מרכז המחקר והמידע בכנסת: יישום אפשרות התקשורת של אזרחים עם משרדי הממשלה ורשויותיה כיום – חלקי בלבד; עד כה טרם גובשה מדיניות ממשלתית כוללת בנושא

מסמך חדש של מרכז המחקר והמידע (ממ”מ) בכנסת שכותרתו “מידע בנושא שימוש בדואל בתקשורת עם משרדי הממשלה ורשויותיה” נכתב ע”י רועי גולדשמידט ונושא תאריך של 6 בדצמבר 2015.

“על רקע התפתחותם של שירותי אינטרנט מתקדמים הכוללים לא רק קבלת מידע, אלא גם אפשרות לבצע שירותים שונים דוגמת שליחה ומילוי של טפסים; קבלת אישורים; ביצוע תשלומים ועוד, נראה כביכול כי האפשרות של האזרחים לתקשר עם גופי השלטון באמצעות דוא”ל היא בבחינת מובן מאליו.

“בתוך סביבה השואפת לחדשנות טכנולוגית, שירות מתקדם ושיתוף אזרחים בתהליכי קבלת החלטות, האפשרות לשלוח ואולי אף לקבל מענה ממשרדי ממשלה באמצעות דוא”ל איננה נתפסת כאפשרות עתידנית או מתקדמת אלא כמעט כשירות בסיסי.

למרות זאת, יישומה של אפשרות התקשורת האמורה מול משרדי הממשלה ורשויותיה חלקי בלבד. בנוסף, עד כה טרם גובשה מדיניות ממשלתית כוללת בנושא”. [ההדגשה – במקור; א.ל.].

במסמך נאמר כי מרכז המחקר והמידע של הכנסת פנה אל ראש רשות התקשוב הממשלתי יאיר פראנק, האחראי על יחידת מימשל זמין ועל היחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור, בבקשה למידע על האפשרות לתקשר עם משרדי הממשלה ורשויותיה באמצעות דוא”ל.

הנתונים שנתקבלו בתגובה מרשות התקשוב ב- 12 בנובמבר 2015 מתייחסים רק לחלק ממשרדי הממשלה ורשויותיה.

“ככלל עולה מן הנתונים כי אין בידי הרשות מידע מלא על רמת השירות לאזרח באמצעות דוא”ל: היקף הגופים אודותיהם נאסף מידע בנושא הוא חלקי בלבד וביחס להיבטים מהותיים לשירות (כמו אפשרות צירוף קובץ, קיומו של מענה ועוד) מצוי מידע חלקי בלבד. מידע כאמור, הינו כלי חשוב בדרך לעיצוב מדיניות ממשלתית בנושא”.

עוד נאמר במסמך כי בתשובת רשות התקשוב מצויינים חסמים אפשריים ובהם דרישה לקיומה של חתימה על המסמך; היבטים של אבטחת מידע והתארגנות של משרדי הממשלה לעבודה באופן מקוון – נהלי עבודה, מערכות תומכות וכו’. בנוסף, במקרים של צורך במסמך מקורי – השימוש בערוץ מקוון דורש חתימה דיגיטלית ו/או שינויי חקיקה.

“יצויין כי על שולחנה של הכנסת הונחו לדיון מוקדם מספר הצעות חוק דומות שעניינן ‘מתן אפשרות להתקשרות עם גופים ציבוריים ותאגידים נותני שירות באמצעות דואר אלקטרוני’ (…) יצויין כי עמדת ועדת השרים לענייני חקיקה מיום 19  ביולי 2015  (…)  קובעת כי יש להמתין להצעת חוק ממשלתית בנושא“. [ההדגשה – במקור; א.ל.].