מ”י מבקשת להתקשר בפטור ממכרז לחמש שנים לצורך רכש ותחזוקת מערכת חיתום דיגיטלי

משטרת ישראל הודיעה על כוונה להתקשר בפטור ממכרז עם חברת קומדע בע”מ  לצורך רכש ותחזוקת מערכת חיתום דיגיטלי. ההתקשרות היא בהיקף של 2 מיליון ₪ לתקופה של חמש שנים.

חיים פלדמן מנהל פרוייקטים במדור אבטחת מידע/מחלקת הנדסה ופיתוח (אגף הטכנולוגיה והתקשוב) כותב בין היתר בבקשת ההתקשרות  כי “בעשור האחרון סוגיית השימוש במסמכים דיגיטליים ומזעור השימוש בהעתקים פיסיים הואצה ואף הפכה להיות יעד ומשימה לאומית (‘ישראל דיגיטלית’ ומגמת השירותים המקוונים). לצד זאת גבר החשש לזיופים וחוסר מהימנות ואמינות המדיה, דבר שהוביל להטמעת אמצעים בעלי תקינה אוניברסלית לשמירה ואימות מסמכים אודות אמינותם ומהימנותם.

“לאחרונה אושרה הקמת תשתית לחיתום דיגיטלי עבור פרויקט האפוסטיל במסגרתו לתעודה הנשלחת ישנו מעמד נוטריוני ולכן חשיבות במעלה עליונה לחיתום מאושר.  כמו כן ראוי לציין כי קיימים פרוייקטים נוספים הדורשים תשתית חיתום דיגיטלי במשטרת ישראל ואלו נמצאים בתכנון כדוגמת: פל”א/תיק חקירה דיגיטלי, דו”חות תנועה, מסמכי לשכות ואמ”ש ועוד.

“במסגרת הפרוייקט, נדרשה המשטרה להעביר את התעודות באופן דיגיטלי למשרד      המשפטים וזה אמור להחתים התעודה בחותמת אפוסטיל. לאחר החתימה, התעודה תועבר למאגר זמני לצורך משלוח ליעד בחו”ל.

“בנוסף, נדרשת החלפת תשתית ה-  HSM Hardware Security Module,  עבור המערך הביומטרי לאור הודעת חברת DocuSign שיוצאת מתחום זה החל מ- 1.7.2022 והצורך בהחלפת התשתית עד לתאריך זה.

“HSM Hardware Security Module,  הינו רכיב שהוא סוג של מעבד קריפטוגרפיה שנועד לניהול מפתחות ובפרט שמירה על מפתחות פרטיים רגישים שנועדו לחתום על תעודות דיגיטליות או מידע אחר  ,בצורה מאובטחת ביותר.

“היות ומדובר בפרוייקטים מורכבים אנו נדרשים להשלים עד 30.6.2022 החלפת המערכת HSM   הקיימת לרבות הנפקת תעודות חדשות עבור זיהוי ביומטרי, מצלמות גוף, ציוד תקשורת ואבטחה ב”רשת טלי” וכד’.”

בין הנימוקים ל’ספק יחיד’ נאמר בבקשת ההתקשרות כי “חברת קומסיין בע”מ היא החברה היחידה המסוגלת לספק למשטרת ישראל תשתית חיתום ארגונית (חתימה דיגיטלית) מקצה לקצה הכולל שרת חיתום, תעודות דיגיטליות רכיב HSM ואינטגרציה למערכות המשטרה עם שרות ואחריות לכל המערכת.

“המערכת פועלת כיום בהצלחה במגוון יישומים הדורשים חתימה אלקטרונית ולמעשה מדובר בחברה היחידה היכולה לקבל אחריות מלאה על פי החוק על מערכת החתימה, ללא תלות בקבלן או ספק אחר (All in One).

“יודגש כי החתימה האלקטרונית של קומסיינטראסט [ComSignTrust LTD] הינה חתימה המגובה בתעודה מאושרת על פי חוק החתימה האלקטרוני, תשס”א ותקנותיו. התעודה עומדת בדרישות משרד המשפטים הישראלי ובדרישות משרד האוצר.

“החברה הינה היחידה שיכולה לספק פתרון ‘קופסה שחורה’ מקצה לקצה, שאין אפשרות להתערב במהלכו או להפעילו באופן עוקף שלא מתוך מערכת המידע.

“החתימה מוכרת ע”י חברות Adobe ו-Microsoft  באופן שבו כל בעל מחשב ומערכת הפעלה מסוג מיקרוסופט יכול לקבל מסמך חתום אלקטרונית ולזהות שהוא חתום אלקטרונית מיד עם קבלת המסמך. פתיחת המסמך יאפשר קבלת הודעה שהחתימה חוקית ושלא נעשה כל שינוי במסמך וכן החותם הוא המקורי.

“לאחרונה נבחר הפתרון של קומסיינטראסט (בהליך מכרזי של משרד האוצר) כפתרון לחיתום דיגיטלי עבור “מימשל זמין”. כמו כן פתרון חברת קומסיינטראסט אושר בהליכי התקשרויות שונות בקרב לקוחות רבים נוספים. למשטרת ישראל ממשקים ואינטגרציות רבות מול הגופים הללו ויש חשיבות מכרעת לשימוש במוצר המוכר ומקובל על הכלל, זאת על מנת לאפשר מעבר מידע ונתונים באופן מהימן וקביל בין מ”י לגופים אלה.

“קיימת חברה נוספת פרסונל איי. די. [personalID] המאושרת לספק חתימה אלקטרונית, אך אינה מספקת פתרון כולל מקצה לקצה והדבר מצריך ממשטרת ישראל לרכוש מספקים שונים את הרכיבים השונים (שרתים, בניית ממשקים לאפליקציות וכד’) ולא מאפשר קבלת תמיכה מגורם אחד מרכזי”. [הערה: ההדגשות – במקור].