מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה: בגלל מחסור בכוח אדם – המשרד לא מיישם ואוכף את חוק איסוף פסולת אלקטרונית

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה ב- 7 ביוני 2016 דיון בנושא בחינת יישום החוק לטיפול בציוד אלקטרוני שאושר בוועדה בכנסת הקודמת. יו”ר הוועדה איתן כבל ציין כי הישיבה מתקיימת במסגרת ציון יום הסביבה בכנסת.

לדברי אתר האינטרנט של הכנסת, במהלך הדיון הודה מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר כי המשרד לא מיישם ולא אוכף כמו שצריך את החוק לטיפול בציוד אלקטרוני בגלל מחסור בתקציב ובכוח אדם.

לדבריו, באכיפה עוסקים שני עובדי המשרד ועוד שלושה סטודנטים ורואה חשבון חיצוני בלבד.

היו”ר כבל מתח על כך ביקורת קשה ודרש לקבל בתוך 3 חודשים דיווח מפורט על ההתקדמות ביישום החוק. “לא יכול להיות ששלושה סטודנטים אחראים על אכיפה במדינה שלמה, מדן ועד אילת. הוועדה רואה זאת בחומרה רבה בעיקר בשל העובדה שמדובר בהצעת חוק שהממשלה בעצמה הגישה וקידמה”, אמר.

ישראל דנציגר הוסיף כי היישום של חוק הטיפול בציוד אלקטרוני החל בשנת 2014 בה נאספו, לפי הדיווחים, 15% מהפסולת ובשנת 2015 נאספו 20% מהפסולת. “לצערי ולבושתי אני לא יכול לעמוד מאחורי הנתונים ולא יודע אם הם נכונים או לא”, אמר המנכ”ל.  לדבריו, היעד הוא להגביר אכיפה ולהוסיף עוד 50 רשויות שיהיו חלק מיישום החוק עד סוף 2016. הוא הוסיף כי מיד אחרי החקיקה לא הוקצו תקציבים ליישום החוק וביקש את עזרת הוועדה בעניין.

היו”ר כבל סיכם ואמר כי הוועדה מותחת ביקורת קשה על העובדה שהמשרד להגנת הסביבה לא מיישם את החוק לטיפול בציוד אלקטרוני. “מדובר בהצעת חוק ממשלתית שהמשרד להגנת הסביבה דחף וקידם בעצמו וכעת הוא לא מטפל בו ולא מיישם אותו”, אמר. הוא שב ודרש דיווח לוועדה תוך 3 חודשים על ההתקדמות, וביקש התייחסות גם להעסקת בעלי מוגבלויות בגופי המחזור בשל החשיבות שהוא מייחס לעניין.

במצרים מקווים למחזר 500 טונות של פסולת אלקטרונית בשנת 2016

ב- International Technology Group (ITG) Plant for Recycling Electronic Waste , מפעל מחזור הפסולת האלקטרונית שנחנך באוקטובר 2013 באיזור התעשייה של קהיר, מיחזרו 450 טונות של פסולת אלקטרונית בשנת 2015. מנהל המפעל אמר בראיון ל- Daily News Egypt כי השנה התחזית היא למיחזור בהיקף של 500 טונות. במפעל מתכוונים לבחון אפשרות להפרדת כימיקלים כדי שבתהליך המיחזור ניתן יהיה להוציא מתכות יקרות מהפסולת האלקטרונית.

סטטיסטיקות שונות מצביעות על כך שהעולם מייצר 50 מיליון טונות של פסולת אלקטרונית שרק 15 מיליון טונות מתוכם מטולים בצורה נאותה. השוק המצרי מייצר 50,000 טונות מידי שנה.

הפסולת האלקטרונית עשוייה להכיל מתכות חשובות ויש הפסד של לפחות 75% מהערך הכלכלי שלה אם היא לא מטופלת בצורה נאותה.