מנכ”לית משהת”ק במכתב ליו”ר ועדת הכלכה בכנסת: “קיימנו שיח מתמשך עם חברי הוועדה ועם כל בעלי העניין, וברפורמה הוכנסו שינויים אשר נועדו להרחיב את האיזונים בהצעת החוק ולשכך את החשש שצמצום המגבלות ירכז כוח רב מדי בידי חברת הדואר שינוצל לרעה”

לקראת דיון ההמשך בוועדת הכלכלה בנושא חוק הדואר [הצעת חוק הדואר (תיקון מס’ 13)], שייערך היום (ג’, 15.2.2022) כתבה מנכ”לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין ליו”ר הוועדה ח”כ מיכאל מרדכי ביטון כי “בהמשך לבקשתך ולבקשת חברי הוועדה הנכבדים, קיימנו שיח מתמשך עם חברי הוועדה ועם כל בעלי העניין, וברפורמה הוכנסו שינויים אשר נועדו להרחיב את האיזונים בהצעת החוק ולשכך את החשש שצמצום המגבלות ירכז כוח רב מדי בידי חברת הדואר שינוצל לרעה”.

בפתח מכתבה כותבת המנכ”לית כי “מטרתה העיקרית של הרפורמה בתחום הדואר היא לפתוח את שוק הדואר לתחרות מלאה, להסיר חסמים תחרותיים, לאפשר לכל השחקנים לקיים תחרות לתועלת הציבור באופן שישפר את השירות לציבור, יבטיח את המשך השירות האוניברסלי ויפחית את המחירים. שוק הדואר נפתח לתחרות בשנת 2006 ומאז לא נעשו שינויים רגולטוריים במתכונת ובמבנה התחרות. מאז שנת 2015, שוק הדואר נמצא בסטגנציה תחרותית הבאה לידי ביטוי בקיפאון בנתחי השוק, באופן שאינו מטיב עם השירות או עם המחיר”.

“[…] אל משרד התקשורת ואף אל שולחנה של ועדת הכלכלה הגיעו בשנים האחרונות תלונות רבות בקשר לטיב שירותי הדואר בישראל. שר התקשורת ומשרד התקשורת מובילים מהלכים משמעותיים על מנת לשפר את רמת השירות הניתן לציבור על ידי חברת הדואר. הצעת חוק הדואר (תיקון מס’ 13) המונחת על שולחן ועדת הכלכלה של הכנסת היא בסיסן של מהלכים אלו”.

“כפי שהצגנו בפני הוועדה, על מנת ליישם את הרפורמה בתחום הדואר, נדרש לנקוט בפעולות רגולטוריות בשני מישוריים עיקריים: האחד, לפתוח לתחרות את שוק הדואר היחידני שכיום סגור בפני המתחרים, וזאת על מנת לאפשר להם לפעול ללא מגבלות ולהיכנס לאפיקי פעילות חדשים משיקים. השני, להסיר שתי מגבלות תחרותיות, שמקורן בהגנות ינוקא, שזמנן עבר לאור התפתחות כוחות השוק בשנים שחלפו. שיש במגבלות אלה לכבול את ידי חברת הדואר מלהשתתף בפועל בתחרות, ובכך לפגוע ממשית בקיומה של תחרות אפקטיבית בשוק הדואר. הראשונה היא איסור שיתוף פעולה עם בית דפוס והשניה היא פיקוח תעריפים מלא. הסרת מגבלות אלו באופן מבוקר ומגודר תאפשר ל’הפיח רוח חדשה’ בתחרות, לקיים תחרות לתועלת הציבור ולמנוע את העיוותים שנוצרו במבנה התחרות בשוק. נדגיש, הצעת החוק לא נועדה לפגוע בשחקן זה או אחר, אלא לאפשר לכלל השחקנים לקיים תחרות ערה והוגנת”.

בסיום מכתבה כותבת המנכ”לית כי “על מנת לפתוח את שוק הדואר לתחרות מלאה, להסיר חסמים תחרותיים ולאפשר לכל השחקנים לקיים תחרות לתועלת הציבור באופן שישפר את השירות לציבור, יבטיח את המשך השירות האוניברסלי ויפחית את המחירים, קיימת חשיבות רבה באישור הצעת החוק”.