מערך הסייבר פירסם קול קורא לביצוע מחקרים וניסויים בתחום הכלכלה ההתנהגותית

מערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה פירסם (8.6.2021) קול קורא לביצוע מחקרים וניסויים בתחום הכלכלה ההתנהגותית. מועד ההגשה האחרון לקול הקורא (עליו חתומה יעל לדרמן ראש תחום קידום מדיניות במערך הסיייבר) הוא 31 באוגוסט 2021.

בהודעת מערך הסייבר/אגף מדיניות נאמר כי הפנייה היא לחוקרים ומומחים מתחום הכלכלה ההתנהגותית להציע מחקרים וניסויים שיבוצעו בשיתוף פעולה עם המערך.

“מערך הסייבר הוא גוף ממלכתי, ביטחוני וטכנולוגי האמון על הגנת מרחב הסייבר הלאומי ועל קידום וביסוס עוצמתה של ישראל בתחום.  כחלק מהמשימה מבצע המערך פעולות שונות שמטרתן הגנה על תפקודו התקין והבטוח של מרחב הסייבר האזרחי במדינת ישראל. לטובת המטרה הזו אנו נוקטים בפעולות להגברת העמידות של גופים במשק בפני תקיפות סייבר ומפעילים מגוון רחב של כלי מדיניות באמצעותם אנו מבקשים להניע ארגונים ואזרחים כך שהם יפעלו לקידום הגנת הסייבר שלהם.

“כחלק מפעילות זו, המערך מגבש פתרונות לבעיות מדיניות, בהסתמך על שימוש בכלים מעולם הכלכלה ההתנהגותית, תוך עריכת ניסויים ומחקרים התומכים בפתרונות המוצעים. המערך רואה חשיבות רבה בקביעת מדיניות מושכלת ומבוססת נתונים, המבוססת, בין היתר, על קיום מחקרים רלבנטיים. המערך מזמין חוקרים ומומחים מתחום הכלכלה ההתנהגותית להציע מחקרים וניסויים שיבוצעו בשיתוף פעולה עם המערך בהתאם להגדרות, לתנאים ולהתחייבויות המפורטות במסמך קול קורא לחוקרים וחוקרות בתחום הכלכלה ההתנהגותית”.

יצויין כי שיתוף הפעולה בין המערך לבין החוקרים והמומחים במקרה זה הוא שיתוף פעולה מחקרי ללא תמורה כספית, במסגרתו מערך הסייבר יספק מידע, קבצים ונתונים סטטיסטיים הדרושים לצורך ביצוע המחקר, ככל שהדבר יהיה רלבנטי לצורכי המחקר.

כל מחקר יתבסס על מערך ניסוי, ובו אפשרות לבחינת ההתערבות המוצעת ולמדידת השפעת השימוש בכלי כלכלה התנהגותית על התנהגות מושא הניסוי.

בסיומו של המחקר יגובש דו”ח מסכם ובו המלצות ליישום, בהתבסס על תוצאות הניסוי והתובנות שהצטברו מניתוח הנושא. לדו”ח יצורף תקציר מנהלים ונספחים רלבנטיים.

המערך ילווה את המחקר ויוכל להעיר בו את הערותיו בכל עת על מנת שייטיב לענות על מטרת המחקר. הליווי יכלול השתתפות מלאה בניתוח העומק שיבוצע, תוך סיוע בתובנות מהניסיון המצטבר של המערך בתחום זה, הוצאת הניסוי אל הפועל וניתוח

המערך מזמין חוקרים ומומחים מתחום הכלכלה ההתנהגותית להציע מחקרים וניסויים בתחומים הבאים: 

+ התנהגות בטוחה במרחב הסייבר של אזרחים וארגונים, ובכלל זה אימוץ פרקטיקות הגנה מומלצות כגון שימוש ב-   Two-Factor Authentication, 2FA, שימוש בסיסמאות חזקות, עדכוני גרסה עיתיים, ביצוע גיבויים וכדומה.

+ הגברת העיסוק של הנהלות ודירקטוריונים בנושא הגנת הסייבר של הארגון בראשו הם עומדים.

+ הגברת המודעות של ארגונים ואזרחים להגנת סייבר.

+ עידוד דיווח ושיתוף מידע על תקיפות סייבר.

+ עידוד שיתוף מידע ועדכון על חולשות אבטחה.

+ דרישות הגנה משרשרת אספקה.

+ עידוד רכישת ביטוח סייבר.

+ היענות ארגונים ואזרחים לטיפול בהתרעות שמפרסם מערך הסייבר.

+ היענות ארגונים ואזרחים לדרישות, בקשות או המלצות אחרות שמפרסם מערך הסייבר הלאומי.

נושאים נוספים הנוגעים לשינוי התנהגות של אזרחים וארגונים לטובת קידום הגנת הסייבר.

הצעה העומדת בתנאי הסף תיבחן ע”י ועדה מקצועית אשר תבחן את הצעות המחקר אשר ברצון מערך הסייבר הלאומי לקיים. הרכב הוועדה המקצועית ייקבע ע”י המערך. במסגרת שיקולי הוועדה המקצועית ייבחנו, בין היתר, הקריטריונים שלהלן:

+ מידת הרלבנטיות והתרומה לקידום הגנת הסייבר.

+ מקוריות וחדשנות ההצעה.

+ מידת ישימות ההצעה, לרבות סבירות השימוש במשאבים ונגישותם, והיכולת למימושה בזמן סביר.

+ יכולת המערך לספק את הנתונים/המידע הנדרש למחקר. ככל שהמערך יקבע, בהתאם לשיקוליו הבלעדיים, ומבלי שיצטרך לנמק את קביעתו, כי לא ניתן להעביר למציע את הנתונים ו/או המידע הדרוש לצורך ביצוע המחקר, יהווה הדבר עילה מספקת לאי בחירתו של המחקר.

+ מערך הסייבר אינו מחויב למימוש כל המחקרים המוצעים או חלקם. מספר המחקרים עימם יתקיים שיתוף פעולה נתון לשיקול דעתו הבלעדית של המערך.