מכרז להסבת מערכות של משרד התחבורה (ע”מ להגדיל את מספרי הרישוי לרכב מ- 7 ל- 8 ספרות) יוצא לדרך לאחר סיום ההליכים המשפטיים נגדו

חברת SPL תוכנה חזרה בה מעתירתה (עת”מ 57514-11-15) שהגישה לביהמ”ש המחוזי בי”ם (בשבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים) נגד משרד התחבורה ונגד מוסט טכנולוגיות תוכנה, הזוכה במכרז להסבת מערכות של המשרד ע”מ להגדיל את מספרי הרישוי משבע לשמונה ספרות.

בעקבות כך נדחתה העתירה ע”י כבוד השופטת נאוה בן אור ב- 20 בדצמבר 2015.

המכרז פורסם רשמית ע”י משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ב- 21 במאי 2015 והמועד האחרון להגשת ההצעות היה 21 ביולי 2015.

במסמכי המכרז נאמר כי “פרוייקט ההסבה מוגדר כ’מגה פרוייקט’ בעל חשיבות עליונה שכן הוא נוגע לכלל המשק הישראלי ומהווה יעד חשוב בשנים הקרובות“.

המכרז פורסם באתר זה ב- 19 ביולי 2015: בידיעה נאמר כי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מנהל את המאגר הלאומי של כלי הרכב במדינת ישראל וזאת באמצעות מערכות רכב הכוללות אלפי תוכניות בנושאים שונים. בכל שנה נרשמים יותר מ- 250,000 כלי רכב חדשים להם מוקצים מספרי רישוי בהתאם לסדרות הפנויות.

מערכות המידע הפועלות במשרד התחבורה בנושא רישוי רכבים מבוססות מספר רכב באורך 7 ספרות. הצפי של משרד התחבורה שתוך כשלוש שנים יגמרו מספרי הרישוי הפנויים בשיטת מספרי הרישוי הפועלת כיום.

שינוי שיטת הקצאת מספרי הרכב לשמונה ספרות תשפיע על כלל הגורמים במשק ובהם בנקים, חברות ביטוח, חברות מימון, משטרת ישראל, ההוצאה לפועל, המכס, מע”מ, יבואני הרכב, רשויות מקומיות, חברות החכר (ליסינג) והשכרה, סוחרי רכב ומוסדות שונים במדינה.

אשר על כן מבקש המשרד הצעות להסבת כלל מערכות המידע בתחום הרכב ומגוון המימשקים עם גורמי חוץ (באצווה ובמקוון) לשימוש במספרי הרכב באורך שמונה ספרות.

המשרד מבקש לקבל הצעות להסבת מערכות מידע ומאגר הרכב, הכנת תוכנית הסבה, תוכנית בדיקות, ביצוע הסבה, ביצוע בדיקות למערכות השונות, הפעלה של מערכות המוסבות בשלבים שהוגדרו ומתן אחריות כוללת לביצוע ההסבה כפרוייקט מושלם [Turn-Key Project].

העתירה המינהלית בביהמ”ש המחוזי בירושלים: ב- 20 בדצמבר 2015 פירסמה כבוד השופטת נאוה בן אור החלטה לגבי הבקשה להוצאת צו ביניים לעצירת ביצוע המכרז עד לבירור העתירה בבית-המשפט. המשיבה הראשונה היא משרד התחבורה.

לפי ההחלטה, למכרז נגשו העותרת (חברת SPL תוכנה) והמשיבה השנייה (חברת מוסט טכנולוגיות תוכנה). שתי המציעות קיבלו ציון זהה בפרק האיכות אולם ההצעה של חברת מוסט הייתה זולה בכ- 35,000 ₪ מהצעתה של חברת SPL והיא זכתה במכרז.

כבוד השופטת בן אור כותבת בהחלטתה כי מהתגובות של שני המשיבים לטענות של חברת SPL בכתב עתירתה עולה כי “למעשה, ככל שאכן נפלו ‘פגמים’ בהצעה הזוכה, ‘פגמים’ אלה מאפיינים גם את הצעתה של העותרת ואף בדרגת חומרה גבוהה יותר (ככל שאכן מדובר בפגמים)”.

השופטת מפרטת מספר דוגמאות לכך ואומרת כי ניתן “מענה הולם” בתגובות המשיבים על טענות העותרת.

“מכאן שסיכויי סיכויי העתירה אינם נראים גבוהים”. עוד ציינה כי “המדובר בפרוייקט מורכב וממושך וכל עיכוב בלוח הזמנים עלול לגרום לנזק. ככל שמערכת המחשוב של משרד התחבורה לא תהיה מוכנה במועד, לא ניתן יהיה להסב את לוחיות הרישוי לבנות שמונה ספרות ומנגד לא ניתן יהיה עוד להקצות לוחיות רישוי בנות שבע ספרות. משמע – שיתוקו של מערך רישוי הרכב על כל המשתמש מכך: מניעת ‘עליית’ כלי רכב חדשים על הכביש ונזקים נלווים נוספים”.

השופטת דחתה ב- 13.12.2015 את הבקשה לצו ביניים וחייבה את העותרת לשלם לכל אחד משני המשיבים הוצאות ושכ”ט עו”ד בסכום כולל של 10,000 ₪.

לנוכח ההחלטה לגבי הבקשה לצו ביניים ביקשה השופטת מב”כ העותרת להודיע לבית-המשפט בתוך שבוע ימים אם הוא עומד על העתירה. כאמור, חברת SPL חזרה בה מהעתירה והיא נמחקה.