מערך הדיגיטל הלאומי פירסם שתי הודעות על כוונות התקשרות בפטור ממכרז

מערך הדיגיטל הלאומי פירסם שתי הודעות על כוונות התקשרות בפטור ממכרז.

ההודעה הראשונה היא כוונת התקשרות באמצעות מפיץ מורשה [שיאושר ע”י מינהל הרכש הממשלתי] לרכש רישוי מוצרי חברת Microsoft, בהיקף של 13 מיליון ₪ לתקופה של שלוש שנים.

שי נחמני מנהל טכנולוגיות מידע IT ויוגב שמני מנהל מימשל זמין כותבים בהודעה על כוונת ההתקשרות כי “בהמשך לתהליך חוות דעת ספק יחיד אשר בוצע ע”י מינהל הרכש, בוצע במערך הדיגיטל מיפוי לכלל המוצרים השונים בהם נעשה שימוש לפי חלוקת הקבוצות שהוגדרה במסמך.

“למוצרים אשר נמצאים בקבוצה השלישית, עמדת הגורמים המקצועיים היא כי מאחר ומערכות אלו מוטמעות במערכות הליבה והשימוש בהן נעשה באופן רוחבי לכלל מערך הדיגיטל הלאומי, העלות הכלכלית הנדרשת להחלפה במוצרים אחרים דורשת זמן ותשומות רבות במערך הדיגיטל ולכן אין יכולת מעשית לבצע את החלפת המוצרים עבורם נדרש רישוי”.

ההודעה השנייה היא כוונת התקשרות עם חברת מלינגו בע”מ לשנתיים לרכישת רכיב מורפולוגי לשפה העברית.

גרי גורודיסקי מנהל תחום פלטפורמות מידע ותוכן ויוגב שמני שכאן מופיע תחת התואר מנהל חטיבת שירותים דיגיטליים, כותבים בהודעה על כוונת ההתקשרות כי “מערך הדיגיטל הלאומי מבקש להטמיע רכיב מורפולוגי לשפה העברית. הרכיב יוטמע בפלטפורמות הדיגיטליות הרוחביות הקיימות במערך (לדוגמה אתר Gov.il) וישתלב ברקע כחלק מחוויית המשתמש בביצוע חיפוש חופשי באתרים.

“באתרי הממשלה גולשים מדיי חודש עשרות מיליוני משתמשים לצרכי קבלת מידע ושירותים דיגיטליים. מטרת הטמעת הרכיב הינה לעבד ולנתח את מונח החיפוש של המשתמש ולהציג תוצאות מטויבות התואמות את צרכיו של המשתמש. על הרכיב לספק יכולות עיבוד שפה טבעיתNatural Language Processing, NLP ) ) ביניהם: תיקון איות, הטיות של מילים, התמודדות עם שגיאות כתיב, ניתוח על פי הקשר המילה במשפט/בביטוי, תמיכה מדויקת בכתיב מלא וחסר, מילים נרדפות, הרחבת החיפוש למשפחה סמנטית וכו’.

“המוצר היחיד כיום אשר עונה על הדרישות לרכיב מורפולוגי בשפה העברית הינו Morfix של חברת מלינגו. החברה הינה היצרן והבעלים הבלעדי של המוצר. הצוות המקצועי במערך הדיגיטל מבקש לבצע התקשרות עם חברת מלינגו לצורך הטמעת הרכיב בארגון.

“מורפיקס הוא המוצר היחיד אשר נותן מענה לצרכי המערך הדיגיטל הלאומי לרכיב מורפולוגי בשפה העברית.  קיימים מוצרים אחרים אבל הם לא עונים על דרישות המערך. נדרש רכיב שיודע לקלוט את הערך אשר המשתמש מזין בחיפוש, לעבד ולנתח אותו עם כל המורכבות של השפה העברית, ובעזרת הניתוח הזה להחזיר למשתמש תוצאות מדויקות יותר. לדוגמה: אם אזרח מקליד חיפוש ל”חידוש דרקון”, מורפיקס הוא המוצר היחיד שיודע להחזיר תשובה לשאילתא של “חיפוש דרכון”.

“אין פתרונות ברמה העולמית לצורך זה. בשל כך, לא קיים מידע של חברות מחקר גלובליות בנושא. מבדיקה מול הפתרונות הקיימים בשוק הישראלי, חיפושים ברחבי האינטרנט, פגישות עם היצרן הכוללות בדיקת מתחרים ופתרונות דומים לא נמצא רכיב אשר מספק יכולות דומות לצרכים המקצועיים שצויינו לעיל. יש לציין כי הרכיב של חברת מלינגו כבר קיים בממשלה במגוון משרדי ממשלה”.