משהת”ק פירסם את טיוטת צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של בנק הדואר למניעת הלבנת הון ומימון טרור)(תיקון)

משרד התקשורת פירסם (19.9.2021) את טיוטת צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של בנק הדואר למניעת הלבנת הון ומימון טרור)(תיקון). על הטיוטה מופיע שמו של שר התקשורת יועז הנדל.

הנושא [שמיועד לתקן את צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של בנק הדואר למניעת הלבנת הון ומימון טרור), התשע”א – 2011] פתוח להערות הציבור עד ליום 10 באוקטובר 2021, דקה לפני חצות.

בדברי ההסבר נאמר בין היתר: “מטרת הצו המוצע היא להתאים את הוראות צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של בנק הדואר למניעת הלבנת הון ומימון טרור), התשע”א-2011 לסטנדרטים הבינלאומיים בתחום מניעת הלבנת הון ומימון טרור של ארגון ה- FATF שהוא הארגון הבינלאומי אשר אמון על פיתוח וקידום מדיניות עולמית עדכנית ושיתופי פעולה בינלאומיים במאבק בהלבנת הון, במימון הטרור ובמימון הפצה של נשק להשמדה המונית (להלן – הארגון או ארגון ה- FATF).

“בשנת 2011 נקבע הצו שמסדיר את חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של בנק הדואר לשם מניעת הלבנת הון ומניעת מימון טרור. הצו נקבע הן מכוח חוק איסור הלבנת הון, התש”ס – 2000, והן מכוח חוק איסור מימון טרור, התשס”ה – 2005.

“משטר איסור הלבנת הון ומימון טרור בישראל מבוסס על הסטנדרטים הבינלאומיים שנקבעים על ידי ארגון ה- FATF. הארגון פועל באמצעות יצירת מסגרת נורמטיבית וקביעת המלצות למאבק בהלבנת הון ובמימון טרור ופרוליפרציה, אותם מחויבות המדינות החברות בארגון לאמץ וליישם. מדינת ישראל חברה מלאה בארגון החל מדצמבר 2018 ומשכך לוקחת חלק פעיל בעיצוב המדיניות העולמית בתחום המאבק בהלבנת הון ובמימון טרור.

“בשנת 2018 קיים הארגון בישראל ביקורת מקיפה, כאשר דו”ח הביקורת על מדינת ישראל אומץ במליאת הארגון בחודש אוקטובר 2018 ופורסם לציבור בחודש דצמבר 2018. דו”ח הביקורת כולל סקירה מעמיקה של משטר איסור הלבנת הון ומימון טרור בישראל. הדו”ח מנתח את האופן שבו מדינת ישראל מיישמת את הסטנדרטים הבינלאומיים וכולל ממצאים בדבר ליקויים במשטר, לרבות בנוגע למסגרת הנורמטיבית החלה על הגופים הפיננסיים וגופי האכיפה במדינת ישראל. הדו”ח מפרט רשימת ליקויים שעל מדינות ישראל לתקן, בהתאם לדרישות ארגון ה- FATF.

“במהלך שנת 2021 נדרשת ישראל להגיש דו”ח מעקב לארגון בנוגע לתיקון הליקויים שעלו בדו”ח הביקורת. במסגרת זו, יש לבצע תיקוני חקיקה לצורך תיקון הליקויים. לפיכך נדרש כעת תיקון של הצו, והתאמתו לנורמות המקובלות בתחום, כפי שנעשה בצווים אחרים מכוח חוק איסור הלבנת הון”.

“בין היתר מוצע לשנות את ההגדרה של ‘נושא מישרה בחברת הדואר’ ל”נושא משרה בחברת הדואר או בחברת בנק הדואר” – המנהל הכללי של חברת הדואר ושל חברת בנק הדואר, ממלא מקום המנהל הכללי של חברת הדואר ושל חברת בנק הדואר, מנהל בנק הדואר בחברת הדואר, סגן מנהל בחברת הדואר ובחברת בנק הדואר וסגן מנהל בנק הדואר בחברת הדואר”.