשלתי אחד ושני גורמים פרטיים. במסמך היא מפרטת את עיקרי הטענות שעלו במסגרת המענים והתייחסות המשרד וכן את השינויים שהחלילה לקבל בעקבותיהם.

בין היתר, היא מצביעה על השגה שהתקבלה לפיה “תמוהה הצעת משרד התקשורת לבטל את חובת שמירת הקלטות השיחות בין הצרכן ובין בעל הרישיון ואת חובת בעל הרישיון למסור את ההקלטה למשרד. נושא שמירת ההקלטות הוא חיוני לשמירת זכויות הצרכן מקום שבו קיים סכסוך הנוגע לאמור בשיחה בין הצדדים. הרי ממילא חברות התקשורת מקליטות את השיחות עם הצרכנים לצרכים הפנימיים שלהן ועל כן, אין מקום לתת הקלה מעין זו, אף אם היא זמנית. לפיכך מתבקש שלא להחריג את סעיפים 1.56(ז) ו- ח.

“בהקשר זה נטען כי לשמירת התיעוד חשיבות מכרעת במחלוקות לגבי מעמד ההתקשרות ובטיפול בתלונות, גם של המשרד עצמו. החרגת סעיפים אלה פירושה הפסקת הפיקוח על תקינות ההתקשרויות בשוק התקשורת“.

בעקבות ההשגה השיבה המנכ”לית כי “הטענה מתקבלת. לא תינתן החרגה מחובת שמירת ההקלטות ומחובת מסירת ההקלטות למשרד”.

טענה נוספת שהוצגה במהלך ההליך היא ש”משרד התקשורת נדרש להבהיר לבעלי רישיון אחוד כי עליהם להיות מודעים לכך שהשעיית הסעיפים בנושא הסכם התקשרות אינה פוטרת אותם מהחובה לאפשר לכל צרכן לעיין בהסכם ההתקשרות ולהחתים אותו עליו טרם כניסתו לתוקף“.

בתגובה כתבה המנכ”לית כי “הטענה מתקבלת. החרגת הסעיפים הנוגעים להסכם ההתקשרות אינה פוטרת את בעלי הרישיון מהחובה להחתים את המנוי על הסכם התקשרות בטרם תחילת מתן השירות כפי שמופיע בחוק הגנת הצרכן”.

בסיום המסמך כותבת לירן אבישר בן-חורין: “אציין כי בניגוד למופיע בטיוטת תיקון הרישיון בה צוין תוקף השעיית הסעיפים ליום 1 באוקטובר 2022  מאחר ותיקון מס’ 76 לחוק התקשורת טרם אושר בכנסת, שונה נוסח הרישיון כך שהשעיית הסעיפים תסתיים במועד עליו תודיע המנהלת. נוכח האמור החלטתי לתקן את הרישיונות האחודים כך שתתווסף הוראת שעה לפיה לעניין מתן שירות גישה לאינטרנט לא יחולו על בעל הרישיון בתקופה שמיום 24 באפריל 2022 ועד למועד שתמסור המנהלת הכללית של המשרד, הוראות מסוימות כמפורט בתיקון הרישיון לדוגמא המצורף למסמך זה”.