מסתמן: רוח חדשה, רעננה, מנשבת במשרד התקשורת

האם נסתיים עידן השימועים ‘המיותרים’ ו- ‘ההזויים’ במשהת”ק?

בעידן שרי התקשורת הקודמים – החל מגלעד ארדן וכלה ביועז הנדל — הירבה אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ לצאת נגד שימועים מקצועיים שפורסמו במשרד התקשורת.

‘הלוחם הבודד נגד עוולות משרד התקשורת’, הלוא הוא מומחה הטלקום, יצא בעבר נגד השימועים הללו והוכיח באותות ובמופתים כי כל אחד ואחד מהשימועים הללו:

+ “תלוש מכל מציאות ואינו עונה לשום צורך צרכני או בכלל;

+ “שימוע מיותר במקום לעסוק בעיקר;

+ “שימוע נוסף על עשרות שימועים מיותרים, שהיו בקדנציה הקודמת ושלא הובילו לשום דבר מוגדר, מלבד בזבוז הנייר, שהגיע מכריתת עצים ביערות העד, מה שמוביל לדעת מדענים להתחממות כדור הארץ…;

+ “בזבוז זמן וניירת של עובדי משרד התקשורת”.

והנה – לאחר שבמשך עשור שנים שאבי וייס כותב על השימועים המיותרים הללו – הגיע שר תקשורת חדש, שלמה קרעי.

את השימוע הראשון שפורסם ב’עידן קרעי’ נראה שאבי וייס החמיץ [אולי בשל מעורבותו הפעילה בסיקור ת”פ 67104-01-20, מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו ואח’] ולפיכך לא חיווה דעתו עליו: האם נמשכת השרשרת וגם הפעם מדובר בשימוע מיותר והזוי או שמא מדובר בשימוע נחוץ ונדרש. כיצד אנחנו אמורים לשפוט בלעדי חוות דעתו המנומקת של מומחה הטלקום?

ביום חמישי, 26.1.2023, בשעות הצהריים, באיחור אופנתי קל, כתב אבי וייס אייטם שכותרתו: שר התקשורת האריך בשנה את תקופת המעבר לגבי ערוצים 14, 24, 9. מדוע אני כותב “באיחור קל”? משום שמשרד התקשורת הוציא הודעה לעיתונות בהקשר זה כבר ביום שני, 23.1.2023. ניחא.

בשורה האחרונה של אותו האייטם שלו כותב אבי וייס משפט קצר: “השימוע (תגובת הציבור עד 1.2.23, 23:59( – כאן”, ומספק קישור לפרסום המלא של משרד התקשורת.

אלא שלפי הבנתי (ותקנו אותי אם אני טועה), כלל לא מדובר בשימוע ציבורי בדמות כל השימועים שמפרסם משרד התקשורת אלא דווקא במה שנאמר בכותרת הפרסום של משהת”ק: תזכיר חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס’ 48), התשפ”ג – 2023“.

בפעם היחידה בטקסט הזה של משרד התקשורת שמופיעה בו המלה ‘שימוע’ נאמר: “מאז ספטמבר 2021 פועל צוות מקצועי של המשרד על גיבוש טיוטת הצעת חוק בנושא אסדרת תחום השידורים. ביום 9 באוגוסט 2022 המשרד פירסם לשימוע את טיוטת הצעת החוק. עד לסיום הליכי החקיקה לאסדרת תחום השידורים ולאור חשיבות קיומם של הערוצים בעלי רישיון זעיר וזעיר ייעודי מוצע בהצעת חוק זו, להאריך את “תקופת המעבר” הקבועה בסעיף 71ו לחוק הרשות השנייה, לשנה נוספת“.

גם אם נלך לשיטתו של אבי וייס שמדובר בשימוע ציבורי [ולא בתזכיר חוק] הרי שגם הפעם הוא אינו טורח להסביר ולהאיר את עינינו האם מדובר בשימוע הגיוני שיש לו מקום,  או שמא – כמיטב המסורת – בשימוע שהוא (שוב) מיותר/הזוי/תלוש מן המציאות [מחק את המיותר].

כנ”ל גם לגבי שימועים והחלטות נוספים של השר קרעי שפורסמו מאז. אבי וייס נאלם/נעלם.

מַטְאֲטֵא חָדָשׁ מַטְאֲטֵא טוֹב

הקלישאה השחוקה גורסת כי “מַטְאֲטֵא חָדָשׁ מַטְאֲטֵא טוֹב“.

ב- 21.1.2023 פירסמתי אייטם כאן באתר זה שכותרתו: האם כניסת שר התקשורת החדש לתפקידו מבשרת שה”לוחם היחיד בעוולות משרד התקשורת” כבר לא יצטרך להילחם עוד? האם במשהת”ק תם עידן ה’עוולות’?

אלא שלמרות כניסת שר התקשורת החדש לתפקידו לא התפנה ה’לוחם היחיד בעוולות משרד התקשורת’ לכתוב בהרחבה על שלמה קרעי [להוציא את עניין גימלאי משרד התקשורת, נושא שאדרש לו בקרוב, כשהמשרד – רחמנא ליצלן – “סינדל” את השר הנכנס].

מלה לא מצאתי באתר של ‘מומחה הטלקום’ על כל כוונותיו של השר לגבי תאגיד השידור הציבורי הישראלי “כאן” [לרבות דרישת השר להעביר לערוצים אחרים תכנים שברשות התאגיד]; או אף מלה שהיא על הודעתו של השר כי לא יועברו תקציבי פרסום ממשלתיים (!) [ויודגש: זה לא כסף פרטי של שר זה או אחר או של אבא שלו אלא כספי ציבור] לעיתון ‘הארץ’ בעקבות הפסקת כתיבתו של ד”ר גדי טאוב בעיתון.

אכן, הטיפול האינטנסיבי (ואולי גם האובססיבי) בתיק המתנהל בבית-המשפט המחוזי בירושלים דורש את מלוא תשומת הלב של יקיר אתר זה. אולם היי – יש “מערכת טלקום ניוז” [ושוב אני שואל, בפעם המי יודע כמה: מי נכלל במערכת הזו מלבד ה’עזר כנגדו’?]. בכל המערכת הזו אין מישהו שיכתוב הגיגיו על הדברים הללו ויאיר את עינינו, אנחנו ההדיוטות?

כנראה שהגיע הזמן מבחינת ‘הלוחם הבודד בעוולות משרד התקשורת’: עכשיו אכן יִתְהַלֵּל חֹגֵר כִּמְפַתֵּחַ.

= = = = = = = = = = = = = =

האם לאבי וייס יש כדור בדולח בעזרתו הוא יודע מה יהיה בעתיד?

באחד האייטמים שפירסם אבי וייס בעבר, הוא הוסיף בסופו מספר עדכונים (במועדים שונים).

שימו לב למה שהוא כותב [לא נגעתי]: “עדכון 13.1.23: לאור החלטת המשנה לפרקליט המדינה (פלילי) (ראה עדכון לעיל מ- 21.12.23), הוגשה תלונה מקוונת למשטרת ישראל“.

אם שמים לב עוד יותר מבחינים – במה שאבי וייס לא הבחין כשכתב את דבריו אלה – כי העדכון הראשון היה דווקא בשנה קודם לכן, קרי – 21.12.2022 [ולא בשנת 2023].

אחרת אי אפשר לטעות ויש להגיע למסקנה הנחרצת והבלתי משתמעת לשתי פנים שבאמצע ינואר 2023 אבי וייס כבר ידע מה יקרה וייכתב בדצמבר 2023 [ובמקרה כזה, הייתי שמח למלא יחדיו טופס לוטו/טוטו עם מַגִּיד העֲתִידוֹת/קורא עתידות/קורע].

= = = = = = = = = = = = = =

פָּאשֵׁנִיסְטָה: מספר שבועות לפני פורים ואבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ כבר הציג את קולקציית האופנה החדשה שלו לרגל החג

ב- 27.4.2018 פירסם ארז רביב ב- Davar1  כתבה ארוכה על אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’. בכותרת אותו אייטם כונה אבי וייס, לראשונה, בכינוי “הלוחם הבודד בעוולות של משרד התקשורת”.

לאחרונה נראה כי אבי וייס קצת נטש את המלחמה שלו במשרד התקשורת בשל העיסוק האינטנסיבי (ואולי גם הדי אובססיבי) במשפט בבית-המשפט המחוזי בירושלים.

בתוך כך, אם מסתכלים במספר ציוצים של אבי וייס ושל זוגתו – ד”ר שושנה וייס, ניתן לראות את אבי וייס השיק את ליין האופנה החדש שלו במסגרת זו, עוד לפני הגיע חג הפורים: הוא נראה בציוצים כשהוא חגור בחגור ברזל, שש אלי קרב.

מה נגיד ומה נאמר: נראה שהוא מזוין כמעט לחלוטין, מבחינה זו. חסר רק השיריון שיגן גם על הראש.

אולי כמילות שיר הילדים המפורסם “רבי פורים, רבי פורים, אמור נא לי מדוע. מדוע לא יחול פורים פעמיים בשבוע ” [למרות שגם נאמר “יתְהַלֵּל חֹגֵר” וגומר].

= = = = = = = = = = = = = =

מה עושה השורש ש.ג.ל באייטם ב’טלקום ניוז’ של אבי וייס?

אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ כתב בעבר שוב ושוב על עיתונאים שמעתיקים הודעות לעיתונות כפי שהן מבלי להפעיל איזשהו שיקול דעת מקצועי/עיתונאי כלשהו. מה שידוע במקומותינו כ- Copy & Paste.

אלא שהגמל אינו רואה את דבשתו. אבי וייס עצמו כבר מספר פעמים העתיק הודעות לעיתונות כמו שקיבל אותן מבלי לשים לב למה שהוא מעתיק. גם אם מדובר בטעויות. חלקן מביכות.

ב- 10.1.2023 בצהריים פירסם אבי וייס באתר שלו ‘טלקום ניוז’ אייטם שכותרתו: מחקר: גרסה טרויאנית של טלגרם מאפשרת ריגול אחר המשתמשים.

באותו האייטם, בשורה השלישית, כתב אבי וייס [לא נגעתי]: “את האפליקציה הזדונית התוקפים מציגים למשתמשים כאפליקציית “shagale” המשמשת לווידאו צ’ט למבוגרים.

אפליקציית שגל [Shagale]? סירייסלי, אבי וייס? הרי אתה בעצמך מפרסם באותו אייטם תצלום מסך בו נכתב: Shagle ו- Shagle.com.

כיוון שראיתי את אותו פרסום במקום אחר (שאינו קשור לאבי וייס), לא התעצלתי ושלחתי מייל לחברת אבטחת המידע ESET שמזה כמה שנים טובות אבי וייס מפרסם את כל ההודעות שלה לעיתונות. ומה הייתה התשובה? “אתה צודק. כן, בהודעה לעיתונות היה מקום שהייתה בו טעות והיה רשום shagale עם A. תודה על תשומת הלב”.

אפשר לבדוק בגוגל כמה פעמים בשנים האחרונות אבי וייס תקף עיתונאים שאינם מבינים דבר ומעתיקים הודעות לעיתונות כמות שהן. אומרים שגמל אינו רואה את דבשתו.

* אגב, באותו האייטם עצמו כותב אבי וייס: “קורבן, שתן את ההרשאות לאפליקציה […]”. נראה שהמלה ‘שתן‘ בשגגה נפלה קורבן והאות נ’ פשוט נשמטה ממנה. מה שהיה צריך להופיע: קורבן שנתן הרשאות לאפליקציה”.

= = = = = = = = = = = = = =

האם “טלקום ניוז” מאשים את הממשלה בביצוע עבירה חמורה (לכאורה)? אחרי ה”מזמוזים” מגיעים “מישושים”?

בעבר כתבתי  מספר פעמים על כך שאבי וייס משתמש (בטעות, לדעתי) בביטוי מ-מ-ז-מ-ן [במקום: מ-ז-מ-ן], דבר שגורם תחושה לא נוחה במקצת לגבי ההתייחסות לנושא מזמוזים.

בסופו של דבר כנראה שאבי וייס הפנים את מה שכתבתי והוא הפסיק למזמז את הזמן [למרות שאולי יכחיש כי הדבר הוא העקבות מה שפירסמתי].

בסוף חודש אוקטובר 2022 פירסם אבי וייס אייטם שכותרתו: “מצב הסטרטאפים החדשים בישראל בשנת 2021″.

במסגרת אותו האייטם דחף אבי וייס את דעתו על הממשלה הקודמת (מספר חודשים לפני הבחירות) וכתב: “הערת מערכת: זה עוד כשלון מחפיר של ממשלת הממששת שדירדרה את כלכלת ישראל וגם את שוק ההייטק, שהוא הקטר והמנוע המרכזי של הכלכלה והשגשוג בישראל“.

מעניין למה בדיוק התכוון המשורר בכותבו “ממשלת הממששת”?

= = = = = = = = = = = = = =

מה הקטע של אבי וייס עם ענייני “חשיפה”?

ודאי שמתם לב לכך שבמהדורות החדשות ובתוכניות אחרות בטלביזיה, כמו גם בעיתונות הכתובה, נוהגים לאחרונה להוסיף את התואר “מיוחד” לכל ראיון, למהדורות חדשות מסויימות, לכל ‘פרוייקט’, ועוד.

ודאי גם שמתם לב לאחרונה לכך שכל עיתונאי שמכבד ומחזיק מעצמו נוהג להוסיף את התואר “בכיר” לכל מרואיין/מקור עלום שם שהוא מצטט את דבריו. כך, למשל, בתקופת הקורונה כל כתבי הבריאות נהגו לצטט ‘פקידים בכירים’ עלומים במשרד הבריאות. משל כמעט כל אנשי משרד הבריאות [מה שנוהגים שם לכנות ‘המיניסטריון’] הם אך ורק בדרג בכיר בלבד.

נראה כי אבי וייס ממש מאוהב בשרש “ח.ש.ף”. הדוגמה הטרייה ביותר: ביום רביעי, 15.2.2023, אחרי הצהריים הוא פירסם אייטם המתייחס לדו”ח של חברת האבטחה הישראלית קלארוטי (Claroty).

ומה הכותרת שהעניק אבי וייס לאייטם שלו? “מחקר: נחשף שיא בחשיפת חולשות אבטחה במערכות סייבר-פיזיות“. באמת? ‘נחשף שיא בחשיפת חולשות’?

אגב, כשפורסם האייטם הזה, הוא זכה לסיווג ‘שיחת היום’. בינתיים השתנו נושאי שיחות היום ויומיים לאחר מכן שונמך הסיווג ל’חדשות עולם ה- ICT’.

= = = = = = = = = = = = = =

שירות פשיעת סייבר או פשיעת סייבר כ- שירות

ביום שלישי, 28,2,2023 בערב, פירסם אבי וייס באתר שלו אייטם הנוגע לדו”ח של חברת האבטחה פורטינט (Fortinet).

במסגרת זו הוא מפרסם את הפיסקה הבאה: “להלן ממצאי הדו”ח העיקריים: התפשטות רחבה של תוכנות מחיקה זדוניות הרסניות דמויות-APT.

ניתוח של נתוני תוכנות מחיקה זדוניות חושף מגמה לפיה פושעי הסייבר משתמשים בקביעות בטכניקות תקיפה הרסניות נגד המטרות שלהם. הניתוח מראה, שהיעדר הגבולות באינטרנט מאפשר לתוקפים להגדיל בקלות את סוגי המתקפות שלהם, מה שמתאפשר במידה רבה ע”י מודל פשיעת סייבר-כשירות (Service-Cybercrime-as-a)  “.

וזה היה צריך להיות, כמובן: Cybercrime-as-aService.

= = = = = = = = = = = = = =

פנייה אל חוכמת ההמונים: מה עומד מאחורי ראשי התיבות פיצ”ר?

לאחרונה כתב אבי וייס באחד האייטמים שלו תוך שהוא משתמש בביטוי פיצ”ר [עבור המלה רכיב בעברית]. יש להניח כי כוונתו האמיתית של אבי וייס הייתה דווקא ל- פיצ’ר.

= = = = = = = = = = = = = =

מה קרה לפשקווילים?

באותו האייטם על מצב חברות ההזנק בישראל בשנת 2021 מופיעה כותרת המשנה: “הפשקווילים עבור לווסטאפ”.

נראה לי שהכוונה האמיתית שלו הייתה לכתוב דווקא “הפשקווילים עברו לווטסאפ”. קורה.

= = = = = = = = = = = = = =

וממש לפני סיום

ביום רביעי, 25.1.2023, פירסם אבי וייס שני אייטמים נפרדים: דו”ח מצב לוחמת הסייבר והמגמות ל- 2022-2023 ו- רשות ניירות ערך פירסמה דרישות גילוי עדכניות הנוגעות לסיכוני סייבר.

כל אחד מהאייטמים הללו סווג בתחילה ע”י אבי וייס כ’שיחת היום’. באותו היום ממש (25.1.2023) שונמך הסיווג ל’נושא חם’, אולי בהשפעת מזג האוויר. נכון לעכשיו שוב שונמך הסיווג של כ”א מהאייטמים הללו ל’חדשות עולם ה- ICT’. ועל כך נאמר בלטינית: כך חולפת תהילת עולם [Sic transit gloria mundi].

עם זאת, ייתכן בהחלט שאני טועה: אבי וייס כתב בעבר כי איני מבין כיצד האתר שלו פועל. אני מבין רק מה שאני רואה.

* למען הסר ספק, אחזור על מה שאני כותב שוב ושוב: כל הדברים שכתבתי עליהם כאן, נבדקו היטב קודם לפרסום ונשמרים צילומי מסך למקרה שאבי וייס יכחיש את הדברים ו/או יתקן אותם בחשאי ו/או יגיש נגדי תביעת לשון הרע/הוצאת דיבה.

= = = = = = = = = = = = = =