“מ”י מעוניינת לקבל מידע אודות מערכות ו/או פתרונות טכנולוגיים שיסייעו בהגנה מפני איום הרחפנים בסביבה אורבנית

משטרת ישראל (מ”י) פירסמה בקשה לקבלת מידע (RFI) בנושא הגנה מפני רחפנים בסביבה אורבנית. מועד ההגשה האחרון הוא 30 ביולי 2023.

בפתח הבקשה נאמר כי “מ”י מעוניינת לקבל מידע אודות מערכות ו/או פתרונות טכנולוגיים שיסייעו במתן מענה בהגנה מפני איום הרחפנים בסביבה אורבנית” וכי “מ”י  מבקשת לבחון את התאמת המערכת לצורך המבצעי של הגנה מפני איום הרחפנים, כולל גילוי ויירוט על סוגיהם השונים”.

בפנייה מודגש כי “אין לראות בהליך ה- RFI  משום הליך לבחירת ספק של המוצר ואינו בבחינת הליך מכרזי או בקשה לקבלת הצעות. כמו כן, אין בעצם המענה או בתוכן המענה לפניה זו משום הקניית יתרון או חסרון כלשהו למי מהמשתתפים בהליך זה ולא תקום חובה כלשהי לשתפם במכרז או להתקשר עימם בכל דרך אחרת. לאחר קבלת המענים לפניה זו, משטרת ישראל תשקול את המשך פעולותיה בהתאם לשיקול דעתה הבלעדי. יובהר, כי כל התקשרות עם משטרת ישראל כפופה לחוק חובת המכרזים, וכי אין בהליך ה- RFI  שיתקיים כדי לייתר הליך של מכרז בהתאם לחוק חובת המכרזים, אם תחליט משטרת ישראל לקיימו […] בשל אילוצים שונים, יתכן שהליך זה יבוטל, או יצומצם או יידחה. משטרת ישראל לא תישא בכל הוצאה או תשלום כלשהו בגין דחייה או ביטול או צמצום של ההליך או כל החלטה אחרת של משטרת ישראל בקשר להליך זה”.

ב’מטרת הפנייה‘ נאמר בין היתר כי “משטרת ישראל מבקשת לקבל מידע על מערכות ופתרונות טכנולוגיים להתמודדות ולהגנה מפני איום הרחפנים בשטחי מדינת ישראל, בדגש על סביבה אורבנית וכן לבחון את מידת התאמת המערכת, שלגביה יועבר המידע, כמענה לצורך של משטרת ישראל.

“שימוש ברחפנים בעולם הופך למשמעותי ובתפוצה רחבה. לצד התועלות הצומחות מהשימוש ברחפנים, גדל הסיכון לשימוש בהם לרעה בהיבטים הביטחוניים, הפליליים והבטיחותיים, עד כדי פגיעה בחיי אדם ובביטחון המדינה.

“בהתאם להחלטת ממשלת ישראל, משטרת ישראל חולקת אחריות על ההגנה מפני האיום הנשקף מרחפנים במסגרת אחריותה לבט”פ ומתוקף אחריותה לקיום הסדר הציבורי ושמירת ביטחון הנפש והרכוש.

“מגוון תרחישי האיום, הן בתחום הפלילי-אזרחי והן בתחום הפח”ע, דורש מרחב פתרונות רחב ומגוון, תוך יצירת ארגז כלים מבצעי למשתמש הקצה להתמודדות עם האיום, הפנייה ב- RFI  זה מיועדת לכלל סוגי הפתרונות.

“תפיסת ההגנה מפני איום הרחפנים בנויה ממספר שכבות טכנולוגיות-מבצעיות משלימות וחופפות: שכבות גילוי וזיהוי הרחפן ושכבות נטרול/ירוט הרחפן. לשם כך, במסגרת ה- RFI  הוגדרו מספר קבוצות של פתרונות. משתתף יכול להגיש מענה לכל אחת מהקבוצות בנפרד או למספר קבוצות או מספר פתרונות לקבוצה אחת, תחת מענה אחד:

+ קבוצה א – גילוי

+ קבוצה ב – יירוט רך נייח, משמעו שיבוש התקשורת של הרחפן ו/או השלט

+ קבוצה ג – יירוט רך נייד, נישא ע”י אדם או מערכת נפרסת-מדלגת

+ קבוצה ד – השתלטות – לקיחת השליטה על הרחפן באמצעות המערכת

+ קבוצה ה – ירוט קשה – משמעו התנגשות פיזית או פגיעה קינטית בכטמ”מ.”

בין הנשאר נדרשת “עמידה בתקינה – על המערכת לעמוד בחוקים ובתקנות הרלוונטית במדינת ישראל או בחו”ל, בהקשרי טיסה, מערכות תקשורת, קרינה, סוללות ובטיחות ובהן דרישת משרד התקשורת או רשות תעופה אזרחית (רת”א)”.