מנכ”ל קבוצת התקשורת הפלסטינית PALTEL: הנזק שלנו כתוצאה מ”צוק איתן” הוא כ- 30 מיליון דולר; ההשקעות הפיננסיות שלה אמורות לקזז במעט את הנזקים מהלחימה ברצועה

לרגל פרסום הדו”ח הרבעוני ב- 30 באוקטובר 2014 אמר Ammar Al-Aker  מנכ”ל קבוצת התקשורת הפלסטינית Palestine Telecommunications  Group, PalTel   כי הנזק הכולל שנגרם לחברתו כתוצאה מהלחימה ברצועת עזה ומ”צוק איתן” הוא בהיקף של כ- 30 מיליון דולר (סכום המהווה כרבע מההכנסה הנקייה של החברה בשנת 2013).

מתוך סכום זה 10 מיליון דולר הם בשל פגיעה במתקנים וציוד ו- 15 מיליון דולר כתוצאה מאובדן הכנסות נוכחיות ועתידיות (בחלקן בשל השבתת השירות). לכך יש לצרף עוד 7 מיליון דולר – קרדיט חינם שניתן ללקוחות במהלך הלחימה כמו גם מימון של סיוע הומניטרי.

לדברי מנכ”ל פלטל ההשקעות הפיננסיות של החברה השנה אמורות לקזז במעט את הנזקים שנגרמו לה מהלחימה ברצועה בה נהרסו עשרות אנטנות שידור סלולריות וכן הייתה פגיעה משמעותית ברשת התקשורת הנייחת עליה מסתמכים מרבית העזתים כגישה לאינטרנט.

“תשתית הופצצה, העובדים היו בסכנה, החשמל נותק והיינו צריכים לספק לאתרים שונים שלנו דיזל כדי שיוכלו להמשיך ולפעול”, אמר המנכ”ל בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס.

לדברי מנכ”ל פלטל בראיון, תעבורת התקשורת הניידת חזרה למצבה הנורמלי לאחר שהחברה שיקמה 24 מתקני שידור סלולריים. הוא אמר כי צה”ל אישר לחברתו לשלוח ציוד לרצועה לתיקון הרשת הסלולרית.

עדיין נותרה עבודה רבה על תיקון תשתיות התקשורת הנייחת ברצועת עזה, בה מתגוררים עפ”י ההערכות כ- 1.8 מיליון פלסטינים. לדבריו חלק מהתיקונים צריכים להיות במסגרת תוכנית כוללת לשיקום ובנייה-מחדש של הרצועה.

הוא הביע אופטימיות זהירה לגבי תוצאות החברה בשנת 2014 כולה וזאת בעקבות השקעותיה השונות, למרות המלחמה ברצועת עזה. השקעותיה בסוף שנת 2013 עמדו על 224.29 מיליון דולר, כשני-שלישים ממנה מחוץ לשטחים הפלסטינים. בהשקעות הללו נכלל נתח של 25.3% בחברת  V-Tel הירדנית אשר יש לה בעלות חלקית בעשר חברות טלקום במדינות שונות והכנסותיה גדלו אשתקד ב- 49%.

נכון לסוף שנת 2013 היו לחברה 2.63 מיליון מנויים [נייד, נייח ו- ADSL] ונתח שוק של 78% בשטחים הפלסטינים. לפני הלחימה בדרום, כ- 30% מהכנסותיה נבעו מרצועת עזה.

בתשעה החודשים הראשונים של 2014 חל גידול של 0.9% במספר כלל המנויים והוא  עומד על 3.274 מיליון איש מתוכם 2.645 מיליון הם מנויי סלולר.

בשלושה-הרבעונים הראשונים של שנת 2014 נרשם גידול של 0.6% במספר מנויי הסלולר, גידול של 8% במספר מנויי ADSL וירידה של 1%(-) במספר מנויי הטלפוניה הקווית.

פלטל ויריבתה בגדה המערבית חברת Wataniya Mobile (שעדיין לא מורשית ע”י ישראל לפעול ברצועת עזה) משמשות כיום עדיין ברשתות דור 2.5 (2.5G) הטובות למסרונים, שיחות ופונקציות אינטרנט בסיסיות.

בראיון לרויטרס אמר המנכ”ל כי חברות הסלולר הישראליות מכסות את כל הגדה המערבית באמצעות מתקני סלולר ביישובים היהודיים והם מספקים שירותי דור שלישי ודור רביעי, דבר שהפלסטינים אינם יכולים לספק.

תשתית הליבה של פלטל ממוקמת מאז שנת 2005 בחו”ל לרבות בריטניה וירדן וזאת בשל הגבלות ייבוא ציוד מצד ישראל. “ביצוע שיחה מקומית הוא למעשה כאילו אתה מבצע שיחה בינלאומית – הדבר אינו פשוט”, אמר מנכ”ל פלטל הפלסטינית.

ידיעות קודמות לגבי הנזק לחברת פלטל ברצועת עזה ניתן לקרוא – כאן.