מינהל הרכש הממשלתי פירסם את פילוח הרכש הממשלתי לפי גודל עסק ב- 2020

“אגף החשב הכללי מייחס חשיבות רבה לשילוב ועידוד עסקים זעירים, קטנים ובינוניים ברכש הממשלתי. מטרה חשובה זו באה לידי ביטוי, בין היתר בהוראות מינהל אשר פורסמו על ידי מינהל הרכש לאורך השנים, וכן בסעיף 2ג. לחוק חובת המכרזים, תשנ”ב – 1992 ובהמלצות ארגון ה- OECD  הקובע כי ראוי שהממשלה תפעל באופן אקטיבי על מנת לאפשר לעסקים זעירים, קטנים ובינוניים להשתתף בהתקשרויותיה”.

כך נאמר בפרסום חדש של משרד האוצר/החשב הכללי/מינהל הרכש הממשלתי. במסגרת זו פורסמו [בשלוש שפות (עברית, ערבית ואנגלית)] הנתונים המתייחסים לשנים 2017, 2018, 2019 ו- 2020.

“חשוב לציין כי יש שונות גדולה בהגדרות עסקים זעירים, קטנים ובינוניים בין מדינות שונות, וכי ההגדרה המשמשת את החוק הישראלי שמרנית יחסית לעולם. כך לדוגמה, הגדרות האיחוד האירופי לעסק בינוני הוא עסק המעסיק עד 250 עובדים, או שהמחזור הכספי שלו הוא עד 50 מיליון אירו (כ- 200 מיליון ₪).  זאת לעומת ההגדרה הישראלית, לפיה עסק בינוני מעסיק עד 100 עובדים או בעל מחזור כספי עד 100 מיליון ₪.

“כמחצית ממדינות ה- OECD מודדות את השתתפותם של עסקים זעירים,  קטנים ובינוניים ברכש הממשלתי.

“אי לכך, ולפי חוק חובת המכרזים, על משרדי הממשלה לבחון בכל התקשרות כיצד ניתן לשלב עסקים זעירים, קטנים ובינוניים בהתמודדות. בנוסף, משרדי הממשלה נדרשים לפרסם באופן שנתי נתונים על אודות התקשרויותיהם עם עסקים זעירים, קטנים ובינוניים. הפרסום לעיל כולל את הנתונים של כלל משרדי הממשלה ויחידות הסמך אשר עובדות דרך מערכת ה- ERP מרכב”ה  וכן את בתי-החולים הממשלתיים והמוסד לביטוח לאומי.

“המסמך כולל פירוט עבור כל אחד מהמשרדים ויחידות הסמך בנפרד, וכן ניתוח מצרפי ומעמיק עבור כלל הגופים לעיל.

“חשוב לציין כי התפרצות מגיפת קורונה (Covid-19) בעולם ובישראל בתחילת הרבע הראשון של שנת 2020, הובילה לשינויים ותנודות ברכש הממשלתי בשנה זו. מצב החירום הבריאותי ששרר בישראל לאורך שנת 2020, השפיע גם על הרכש מעסקים קטנים ובינוניים”.

בנתונים לגבי שנת 2020 נאמר בין השאר כי “ניתן לראות שכמעט שליש (כ- 32%) מההיקף הכספי של הרכש הממשלתי מבוצע מספקים זעירים, קטנים או בינוניים. בשנת 2020 , מדובר על רכש של מעל לעשרה מיליארד ₪ שבוצע מספקים אלו. לעומת זאת, מבחינת מספר ההזמנות שנפתחות, וכן מבחינת מספר הספקים עצמם, ישנו רוב גדול לעסקים זעירים, קטנים ובינוניים. כך, כשני שלישים (כ- 65%) מסך הזמנות הרכש שנפתחו בשנת 2020 , נפתחו מול עסקים זעירים וקטנים, ובנוסף עוד כ- 17% נפתחו מול עסקים בינוניים, כך שסך הכל כ- 82% מההזמנות נפתחו מול ספקים זעירים, קטנים ובינוניים.

“גם בגזרת הספקים עצמם, רק אחוז קטן מהספקים (7% בלבד)  הם ספקים גדולים, כאשר 84% מהספקים הם עסקים זעירים או קטנים, ו- 9% הם ספקים בינוניים”.

“לפי המוצג בתרשימים אלו, על אף תנודות ושינויים שהתרחשו ברכש הממשלתי עקב התפרצות מגיפת הקורונה, לא ניתן בנקודה זו להצביע על מגמה ברורה כלשהי בנוגע לשינוי בחלקם היחסי של עסקים זעירים, קטנים ובינוניים ברכש הממשלתי. בשנים הבאות נמשיך לעקוב אחר הנתונים במבט רב-שנתי, על-מנת לזהות מגמות כאמור,  במידה שאלו קיימות”.

בכל הנוגע ל’שיעור ההיקף הכספי של הרכש בחלוקה לפי גודל העסק, שנת 20201 נאמר על משרד התקשורת: עסקים זעירים (4.4%), עסקים קטנים (43.3%), עסקים בינוניים (15.4%) ועסקים גדולים (36.9%).

בכל הנוגע ל’שיעור העסקים מהם בוצע הרכש הממשלתי בכל משרד, בחלוקה על-פי גודל העסק, שנת 2020′, נאמר על משרד התקשורת: עסקים זעירים (23.8%), עסקים קטנים (33.3%), עסקים בינוניים (20.6%) ועסקים גדולים (22.2%).