מספר הערות לגבי השימוש של משטרת ישראל בסוסים בהפגנות

15:21 07.04.2023

קטגוריות: כללי

תגים: ,

ב- 2.4.2023 צייצה חכ”ל שלי חיימוביץ בטוויטר: “הגיע הזמן להיגמל מהשימוש בסוסים בהפגנות. זה מסוכן. זה אלים. זה מראה טורד מנוחה עם כל המטען ההיסטורי שלו, (ומזעזע שבעתיים כשהרוכב שולף אלה ומכה מפגינה). לא יכול להיות שאין המצאה קצת פחות פרימיטיבית. וחוץ מזה, מסכנים הסוסים”.

ב- 3.4.2023 פורסמה ב- YNET כתבה שכותרתה: השימוש בסוס כאמצעי לפיזור הפגנות צריך לעבור מהעולם”; בריאיון לאולפן ynet אמר בכיר ב”תנו לחיות לחיות” כי הסוסים נפגעים כשמשתמשים בהם לפיזור הפגנות: “מעצם הרעש, מעצם האור, מעצם ההמולה, נגרמת מצוקה לסוסים, עוד לפני שאנחנו מדברים על תקריות אלימות מכאן ומכאן”.

ב- 5.4.2023 פורסמה כתבה ב”הארץ” שכותרתה: “צעקות, גז מדמיע, דוחק. מה קורה לסוסים שמשמשים לפיזור הפגנות; ארגונים למען בעלי חיים קוראים למשטרה להפסיק את השימוש בסוסים בהפגנות נגד ההפיכה המשטרית”.

= = = = = = = = = = = = = =

באתר מינהל הרכש הממשלתי (משרד האוצר) מתפרסמות בשנים האחרונות מספר הודעות על התקשרויות בפטר ממכרז לגבי סוסים עבור משטרת ישראל. באחת מהן, ממארס 2022, כותב עמית חובב קצין פרשים ארצי כי “משטרת ישראל רוכשת סוסים מגזע “פריג’ין” – שהינו הגזע המתאים ביותר למשימות של מ”י  וזאת לאחר ניסיון שנצבר במערך הפרשים לאורך שנים בגזעים שונים ואחרים.

“מרכז הגידול והסחר העיקרי של סוסים מגזע ה”פריג’ין” הינו בהולנד. שוק גידול ומכירת סוסי  ה”פריג’ין” מתנהל בהולנד ועיקרו בין החודשים מאי – נובמבר , מאוחר יותר ניתן לקנות סוסים מגזע זה אך באיכות נמוכה יותר ובמחיר גבוה משמעותית,  מה גם שמתקיים קושי להכשיר את הסוסים במידה ולא יבוצע רכש בתקופה הנ”ל.

בין החודשים מאי – נובמבר מתקיימות תערוכות מכירת סוסים וקיים צורך כי נציגי מדור מפעילי בע”ח יגיעו בתקופה זו על מנת לאתר סוסים איכותיים.

“בשנים האחרונות מדינות רבות רוכשות את גזע ה”פריג’ין” ולכן ניתן לרכוש את  הסוסים האיכותיים אך ורק בין החודשים מאי – נובמבר, עיקר הסחר מתקיים בחודשים אלו. רכש סוסים שלא בטווח הזמן מאי –נובמבר  מציב את מ”י במקום היא תרכוש סוסים באיכות נמוכה ובמחיר גבוה וכתוצאה מכך לא ניתן יהיה להכשיר את הסוסים למשימות המבצעיות של מערך הפרשים .

“נדגיש כי בארץ לא נמצא בית גידול לסוסים מגזע ה- “פריג’ין” ולכן משטרת ישראל לא יכולה לבצע רכש בארץ ופונה לרכש מול ספקי חו”ל.

= = = = = = = = = = = = = =

נושא השימוש בסוסים בעת הפגנות ע”י פרשי משטרה עלה במספר הצעות חוק פרטיות שהוגשו בכנסת בשלוש השנים האחרונות:

■ בכנסת ה- 23, בנובמבר 2020, הגישה חכ”ל תמר זנדברג את הצעת חוק איסור שימוש בסוסים לשם פיזור התקהלויות, התשפ”א – 2020 [פ/2361/23] הקובעת כי “לא ייעשה שימוש בסוסים, ובכלל זה ביחידת הפרשים של משטרת ישראל, לשם פיזור התקהלויות”.

בדברי ההסבר נאמר כי “משטרת ישראל מחזיקה ביחידת פרשים אשר בין משימותיה המוצהרות “פיזור התקהלויות בלתי חוקיות”. השימוש בסוסים כנגד אזרחים הוא שריד אכזרי ומיותר של מלחמות עבר. לרשות משטרת ישראל עומדים כיום כלים רבים ודרכים חלופיות לפיזור התקהלויות ולהתמודדות עם מפגינים אשר כבר מזמן הפכו את השימוש בסוסים למטרה זו למיותר לחלוטין.

“השימוש בסוסים בלב ההתקהלויות יוצר כאוס אשר עשוי להגביר את התסיסה ולהוביל לאלימות מוגברת. מדובר בנוהג לא מוסרי ולא אנושי, באשר הכנסתם להפגנות מסכנת הן את האזרחים והן את הסוסים – ההתקהלות, הרעש והמהומה כופים על הסוסים סבל אדיר ונזקים של ממש ומנוגדים לחוק צער בעלי חיים.

“בהצעת החוק מוצע לאסור על השימוש בסוסים, ובכלל זה ביחידת הפרשים של המשטרה, בפיזור הפגנות והתקהלויות”.

■ בשנה שלאחר מכן, בכנסת ה- 24, בחודש מאי 2021, הגישה ג’ידא רינאוי-זועבי את אותה הצעה ממש [פ/1007/24]. בהצעת החוק החדשה נאמר כי “הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת העשרים ושלוש על ידי חברת הכנסת תמר זנדברג (פ/2361/23). הצעת החוק זהה לפ/2361/23 ולפיכך לא נבדקה מחדש על ידי הלשכה המשפטית של הכנסת”.

יצויין כי למרות ההעתקה של יוזמת החוק המקורית של חכ”ל זנדברג, מההצעה המחודשת הושאר שמה של חכ”ל זנדברג ולא עודכן כי המגישה החדשה היא חכ”ל ג’ידא רינאוי-זועבי.

■  ב- 2.1.2023 הוגשה הצעת חוק פרטית חדשה באותו הנושא [פ/1273/25]. חברי וחברת הכנסת היוזמים: יוסף עטאונה, עאידה תומא סלימאן, איימן עודה, עופר כסיף. הצעת החוק החדשה משנה זו זהה לחלוטין הצעתה של חכ”ל תמר זנדברג. בסיומה נאמר כי “הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת העשרים ושלוש ועל שולחן הכנסת העשרים וארבע על ידי חברת הכנסת תמר זנדברג (פ/2361/23; פ/1007/24). הצעת החוק זהה לפ/1007/24 ולפיכך לא נבדקה מחדש על ידי הלשכה המשפטית של הכנסת”.

גם כאן לא אוזכר שמה של חכ”ל ג’ידא רינאוי-זועבי כמגישת הגירסה בכנסת ה- 24.

= = = = = = = = = = = =

ב- 4.4.2023 פורסמה ב”הארץ” ידיעה שכותרתה: רופאים למפכ”ל: עצור את השימוש ב”תותח קול” בהפגנות מחשש לנזק בלתי הפיך.

בכותרת המשנה נאמר: מכתב ששלחו לשבתאי כתבו הרופאים כי אנשים שנחשפו מטווח קרוב לאמצעי האקוסטי לפיזור הפגנות סובלים מפגיעות קשות בשמיעה. “אנו מתנגדים לשימוש בכלי נשק אקוסטיים על ידי המשטרה עד להבהרת הסוגיות הבריאותיות ודיון ציבורי ומקצועי.

בידיעה עצמה נאמר כי “תותח הקול הוא אמצעי אקוסטי שמשמש לפיזור קהל בהפגנות. הוא פועל בעוצמה של 135 עד 150 דציבל ומופעל במרחק של מטר מהמטרה. “במרחק זה רעש בעוצמה של 130 דציבל גורם לכאב”, מציינים הרופאים במכתב ומוסיפים כי “על כל מטר נוסף המרוחק מהמטרה החשיפה יורדת רק ב- 6 דציבל, כך שבמרחק של מספר מטרים עדיין מדובר בכאב רב ובסכנה גבוהה לשמיעה”.

“תדר הצליל המופק מהתותח הוא בטווח של בין 2500 ל- 3000 הרץ, אך ניתן לשלוט בו כפי שניתן לשלוט בעוצמת הקול. לטענת הרופאים “אנשים שנחשפו לאמצעי זה בטווח קרוב סובלים מפגיעות קשות בשמיעה באופן בלתי הפיך”. לדבריהם, תופעות נוספות שהשימוש בתותח עלול לגרום הן טנטון, רגישות לרעש, כאבי ראש ובחילות. “ילדים, קשישים ובעלי ליקוי שמיעה קודם הם בסיכון יתר לפגיעה בשמיעה מחשיפה לתותח הקול”, כתבו.

בסוף המכתב מבהירים הרופאים כי הם “מתנגדים לשימוש בכלי נשק אקוסטיים על ידי המשטרה עד להבהרת הסוגיות הבריאותיות ודיון ציבורי ומקצועי כיצד מונעים נזקים בריאותיים בלתי הפיכים”. הם טוענים כי גופים מוסמכים בארצות הברית כבר קבעו שתותח הקול גורם לנזק בלתי הפיך ואף דרשו תקנות שמגבילות את השימוש בו, הכשרה של המפעילים וביצוע מחקר על נזקים עתידיים. הם נסמכים במכתבם על האגודה האמריקאית לדיבור, שפה, ושמיעה (American Speech-Language-Hearing Association,  (ASHA  וכן על ארגון קלינאי התקשורת האמריקאיים”.

= = = = = = = = = = = = =