משהת”ק הודיע על כוונה לתקן את הרישיון הכללי של חברת דואר ישראל בעניין סכום הערבות למילוי תנאי הרישיון

לירן אבישר בן-חורין מנכ”לית משרד התקשורת הודיעה לדואר כי בהתאם לחוות הדעת המקצועית של מינהלי הכלכלה והדואר במשרד התקשורת, המשרד שוקל לתקן את הרישיון הכללי של חברת דואר ישראל בע”מ.

בהתאם, המשרד צפוי לקבוע כי סכום הערבות למילוי תנאי הרישיון יהא 4,550,000 ₪  במקום סכום השווה ערך בשקלים חדשים לארבעה מיליון דולר של ארה”ב כיום.

המועד האחרון להעברת התייחסויות לנושא זה הוא 8.5.2022.

בחוות הדעת נאמר בין היתר כי “סעיף 63 לרישיון קובע כי על החברה להעמיד לטובת משרד התקשורת ערבות בנקאית בלתי מותנית בסכום השווה ערך בשקלים חדשים לארבעה מיליון דולר של ארה”ב.

“סעיף 3.63 לרישיון קובע כי “הערבות תשמש להבטחת קיום תנאי הרשיון בידי בעל הרישיון, ולהבטחת תשלום תמלוגים ועיצומים כספיים על פי החוק, וכן לפיצוי ולשיפוי המדינה על כל נזק, תשלום, אובדן, הפסד או הוצאה שיגרמו לה – במישרין או בעקיפין – כתוצאה או עקב אי מילוי תנאי הרישיון, כולם או מקצתם, במועדיהם ובמלואם או כתוצאה או עקב ביטול הרישיון, הגבלתו או התלייתו”.

“[…] עיגון סמכויות הפיקוח והאכיפה והגדלת סכומי העיצומים הכספיים בתיקון מס’ 13 בחוק הדואר,  הופכים את הכלי האכיפתי של עיצומים כספיים למרכזי יותר בעבודת הפיקוח ואכיפת מדיניות המשרד וזאת חלף השימוש בערבות ככלי אכיפתי כאמור. יתרה מכך, בעבודת המשרד בנושא משנת 2020, בה עדכן משרד התקשורת את סכומי ערבויות הרישיון של החברות המרכזיות בשוק התקשורת, צוין כי חלו תמורות בתכליות אותן שירתה הערבות וחלקן ממומש כיום באמצעות מנגנון העיצומים הכספיים. כיום דרך המלך לטיפול בהפרות הנוגעות להוראות החוק, הרישיון והאסדרה היא מנגנון העיצומים הכספיים, במסגרתו קיימות הוראות מפורשות בחוק לגבי מבנה הליך הפיקוח והאופן שבו ניתן להטיל עיצומים כספיים כחלק מהליך זה, וכן גובה הסכום המרבי אותו ניתן להטיל.

“[…] כאמור, במהלך שנת 2020 עדכן משרד התקשורת את סכומי ערבויות הרישיון של החברות המרכזיות בשוק התקשורת. עדכון זה נעשה לאחר שנבדקה אפקטיביות השימוש בכלי הערבויות וכן ביצוע אומדן לסכומי ערבויות מעודכנים בהתאם לעילות החילוט ולחשיפה העולה מהן. הבחינה נעשתה בשימת לב לנטל הרגולטורי שמשיתה הערבות על בעלי הרישיונות, לרבות העול הפיננסי הכרוך בכך (שעבוד נכסים, ריתוק הון, תשלום עמלת ערבות ועוד). בחינה זו העלתה כי יש מקום לבצע הפחתה משמעותית בסכומים אלה (50%-90%),  וההפחתה בוצעה בשנה זו.

“הרישיון הוענק לחברת הדואר בינואר 2008 ,עד כה לא חולטה הערבות. כל העיצומים הכספיים שהוטלו על החברה שולמו, לא היה מקרה בו נדרש לחלט את הערבות ולמיטב ידיעתי לא נתבעה המדינה בשל נזק שנגרם כתוצאה מהשימוש ברישיון.

“מוצע כי גובה הערבות המעודכן ייקבע במבט צופה הפרטה עתידית ויבוסס על פי היקף העיצומים הכספיים שהוטלו בפועל והנמצאים בהליכי אכיפה מתקדמים בהתאם לסכומי העיצומים המעודכנים לפי תיקון מס’ 13”.