מינהל הרכש הממשלתי מפרסם כוונת התקשרות בנושא רכישת רישוי ותחזוקת רישוי למוצרי תוכנה מסוימים של חברת מיקרוסופט שאין להם חלופה מעשית

מינהל הרכש הממשלתי במשרד האוצר מפרסם כוונת התקשרות עם חברת מיקרוסופט ישראל בע”מ לשנת 2013 בנושא רכישת רישוי ותחזוקת רישוי למוצרי תוכנה מסוימים של חברת מיקרוסופט שאין להם חלופה מעשית. זאת לפי תקנה 3א(א1) – בחינת קיומם של ספקים ע”י חשכ”ל. המועד האחרון להגשת תגובות הוא 7.9.2022.

המסמך חתום בידי יוגב שמני מנהל יחידת מימשל זמין. בין היתר הוא כותב במסמך כי “עבודת משרדי הממשלה מבוססת ברובה על שימוש בכלים ממוחשבים ובתוכנות מסוגים שונים, הן ברמת עמדות הקצה והן ברמת שרתי המערכת.

“לאורך השנים, במשרדי הממשלה התגבשה תצורת עבודה המבוססת על כלים מתוצרת חברת מיקרוסופט. תצורה זו אינה ייחודית לממשלת ישראל אלא מאפיינת את מרבית הגופים הגדולים במשק הישראלי ובעולם.

“לצורך בחינת הנושא וגיבוש מדיניות מרכזית לקראת חידוש הסכמי הרישוי של הממשלה לשנים 2026-2023, בוצע ניתוח של מוצרי דומים, הן של חברת מיקרוסופט והן של חברות אחרות ואופן מימושם האפשרי בממשלה.

לדברי שמני, “עמדתי המקצועית היא שגם לשנת 2023 חברת מיקרוסופט הינה עדיין ספק יחיד לעניין המוצרים השייכים לקבוצה הראשונה והשנייה [מתוך שלוש] להם בשלב זה אין למגזר הממשלתי חלופה מעשית.

“יחד עם זאת, יובהר כי במהלך השנים החולפות בוצעו מספר מהלכים הבאים לצמצם את תלות הממשלה במוצרי חברת מיקרוסופט: פרסום וכניסתו לתוקף של מכרז מרכזי 11-2019 לשירותים בתפוקות בתחום ה-  Open Source אשר יאפשר כעת למשרדי הממשלה להתחיל לפתח על בסיס מערכות קוד פתוח; מיפוי כלי Open Source המתאימים לשימוש בממשלה ועבודה על מתווה שיאפשר רכש חדשני של כלים אלו; הסברה וחשיפת אגפי טכנולוגיות דיגיטליות ומידע לפתרונות הקיימים בקוד פתוח; זכיית החברות אמזון וגוגל במכרז נימבוס לאספקת שירותי ענן לממשלה, במסגרת התקשרות זו תשתיות הממשלה יעברו מהתקנה מקומית לענן תוך כדי שימוש בפתרונות חליפיים שנבחרו במסגרת מכרז נימבוס.

“יובהר כי אין האמור חל על רכש מוצרי או שירותי ענן.

“בהתאם לתוצאות הליך תחרותי מרכזי 13-2018, רכש המוצרים יבוצע מספק שנבחר לאחר הליך תחרותי בין המפיצים המורשים של מיקרוסופט על מחירי המוצרים וקבלת הנחה ניכרת נוספת, הליך שהביא לחסכון נוסף בעלויות הממשלה בתחום.

“כאמור, הספקים הזוכים במכרז נימבוס (אמזון וגוגל) צפויים להביא שינוי משמעותי בליבת מערכות הממשלה ובתהליכי העבודה במשרדים, אך הליך המעבר וההטמעה של שינויים אלה לא צפוי לבוא לידי ביטוי לפני השנים 2024-2025, ולכן, בשלב זה, חוות דעתי ביחס למוצרים המפורטים”.