מ”י: “אנו מקיימים שיחות מול הזוכות במכרז הענן הממשלתי “נימבוס”; “מבוצע תהליך מעמיק לבחינת יכולות הספקים והתאמתן לצרכי המשטרה כדי לגבש תוכנית הגירה מפורטת”

הגוף המפרסם: המשרד לביטחון הפנים/משטרת ישראל

תקנה: תקנה 3(4)(ב)(3) בתנאים זהים לתנאי ההתקשרות הראשונה ובנסיבות שבהן השמירה על האחידות נדרשת מטעמי חיסכון ויעילות

שמות הספקים: נס א.ט. + מיקרוסופט ישראל

מהות ההתקשרות: אספקת שירותי ענן AZURE – המשך התקשרות

התחלת ההתקשרות: 1 בינואר 2022; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2022

היקף ההתקשרות המבוקש: 7 מיליון ש”ח

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: נצ”מ אסף אופיר רמ”ח הנדסה ופיתוח באגף הטכנולוגיה והתקשוב/מחלקת     הנדסה ופיתוח כותב בבקשת ההתקשרות כי “במשטרת ישראל קיימת התקשרות למתן שירותי ענן של חברת מיקרוסופט מבוסס Azure. שירותי הענן של חברת מיקרוסופט משמשים כפלטפורמה לקבלת שירותי ענן מנהלתיים, מבצעיים ומצילי חיים.

“בחלוף הזמן, רוב המערכות והפרוייקטים של יחידת אינטרנט ומובייל הועברו לענן. המערכות הקיימות בענן הינן קריטיות לרציפות התפקודית של משטרת ישראל ולהמשך הנגשת השירות לאזרח. השבתה של מערכות אלו, או לחילופין אי רציפות בעבודה בהן יגרמו לבעיות מבצעיות.

מצב קיים + צורך: “במשטרת ישראל קיימת התקשרות למתן שירותי ענן של חברת מיקרוסופט מבוסס Azure. ההתקשרות הנוכחית בוצעה ב- 05/2020 באמצעות מכרז למשווקים המורשים של מיקרוסופט, הזוכה למתן השירותים המבוקשים הינה חברת נס טכנולוגיות א.ט. בע”מ. ההתקשרות הנ”ל מסתיימת בסוף השנה 31.12.2021.

“עד היום נרכש ידע רב לעבודה מול שירותי הענן של חברת מיקרוסופט Azure וכן נרכש ידע לעבודה בכלים מורכבים של אבטחת מידע.  במהלך השנים הצטברו יותר מ- 100 פרוייקטים שונים בענן, נדרש זמן רב של כוח אדם בשינוי משאבים וכתיבת קוד בכדי לעבור לסביבת ענן אחרת.

מורכבות מעבר לענן אחר: “תהליך מעבר בין ספקי שירותי ענן דורש השקעת משאבים רבים בהעברה, בניה, בדיקות, התקשרות חדשה מול מומחי ענן שונים והפעלת תשתיות אבטחת מידע מחדש. צפויים ‘חבלי לידה’ ארוכים עד שנגיע ליציבות בכלל המערכות והפרוייקטים.

“צורת העבודה שלנו דורשת הקמת שלושה תתי סביבות: פיתוח, טסט וייצור. מרבית הפרוייקטים שלנו מרוכבים מעשרות משאבים ותהליכים המשתמשים ונתמכים בקוד ייעודי לענן מיקרוסופט. כמו כן הם כוללים תהליכי סנכרון ותהליכי On-Line שנבנו במיוחד עבור המבנה הנוכחי של התהליכים בענן. במעבר לענן אחר נצטרך לכתוב את התהליכים האלו מחדש.

“שימוש ב- AZURE ACTIVE DIRCTORY – סנכרון משתמשים לענן. המערכות משתמשות בזיהוי והרשאות של כלי מיקרוסופט. נדרשת בחינה כיצד מיישמים אופן עבודה זה מול ספקי ענן הזוכים.

“מבנה הארכיטקטורה בענן נבנה על בסיס מנגנוני אבטחת מידע מורכבים כך שיהיה קישור ישירות לשירותים השולפים ומזינים נתונים ממערכות המחשוב הסגורות והמסווגות של המשטרה.

“עבודת יישום יחיד כוללת רצף תהליכי ה’נוגע’ במספר תחומים. כלומר, מעבר של יישום לענן אחר מורכב ממספר מקומות בהם נדרשים שינויים של קוד ומשאבים כפי שמוזכר בסעיפים למעלה.

“בימים אלו אנו מקיימים שיחות מול ספקיות הענן זוכות המכרז, מבוצע תהליך מעמיק לבחינת יכולות הספקים והתאמתן לצרכי משטרת ישראל ומיפוי של כלל רכיבי המערכות וזאת בכדי לגבש תכנית הגירה מפורטת הכוללת שלבים ואבני דרך. כמו כן, מתואמות תוכניות הכשרה והדרכה מתאימות מול הזוכים”.

הבקשה: “בשלב זה, אנו מבקשים להמשיך את ההתקשרות הקיימת לשירותי הענן של חברת מיקרוסופט באמצעות הארכת התקשורת מול הספק הזוכה בתיחור עד לתאריך 31.12.2022 או עד שנסיים את תהליך ההסבה במלואו – המוקדם מבניהם במסגרת של 7 מיליון ₪. הארכת ההתקשרות הנ”ל מיועדת לשימור המצב הקיים. במהלך תקופת ההתקשרות המבוקשת הוספת פרוייקטים ומערכות חדשות יבחנו מול זוכי מכרז נימבוס“.