משהת”ק מפרסם שימוע בנושא הפרדה בין שירות תשתית רחבת-פס לבין שירות גישה לאינטרנט – תיקונים צרכניים ברישיונות האחודים

משרד התקשורת מפרסם היום (30.3.2022) שימוע בנושא הפרדה בין שירות תשתית רחבת-פס לבין שירות גישה לאינטרנט – תיקונים צרכניים ברישיונות האחודים. המועד האחרון לתגובות הוא 5 באפריל 2022.

לירן אבישר בן-חורין מנכ”לית מששרד התקשורת כותבת בין היתר בשימוע כי “ביום 3 בינואר 2022 פרסם משרד התקשורת הודעה בדבר סיום תקופת הכיול והתחלת תקופת ההערכות של חברת בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ. בסיום תקופת ההערכות יחל יום ביטול ההפרדה בין תשתית לספק. החל מהיום הקובע לצרכן הישראלי תהיה כתובת אחת לקבל את שירות האינטרנט ויחסכו ממנו עלויות מיותרות הכרוכות בשירות המפוצל. זאת, לצד הבטחת התחרות בשוק הסיטונאי שתטיב עם הצרכן במגוון ובמחיר השירותים”.

“[…] בטווח הזמן הקצר קיומו של פער בהוראות האסדרה משליך על טיב השירותים שמקבלים צרכנים שונים והוא גם בעל השפעות תחרותיות על בעלי הרישיונות השונים הכפופים לנורמות שונות. על כן, המשרד מקבל את ההתייחסות באופן חלקי, ועל מנת להתגבר על פערים אלו שוקל לבצע תיקון ברישיונות האחודים עוד בטרם יגובש ההיתר הכללי, כך שההוראות יושהו עד לבחינת הצורך בהן כחלק מההיתר הכללי.

“החל מהיום הקובע, רמת התחרות בשוק הנייח צפויה להתעצם באופן שיבוא לידי ביטוי בגידול בהיקפי ניוד צרכנים ובשיפור תדיר של החבילות המוצעות למנוי. התעצמות הדינמיקה תחרותית צפויה להשפיע על מרחב וטיב האפשרויות העומדות בפני הצרכן ולכן להעמיד לבחינה את המשך הצורך בהוראות צרכניות שונות (שכאמור, צפויות להבחן ממילא בחודשים הקרובים). יתרה מכך, ברצוננו למנוע מצב בו מגבלות רגולטוריות המוטלות רק על בעלי רישיון אחוד ישפיעו על יכולתם לגייס מנויים ולהגיב לתנודות המהירות בשוק. לאור זאת, בחנו את ההוראות ברישיון האחוד הנוגעות לשלבי הגיוס של המנוי וכן לאלמנטים המשפיעים על הגמישות השיווקית של השחקנים.

“לאחר בחינת הוראות הרישיון הרלבנטיות, יפורטו להלן ההחרגות שיבוצעו ברישיונות האחודים למשך תקופת ההשעייה לשירות הנייח בלבד:

+  הסכם התקשרות – יושהו כל הסעיפים ברישיון המתנים את הצטרפות המנוי בפעולה כלשהיא הנוגעת להסכם ההתקשרות, שאינה חתימה על ההסכם, דוגמת חתימה מוקדמת על טפסים נלווים, אישור עקרוני עוד בטרם ניתנה התמונה כולה או מתן פרטים נוספים. בתקופה זו בעלי הרישיון יהיו רשאים לצרף מנויים בלי סעיפים אלו. בעלי הרישיון האחודים יוכלו לפעול בהקשר הזה בדומה להוראות ברישיון של בזק ושל הוט טלקום בנוגע להסכם ההתקשרות.

+  עסקאות מכר מרחוק – יושהו הסעיפים האחודים הנוגעים לחובת בעל הרישיון עוד בטרם הפכה העסקה רלבנטית – בין היתר, להעביר את עיקרי התכנית לאישור המנוי בנפרד מההסכם עצמו וכן כל הסעיפים המתנים את הצטרפות המנוי בפעולה כלשהיא. באופן זה גם מהמנוי ייחסכו שלבים בתהליך והזמן של עסקת המכר מרחוק יצומצם למינימום ההכרחי.

“החרגות אלה יכנסו לתוקף החל מה’יום הקובע’ ובחודשים הקרובים תיערך בחינה של הצורך בהכללת ההוראות המוחרגות או דומות להן בהיתר הכללי. כל זאת מבלי לגרוע מהאפשרות לביצוע שינויים נוספים ברישיון קודם לגיבוש ההיתר הכללי”.