משהת”ק פירסם החלטתו לגבי שימוע שעסק בבקשה להבהרה בנוגע לשיווק סל שירותים משותף בקבוצת הוט

משרד התקשורת פירסם ב- 28.11.2022 את החלטתו לגבי שימוע שעסק בבקשה להבהרה בנוגע לשיווק סל שירותים משותף בקבוצת הוט ובעקבות כך את תיקון מס’ 116 ברישיון של הוט.

“נוכח האמור בשימוע ונוכח המענים שהתקבלו, החלטתי להחיל את המוצע בשימוע בכפוף לשינויים שלהלן בתיקון רישיון הוט מובייל. מצורף להחלטתי זו תיקון רישיון מעודכן. מידת הצורך, המשרד יפעל באמצעים העומדים לרשותו לרבות הליכי פיקוח ואכיפה, בפרט בכל הנוגע לאמצעים שבהם נקטה החברה על מנת שלא יישמר מידע בניגוד להוראות רישיון אלו”, כותבת לירן אבישר בן חורין מנכ”לית המשרד לגבי השימוע שנערך.

במסמך שלה מ- 27.11.2022 נאמר כי “ביום 2 בנובמבר 2022 פרסם משרד התקשורת שימוע בנושא הנדון בעקבות בקשה שהגישה הוט טלקום שותפות מוגבלת (“הוט טלקום”). הבקשה עוסקת בהעברת מידע מסחרי בין הוט טלקום להוט מובייל בע”מ אודות מנויים, וזאת לצורך שיווק ואספקת שירותי החברות ולצרכי גבייה.

“כפי שצוין בשימוע, חברות אלה רשאיות היום להעביר ביניהן מידע אודות מנויים אך רק לטובת שיווק ואספקת שירותים האחת של השנייה במסגרת סלי שירותים משותפים שאושרו  לשיווק וכוללים את כל שירותי הקבוצה (“סלי הקוואד”)[סלי הקוואד כוללים (כולם או חלקם) שירות שידורים של הוט מערכות תקשורת בע”מ, שירותי תשתית אינטרנט וטלפוניה נייחת של הוט טלקום בהתבסס על תשתית הנחושת של הוט טלקום, שירותי טלפוניה ניידת של הוט מובייל ושירותי גישה לאינטרנט של הוט-נט שירותי אינטרנט בע”מ. סלים אלו אושרו לשיווק באופן זמני ביום 30 במאי 2021 , ובאופן קבוע ביום 1 באוגוסט 2022].

“במסגרת הבקשה מבקשות החברות בקבוצה להרחיב את האישור לשימוש במידע אודות מנויים כך שהוא לא יהיה מוגבל לשיווק סלי הקוואד אלא יחול גם על שיווק סלי שירותים נוספים.

“בשימוע פורט כי העברה שיטתית של מידע לצרכים שונים מעמיקה את שיתוף הפעולה בין תאגידים נפרדים בתוך הקבוצה, מעלה חשש תחרותי עקרוני מהעברת מידע בין תאגידים בקבוצה ואינה עולה בקנה אחד עם נוסח הרישיון הקיים היום ובפרט עם הוראות ההפרדה המבנית. יחד עם זאת, פורט כי משאושרו סלי הקוואד לשיווק בקבוצת הוט התאפשר כאמור לכל החברות בקבוצה לשתף ביניהן מידע אודות המנויים וזאת אך ורק לטובת שיווק הסלים ואספקת השירותים במסגרתם, ובאופן שהחשש התחרותי האמור נלקח בחשבון בעת שאושר שימוש במידע זה אך ורק לצורך שיווק הסלים.

“כך, משאושרה העברת המידע בין כל חברות הקבוצה במסגרת סלי הקוואד, וכעת היא מתבקשת רק ביחס למספר שירותים מצומצם, יש בכך כדי להפחית את עוצמת החששות התחרותיים העולים מאישור זה, וזאת בין היתר משום שהשימוש הצפוי במידע יהיה משני לשימוש העיקרי שהוא שיווק סלי השירותים המשותפים ומשום שהשימוש במידע יוגבל למועדים שבהם קיים אישור בתוקף לשיווק סלי שירותים.

“בהתאם לכך פורסמה בשימוע כוונת המשרד לאשר את בקשתה של הוט שבנדון, כך שיתאפשר שיתוף המידע האמור בין הוט טלקום להוט מובייל לצורך שיווק שירותי החברות ואספקתם. זאת בכפוף לשני התנאים הבאים:

+ ראשית, בכפוף לכך שהאישור לשיווק סלי קוואד יהיה בתוקף, שכן בהיעדר אישור זה ההצדקה הראשונית להעברת המידע לא תתקיים והדבר ישליך גם על העברת המידע לצורך שיווק משותף של שירותים בדידים מתוך סלי הקוואד.

+ שנית, בכפוף לאפשרות ביטול האישור אם יימצא כי הדבר מסב פגיעה תחרותית. ביטול האישור יבטל את שיתוף המידע ואת השיווק המשותף.

“נוכח אפשרות ביטול האישור מצאנו לנכון להבהיר כי על העברת המידע להיעשות במתכונת של “שיתוף מידע” ולא “ניכוס מידע”. כלומר – במתכונת הפיכה, שאינה כוללת איחוד מערכות מידע אלא רק גישה למידע המצוי בחברה השנייה, באופן נקודתי ועל בסיס שאילתות כחלק מהליך השיווק בלבד, ומבלי שבסיס המידע מועבר בחלקו או במלואו לשימוש עתידי. כך שבמידה ותתקיים פגיעה בתחרות או ככל שיוחלט על סיום שיווק סלי הקוואד, יופסק שיתוף המידע באופן אפקטיבי”.

לשימוע התקבלו שתי התייחסויות. הטענה השנייה הייתה ש”המהלך המוצע בשימוע מעמיק את האפליה הרגולטורית כנגד חברת בזק, המנועה ממהלכים של שיווק משותף של סלים ביחד עם חברות הבנות בקבוצה. נתח השוק של בזק בשוק האינטרנט למשקי הבית אינו מצדיק את המגבלות המוטלות עליה מכוח ההפרדה המבנית וישנה ציפיה להסרת חסמים רגולטוריים במקומות אלה”.

בתגובה אומרת המנכ”לית כי “כוח השוק של חברת בזק ומיקומה בשוק כמונופול תשתית אינו מוטל בספק בעת הנוכחית, בוודאי נוכח היקפי התשתית הפסיבית העומדת לרשותה, היקפי הפרישה של התשתיות בבעלותה וכוחה השיווקי הנמדד לא רק בנתח השוק הקמעונאי שלה בנקודת זמן אחת. קבוצת הוט שונה מקבוצת בזק בכל היבטים אלו ועל כן השינויים המוצעים ברגולציה המושתת על הוט אינם גוזרים שינוי ברגולציה המושתת על בזק, ובוודאי שאינם מפלים בשל הטעמים המבחינים בין קבוצות התקשורת”.