מ”י רוכשת את מערכת נקסידיה (באמצעות חברת NICE); המערכת מסוגלת לעשות חיפוש בקבצי שמע ששמורים בטלפונים סלולריים של חשודים לצורך איתור חומרי חקירה רלבנטיים

משטרת ישראל (מ”י) רוכשת את מערכת נקסידיה של חברת NICE.

בנימוקי הרכישה נאמר בין השאר כי “לאורך שנים עלה מהשטח הצורך למערכת שמסוגלת לעשות חיפוש בקבצי שמע ששמורים בטלפונים סלולריים של חשודים לצורך איתור חומרי חקירה רלבנטיים.

“לעיתים במסגרת חקירה נדרש החוקר להתמודד עם אלפי קבצי שמע ואף הרבה מעבר לזה.

“במרבית המקרים מדובר בקבצי שמע בערבית וזה כמעט בלתי אפשרי כיום לבצע חיפוש ידני על כמויות כאלה של קבצים על-מנת למצוא את הקובץ הספציפי בו נמצאת השיחה הרלבנטית”.

המשטרה ערכה בדיקה במרשתת שהעלתה כי “[…]  חברת נקסידיה היא היחידה בעלת היכולת הייחודית לחיפוש פונטי. בשיטת החיפוש הפונטי מגדירים מילים ייחודיות ועל פי השמע של המילה המבוקשת, התוכנה מחפשת  אותה בכלל הקבצים. היא מציגה את הקבצים בהם נאמרו אותן מילים שהוגדרו מראש. ניתן גם להגדיר את אחוז הדיוק המבוקש.

“יתרון נוסף הוא שאין הגבלה בשפה. הבקשה שלנו כרגע היא רק לשלוש שפות (עברית, אנגלית וערבית) אך ניתן לבצע חיפוש בכל שפה.

“ברשות התחרות וברשות ניירות ערך עובדים עם המערכת ומגישים באמצעותה כתבי אישום כך שהפרקליטות מכירה את המערכת.

“נעשה פיילום ביחידת להב 433 כדי לבחון את המערכת. כיום המערכת מצליחה לאתר חומרים ברמה של 70%”.

בנימוקי וועדת מכרזי ענ”א המשטרתית נאמר בין היתר כי “[…] במסגרת פרשיות המטופלות ביחידת להב 433 מתמודדת היחידה עם כמויות גדולות של קבצי אודיו המופקים מטלפונים ניידים. הדבר גוזל זמן רב ומאלץ את גורמי החקירה לשמוע באופן ספציפי כל קובץ שמע.

וועדת מכרזי ענ”א המשטרתית מציינת עוד כי “במסגרת זו קיימה היחידה בדיקה מול גופים אחרים ונוכחה לראות כי רשות התחרות משתמשת במערכת נקסידיה לאותה מטרה ממש. לאור זאת, במהלך חודש ינואר 2022 השאילה החברה ללהב 433 את המערכת והיא נבדקה ע”י היחידה. לשאלת הוועדה כיצד נבדקה המערכת, הובהר כי המערכת ניתנה ללא תמורה, לצורך בחינתה ע”י היחידה המקצועית.

“הוועדה העלתה בפני היחידה המקצועית את מורת רוחה מהשאלת המערכת ללא כל תמורה וללא כל הליך התקשרותי. יחד עם זאת, לגופו של עניין, הובהר לוועדה כי בדיקה זו הובילה לכך שהסתבר ליחידה המקצועית כי מערכת זו נותנת מענה לצרכים המבצעיים הנדרשים ליחידה וכי גם בדיקה נוספת שנערכה ע”י היחידה העלתה כי למערכת זו מאפיינים ייחודיים אשר הופכים את חברת נייס המספקת את המערכת – לספק יחיד“. [ההדגשה – שלי].

עוד נאמר בהחלטת וועדת המכרזים כי “[…] הוועדה סבורה כי היות ומדובר בשוק אשר צפויות בו התפתחויות טכנולוגיות, כמו גם התפתחויות מבחינת ביקוש של המשטרה למערכת המבוקשת אשר ייתכן ותידרש לעמדות נוספות, יש לצמצם את ההתקשרות לתקופה של שנתיים בלבד, כאשר לאחר שנתיים ייבחן השוק מחדש ובהתאם לתוצאות סקר שוק שייערך, תיבחן האפשרות ליציאה למכרז פומבי בנושא”.