מפלגת צעירים בוערים בראשות הדר מוכתר הגישה ליו”ר ועדת הבחירות עתירה דחופה למתן צו מניעה וצו ארעי נגד משהת”ק, 6 חברות טלקום והמנהל המיוחד לעמותת ועדת הרבנים לענייני תקשורת

מפלגת צעירים בוערים בראשות הדר מוכתר הגישה ליו”ר ועדת הבחירות המרכזית (כבוד השופט יצחק עמית) עתירה דחופה למתן צו מניעה וצו ארעי נגד משרד התקשורת, נגד שש חברות תקשורת והמנהל המיוחד לעמותת ועדת הרבנים לענייני תקשורת (עו”ד רונן מטרי) [ובאמצעותו – גם נגד פלוני/םהגורמ/ים חוסמ/י הקווים]. העתירה הוגשה באמצעות עוה”ד נריה הרואה ו- ולריה פלקסברג.

שש חברות התקשורת בהן מדובר הן: בזק החברה הישראלית לתקשורת, פלאפון תקשורת, פרטנר תקשורת, סלקום ישראל, גולן טלקום, רמי לוי שיווק השיקמה תקשורת.

יו”ר וועדת הבחירות מתבקש בעתירה להוציא צו אשר יורה לשש חברות התקשורת הללו להימנע מלחסום את4   קווי התעמולה של מפלגת צעירים בוערים בראשות הדר מוכתר (שמספריהם צויינו בעתירה) אשר נחסמו על ידי המשיבות לחיוג ממנויי טלפונים המכונים ‘כשרים’ וכן  צו שיכלול הוראה מפורשת למנהל המיוחד לעמותת ועדת הרבנים לענייני תקשורת (עו”ד רונן מטרי)  ו/או למי מטעמו, לא לתת למשיבות 1-6 הוראה לחסום כל קו מידע קולי אשר תפעיל העותרת.

בנוסף יתבקש להוציא צו שיורה למשיב 7 למסור את זהות המשיב ו/או המשיב/ים, האיש/האנשים שנתנ/ו את הוראות החסימה של הקווים, שזהותם מוסתרת על ידיו [יצויין כי במכתב מאמצע חודש ספטמבר 2022 כתב עו”ד מטרי כי “אינו  מתערב בתכנים הנוגעים לחסימת המספרים ובפרט בהחלטות הנוגעות לחסימות מספרים הכוללים תכנים מסוימים ושחרור מספרים מחסימות“].

לצד זאת מתבקשת הוצאת צו ארעי דחוף שיורה למשיבים 1-8 שלא לחסום להתקשרות את הקווים שנחסמו עד להכרעה בעתירה.

בכתב העתירה נאמר בין היתר כי “עניינה של עתירה זו בחסימת קווי  טלפון המשמשים לתעמולת בחירות, של העותרת, מפלגת צעירים בוערים בראשות הדר מוכתר, המתמודדת בבחירות לכנסתה- 25”, על-ידי שש חברות התקשורת הנ”ל.

זאת, “בניגוד לדין ובניגוד להוראת המשיב 9, משרד התקשורת. המשיב 9 צורף להליך מכיוון שהוא הרגולטור על תחום התקשורת. ככל הידוע לעותרת, הוא הורה למשיבות 1-6 לבטל את חסימות הקווים. אין מתבקש סעד ממנו. המשיבות 1-6 לא צייתו להחלטת משרד התקשורת […] על חסימת קווי טלפון לשיחות יוצאות,  חולשת רגולציה של משרד התקשורת,  שנקבעה בהחלטה מיום25.7.2021 , לאחר שימוע נרחב שנערך לכל הציבור. החלטה זו של משרד התקשורת שרירה ועומדת”.

“חברת התקשורת היחידה שצייתה להחלטה [של משרד התקשורת], וביטלה את חסימת הקווים אותה ביצעה,  היא הוט מובייל בע”מ.  עקב כך העתירה לא מוגשת גם כנגד הוט מובייל.

“חברות התקשורת מונעות ממחזיקי טלפונים המכונים ‘טלפונים כשרים’ (המשמשים את הציבור החרדי) מלהתקשר אל קווי התעמולה של צעירים בוערים בהם מפורסמת תעמולת הבחירות של העותרת.

“חסימות אלה מבוצעות כפי המסתבר לפי הוראתו של המשיב 7 ו/או מי מטעמו בוועדת הרבנים לענייני תקשורת (ע”ר)(בפירוק) “אשר חברות התקשורת פועלות בהתאם להוראותיה בכל הקשור ל’טלפונים כשרים’,  ללא כל שיקול דעת ובניגוד לדין”.

“[…] כפי שמסתבר – העמותה שבפירוק למעשה חוסמת את הקווים של צעירים בוערים בכוונת מכוון ובאופן חמור במיוחד כדי למנוע תעמולת בחירות בציבור החרדי,  כך שיוכל להמשיך לתמוך ברשימה אחרת, יהדות התורה, שמקדמת חקיקה הסותרת את הרגולציה החדשה, כאשר הצעת החוק מקדמת את האינטרסים של העמותה שבפירוק. מדובר במקרה ברור של ‘שמור לי ואשמור לך’.

“[…] המצב הטבעי הוא שקווי טלפון פתוחים לחיוג לכל, וחסימת מספרי טלפון לחיוג היא רק בהתאם להוראות החוק או מכוח החוק.  חסימת קווי התעמולה של צעירים בוערים היא פגיעה בתעמולה הבחירות של העותרת ללא כל הצדקה וללא נימוק חוקי,  ומהווה אפלייה ביחס למפלגות אחרות”.

“[…] למעשה, שולטת העמותה שבפירוק במתג התקשורת ביחס לכל מספר טלפון שהוא והיא יכולה בפועל למנוע את הגישה של הציבור החרדי,  אל כל מספר שהוא. מיותר לציין כי פעילות העמותה שבפירוק אינה מוסדרת בחוק או בתקנות, ואין לה כל מעמד בדין.  עקב אי סדרים בפעילות העמותה, הוגשה בקשה לפירוק העמותה”.

בהמשך העתירה נאמר כי “[…] צעירים בוערים מעלה במצע שלה,  בין היתר,  סוגיות שרלבנטיות לצעירים חרדיים רבים, ומקיימת פעילות שונות בריכוזים חרדיים.

“כדי לעודד הצבעה לצעירים בוערים, המפלגה הקימה קו תעמולה […] ממנו  שיגרה הודעות קוליות בקולה של גב’ הדר מוכתר, הקוראות לציבור להתפקד למפלגה ולתמוך בה. עד עתה,  התפקדו והביעו תמיכה בצעירים בוערים למעלה מ-  12,650 מתפקדים ותומכים מקרב מחזיקי הקווים הכשרים, שבחרו באופן אקטיבי לתמוך בצעירים בוערים.  יודגש כי אין בקווי התעמולה של צעירים בוערים כל תוכן בעייתי,  אין תועבה, אין תוכן הסותר את ההלכה ואין כל בעייתיות בקווים. ניתן לחייג לקווים על מנת לשמוע את התוכן שבהם ולהיווכח בכך ממקור ראשון.

“ביום 12.9.2022  נחסם קו התעמולה לחיוג טלפון המכונים ‘כשרים’, מה שמנע את יכולת הגישה של אלפי המתפקדים והתומכים של צעירים בוערים לתעמולת הבחירות שלה.  כפי הנטען על ידי חברות התקשורת, החסימה בוצעה בהתאם להוראת העמותה שבפירוק, המנוהלת על ידי המנהל המיוחד, עו”ד רונן מטרי. ואולם, לטענת המנהל המיוחד,  הוא אינו מעורב בה.

“משכך,  הקימה צעירים בוערים קווים חלופיים,  אך גם מספרי טלפון אלה נחסמו. נראה היה כי מדובר בחסימות בכוונת מכוון.

“[…] המספר הגדול של מתפקדים, חרדים מחזיקי טלפונים כשרים, שהביעו תמיכה אקטיבית במפלגת צעירים בוערים, מדגישה כי החסימות מבוצעות בניגוד לדעת הציבור,  וכאמור בניגוד לתכלית שלשמה הוקמה העמותה שבפירוק.

לפי כתב העתירה, “במקום לקבל נימוק מחברות התקשורת,  כפי שמחוייב לפי דין ולפי הרגולציה החדשה,  ביום  13.9.2022 קיבלה צעירים בוערים מכתב אנונימי המתיימר להיות בשם העמותה שבפירוק עם העתק למנהל המיוחד.  במכתב נטען כי העמותה שבפירוק חוסמת קווים של מפלגות; כאשר בעניינה של מפלגת צעירים בוערים,  הקווים נחסמים הואיל ומושמע בהם ‘תכנים שאין רוח חכמים נוחה מהם‘ ומפני שהתוכן שבהם אינו מקובל כביכול על ‘גדולי ישראל’,  בין היתר מפני שיש בהם ‘ראיונות עם נשים‘.

“[…] צעירים בוערים עומדת כעת בפני שוקת שבורה,  שכן ברור שכל קו טלפון חדש שלה ייחסם, והיא לא תוכל ליצור את הקשר הנדרש עם ציבור הבוחרים שלה מקרב הציבור החרדי. יובהר ויודגש כי בקווי התעמולה של העותרת, מסופקת תעמולת בחירות, אשר אין בה כל פסול או פגם מוסרי,  מדובר בסך הכל בדבריה של ראשת המפלגה, גב’ הדר מוכתר, עם עיקרי מצע המפלגה ותוכניות הפעולה שלה.  אין כל עילה לחסימת קווי התעמולה על ידי המשיבות,  והיא מבוצעת שלא כדין.

“[…] מתן הוראת החסימה לקווים על ידי העמותה שבפירוק,  מונעת מצעירים בוערים לפרוס את משנתה לציבור החרדי,  המבקש לחייג לקווי התעמולה שלה ולשמוע את תעמולת הבחירות שלה.  לצעירים בוערים,  כמפלגה חדשה,  יש פער מובנה, והיא זקוקה  לכל מדיה שברשותה על מנת לפרסם את תעמולת הבחירות שלה. העובדה שקווי התעמולה של מפלגות אחרות אינם נחסמים, מביאה להשגת יתרון בלתי הוגן למפלגות אחרות בגישה לציבור החרדי,  ועל כן לשיטת העותרת,  עיקרון השוויון מחייב לפתוח גם את קווי התעמולה שלה לחיוג,  בכדי שלא תתקיים חלילה,  אפלייה בזכות הגישה לציבור החרדי וביכולת להשמיע תעמולה”.

הערה: נכון למועד פרסום ידיעה זו טרם פורסמה החלטה של יו”ר וועדת הבחירות המרכזית בעתירה זו.

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

בכתב העתירה נאמר כי “צעירים בוערים פנתה גם למשרד התקשורת בפנייה  ולאחר מכן בשני מכתבי  עדכון”.

“[…] ביום 22.9.2022  התקבל מכתב תשובה מטעם משרד התקשורת,  ובו נקבע כי “נימוקי החסימות שפורטו באותן תשובות ]של חברות התקשורת]  לא תאמו, לכאורה, את הנדרש ברישיון”  ונכתב כי משרד התקשורת “הינחה  את החברות לפעול  לתקן את הדרוש תיקון לא יאוחר מיום  23.9.2022.

במכתב משרד התקשורת אל חברות הטלקום המדוברות הודגש כי “בשים לב לכך שאנו מצויים בתקופת בחירות אנו מצפים מכם לעמידה מלאה בהוראות האסדרה לעניין זה וככל שנידרש ננקוט צעדים בהתאם”.

ברם, חרף הוראת משרד התקשורת –  לא נתקבל כל מענה נוסף מחברות התקשורת, וקווי הטלפון עודם חסומים, מלבד אצל חברת הוט מובייל”.

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

בסעיף 7 של העתירה נאמר כי “העותרת קיבלה היתר לצרף לעתירה זו כמשיבה את העמותה שבפירוק, באמצעות המשיב 7 [המנהל המיוחד לעמותת ועדת הרבנים לענייני תקשורת (עו”ד רונן מטרי)],  בהתאם  להחלטת בית המשפט של הפירוק”.

בהחלטה שניתנה ביום 2.10.2022 ע”י כבוד השופט אביגדור דורות מבית-המשפט המחוזי בירושלים [הדן בבקשת פירוק שהוגשה בידי משרד המשפטים/רשם העמותות נגד וועדת הרבנים לענייני תקשורת] נאמר:

“לאחר בחינת הבקשה, תגובת המנהל המיוחד, ותגובת רשם העמותות, סבורני כי יש ליתן למבקשת את מבוקשה ולהתיר לה לצרף את העמותה, באמצעות המנהל המיוחד, כמשיבה לעתירה שבכוונתה להגיש ליו”ר וועדת הבחירות הארצית.

“לא התעלמתי מן הטענה בדבר מאבקו רב השנים של ב”כ המבקשת בעמותה, במסגרת ייצוג גורמים אחרים, אולם אין בכך, כדי לחסום את דרכה של המבקשת.

“קיימים טעמים כבדי משקל המצדיקים כי המחלוקת תידון בפני יו”ר וועדת הבחירות הארצית, לו נתונה מומחיות מיוחדת בסוגיה שעולה מן הבקשה, ולא בפני בית-משפט של פירוק.

“אין בהחלטה זו כדי להביע עמדה כלשהי בטענות המבקשת לגופן.

“לגבי בקשת המנהל המיוחד בדבר אי חיובו להתגונן, הרי שעל המנהל המיוחד יהיה לשקול האם וכיצד להשיב לעתירה, לאור עמדתו לפיה הוא אינו מתערב בתכנים הנוגעים לחסימת מספרים”.

הערה: כל ההדגשות המופיעות בידיעה זו מופיעות כך במסמך המקורי.

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■