משרד החינוך: מכרז לקבלת שרותי מחשוב זמניים לפרקי זמן קצרים, בלוחות זמנים מוגדרים לצורך ביצוע בחינות ממוחשבות בבתי-ספר ברחבי הארץ

הגוף המפרסם: משרד החינוך/מינהל תקשוב ומערכות מידע

נושא המכרז: מכרז לקבלת שרותי מחשוב זמניים לפרקי זמן קצרים, בלוחות זמנים מוגדרים לצורך ביצוע בחינות ממוחשבות בבתי-ספר ברחבי הארץ

מס’ המכרז: 91/08.14

תאריך פרסום: 21 באוגוסט 2014

מועד אחרון: 29 בספטמבר 2014

הערות: משרד החינוך, באמצעות מינהל תקשוב ומערכות מידע, מבקש לקבל הצעות  לקבלת שירותי מחשוב זמניים לפרקי זמן קצרים, בלוחות זמנים מוגדרים לצורך ביצוע בחינות ממוחשבות בבתי-ספר ברחבי הארץ. הבחינות מבוצעות כחלק ממחקרים בינלאומיים המתקיימים במקביל ב-70 מדינות.

השירות המבוקש כולל: אספקת מעבדות מחשבים ניידות (בימי הבחינות) וניודם בין בתי-הספר/מוסדות חינוך, התקנת המעבדות בבתי-הספר ביום הבחינה, מתן סיוע טכני/תפעולי שוטף  ע”י מפעילים מלווים ואיסופם מיד לאחר הבחינה, בכל יום (בו מתקיימות בחינות) נבחנים בתי-ספר שונים ברחבי הארץ, השירות יינתן בהתאם להיקפים וללוחות הזמנים המפורטים בכתב פניה זה.

בישראל, הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ”ה) היא האמונה על ניהול וביצוע המחקר בישראל,  ובכלל זה על העברה בפועל של המבחנים הנערכים במסגרת המחקר. ראמ”ה היא הגוף המוביל והמנחה המקצועי של מערכת החינוך בתחומי המדידה וההערכה ופועלת כרשות עצמאית פנים-ממשלתית, במעמד של יחידת סמך מתוגברת במשרד החינוך.

בשנת 2015 יבוצע בוודאות מחקר בינלאומי אחד  בישראל, והוא מחקר PISA . בנוסף, יתכנו שני מחקרים נוספים: האחד מחקר חלוץ בינלאומי  ePIRLS והשני הוא “פיילוט משוב ארצי בגיאוגרפיה”.

מחקר PISA–  מחקר בינלאומי בתחום החינוך, המתקיים אחת לשלוש שנים. המחקר נערך ע”י מינהל החינוך של הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) . במסגרת המחקר נבחנים תלמידיבתי ספרבגילאי 15 במבחן בשלושה תחומי אוריינות.

ePIRLS – תוספת למחקר PIRLS אותה פיתח ומנהל הארגון הבינלאומי להערכת הישגים בחינוך ה- (IEA) ePIRLS בודק אוריינות קריאה דיגיטלית בקרב מדגם של תלמידי כיתות ד’. המחקר מתמקד בבחינת מיומנויות קריאת טקסטים בסביבה דיגיטלית, להם מאפיינים ייחודיים של תפקיד, תוכן ועיצוב, וצורת הארגון שלהם שונה. הקריאה בסביבה דיגיטלית מחייבת לעיתים וניווט לא סדרתי וקריאה לא רציפה של טקסטים, תוך מעבר בהיפר-קישורים ושימוש נכון במידע. דוגמאות: אתרי אינטרנט, חילופי מיילים, מסרונים (SMS), הודעות טוויטר, בלוגים, טוקבקים, צ’טים, פורומים וביקורות באינטרנט, טפסים מקוונים ועוד. ככל הנראה ישראל תשתתף במחקר החלוץ ב- 2015, ובמחקר העיקרי ב- 2016.

פיילוט משוב ארצי בגיאוגרפיה – כלי המחקר במסגרת המשוב הארצי בגיאוגרפיה (מבחנים ושאלונים) יועברו בסביבה ממוחשבת. כלי המחקר בהם יעשה שימוש הם מבחני הישגים ממוחשבים נבנו כך שיאפשרו להעריך מיומנויות של שימוש בכלים גיאוגרפיים (כמו: מפות סטטיות, מפות אינטראקטיביות ועוד), ומיומנויות של שימוש במקורות מידע כלליים שלא בהכרח נועדו להפקת מידע גיאוגרפי או לפרשנות גיאוגרפית. מקורות מידע כלליים כוללים נתונים סטטיסטיים (המוצגים בגרפים, דיאגרמות, טבלאות ועוד), מקורות חזותיים (תמונות, תרשימים, סרטונים ועוד) ומקורות טקסטואליים.

שימוש בכלים גאוגרפיים כולל מיומנויות – כמו הפקת מידע גיאוגרפי (למשל ממפה אינטראקטיבית באמצעות סימנים מוסכמים), בחירת מפות רלבנטיות לצרכים שונים, איתור קשרים בין התופעות, ניתוח ופירוש המידע, עריכת השוואה בין המידע המוצג במקורות שונים (מפה וסרטון למשל) ובאופנים שונים (כמותי וחזותי, למשל), העלאת השערות, הסקת מסקנות, העברת מידע מייצוג אחד לייצוג אחר, חיזוי וניבוי מגמות עתידיות, ועוד.