מערך הדיגיטל הלאומי הודיע על כוונת התקשרות לשם הזמנת שירותי מעבדה ובחינת ישימות להנפקת תעודות לאימות מבוזר [השלמת בחינת מימוש הספקת תעודות מקושרות, בהתבסס על התקן הפתוח להספקת תעודות דיגיטליות מקושרות לרשת הבלוקצ’יין – Blockcerts]

מערך הדיגיטל הלאומי במשרד הכלכלה והתעשייה הודיע על כוונת התקשרות לשם הזמנת שירותי מעבדה ובחינת ישימות להנפקת תעודות לאימות מבוזר.

בהודעה עליה חתום יראל אשרת מיחידת החדשנות נאמר כי “יחידת החדשנות במערך הדיגיטל הלאומי (מקודם: מערך החדשנות ביחידת מימשל זמין ברשות התקשוב הממשלתי) מבקשת להשלים את בחינת מימוש הספקת תעודות מקושרות, בהתבסס על התקן הפתוח להספקת תעודות דיגיטליות מקושרות לרשת הבלוקצ’יין – Blockcerts.

“המדובר בבקשה להארכת הסכם מ- 5.1.2022, לביצוע הפרוייקט כפיילוט. ההארכה נדרשת לצורך השלמת המעבדה, כאשר חלק מההנפקות כבר בוצעו בהיקפים קטנים של מספר עשרות תעודות מכל סוג וכעת הכוונה להרחיב את ההנפקות לעד 1,000 תעודות מכל סוג כדי לבחון משמעויות של הנפקות בהיקפים גדולים יותר ושילוב עם מערכות חיצוניות במימשקים.

“הבדיקה הינה עבור מימוש של תעודות ממשלתיות שונות כולל תעודת מודד מוסמך, תעודת עיוור, תעודת מתנדב, רישיון נהיגה ועוד.

“הכוונה היא בדיקה במסגרת פעילות יחידת החדשנות של מערך הדיגיטל הלאומי, ובשילוב עם יחידת שירותים דיגיטליים ולא כמערכת סופית, שתיבנה בהמשך, לאור ממצאי הבדיקה הנוכחית.

“לצורך ההתקשרות המקורית, התקיימו שיחות עם גורמי מימשל בממשלת קנדה, אשר אישרו את קיום הפיילוט שבוצע בממשלת קנדה בשעתו על מנת לאמת את הפרטים ולקבל מידע על החברה מוצעת.

“התקבלו חומרים לגבי הפעילות שנערכת בזמנו במימשל ארה”ב – DHS – לגבי הפרוייקט שנערך שם והמענק שהוענק לחברה המוצעת במסגרת זאת.

“נערכו בדיקות באתרי אינטרנט אשר מתייחסים לפרויקטים שבוצעו על ידי ממשל מלטה וכן בפרויקטים אחרים שצוינו על ידי הספק, כגון – אתר בחינות של ממשלת בהאמה ואתר של רישיונות למקצועות רפואיים בארה”ב.

“נערכה בדיקה לגבי פרסומים בישראל המתייחסים לפעילות בישראל בתחום זה, כולל פרסומים עדכניים, שמבהירים שאין כיום בישראל פעילות המתאימה לדרישות יחידת החדשנות.

“נערכו מספר שיחות עם הספק אשר העביר גם מסמך ייעודי לגבי פעילותו בתחום זה.

“לצורך המשך ההתקשרות, התקבל מידע על פעילות דומה במדינות אחרות, שכוללת הנפקת ארנקים אלקטרוניים, אך לא התקבל מידע על שימוש בתעודות שמונפקות לפי התקן הפתוח האמור לעיל.

“מידע על היישום שבוצע בישראל שותף עם מדינות מתקדמות דיגיטליות אחרות, ובהן – קנדה, אסטוניה, בריטניה, קוריאה ועוד, בשנה האחרונה, ולא נמצא כי יש ספקים נוספים שעובדים לפי תקן Blockcerts  שהוא תקן פתוח ולא תקן שגובש על ידי ספק מסוים. כיום נעשים מאמצים לגיבוש תקנים – כגון באיחוד האירופאי – אך הם עדיין לא מוכנים. הפתרון הקיים תומך בתקני W3C  בתחום זה.

“לא קיים כיום בישראל גורם שנותן מענה לדרישה זאת של יחידת החדשנות, באופן שניתן יהיה לבחון באופן מיידי את אפשרויות התפיסה לקראת מימוש עתידי בממשלה. יש כמובן עיסוק ברמות כאלו ואחרות של הטכנולוגיה, אולם ההתקשרות כאן אינה טכנולוגית בעיקרה, אלא היא יישומית, כשהכוונה לבחון את המשמעויות של עבודה מעשית – בפרוייקטים ובפיילוטים שכבר בוצעו על ידי הגורם בעל הניסיון הספציפי בסוג של יישום ועל בסיס התקן הפתוח המוגדר.

“יש משמעות לבדיקה מהירה של הנושא, על מנת שבתוך שנה ניתן יהיה לתת מענה ברמת תשתית רוחבית, במקביל לבחינת האפשרויות למימוש ברמה הארצית. לקראת מימוש כזה תיעשינה פעולות נוספות על מנת לאתר פתרונות נוספים, שכן בהיקף ארצי מדובר על מערכת בהיקפים גדולים הרבה יותר, של מיליוני תעודות מסוגים שונים.

“יובהר כפי שהבהרנו בעבר כי ביצוע המעבדה/חקר הישימות הנדרש, אין בו כדי לחייב התקשרות דווקא עם הספק המוצע להמשך הדרך. ההתבססות על תקנים פתוחים מחד של Blockcerts ועל הקניית ידע עצמי למערך הדיגיטל הלאומי מאידך, יאפשרו פעילות עצמאית של מערך הדיגיטל הלאומי, בעתיד”.