מיזם אינטרנט משותף במיליוני ₪ למשרד המשפטים ולג’וינט ישראל/מכון ברוקדייל: הנגשת מידע אודות זכויות (בעיקר עבור אוכלוסיות מוחלשות); מטה ישראל דיגיטלית ישתתף במימון

הגוף המפרסם: משרד המשפטים/היחידה הממשלתית לחופש המידע

שם הספק: ג’וינט ישראל/מכון ברוקדייל

מהות ההתקשרות: הנגשת מידע אודות זכויות (בעיקר עבור אוכלוסיות מוחלשות)

התחלת ההתקשרות: 1 בספטמבר 2016; סיום ההתקשרות: 31 באוגוסט 2020

החלטה: אושר

הערות: עו”ד שלומי בילבסקי סגן ראש היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים כותב בבקשתו כי היחידה התבקשה ע”י מנכ”לית המשרד אמי פלמור להיות נציגת משרד המשפטים בנוגע ליוזמת המנכ”לית להקמת מיזם אינטרנט להנגשת הזכויות.

■ “המדובר במיזם ללא כוונת רווח, שמטרתו היא הנגשת מידע אודות זכויות, בעיקר עבור אוכלוסיות מוחלשות. כיום, כידוע, יש בשוק חברות הגורפות הון עתק ממתן שירות של מימוש זכויות עבור אוכלוסיות שאינן יודעות כיצד לממש בעצמן את הזכויות. אין המדובר בשירות משפטי אלא בשירות בסיסי כגון בירור זכאות ושליחת טפסים מתאימים, לעיתים בעניינים בסיסיים, כגון דמי לידה וכיוצ”ב”.

■ “אין כל ספק, שישנו צורך בייתור גורמי ביניים אלה ה’גוזרים קופון’ על חשבון אותן אוכלוסיות מוחלשות, שהזדקקותן לזכויות אלה היא דווקא הרבה ביותר”.

■  “אומנם ניתן היה לצפות שהרשויות הן אלה שינגישו את המידע בצורה הטובה ביותר עבור האזרח – ויוזמות מקומיות מסוג זה כבר קיימות –  אולם הניסיון מראה שמבחינת הרשויות מדובר בתהליך ארוך ומסורבל המצריך תיקוף משפטי וכן יישור קו בין הסניפים השונים (למשל במקרה של המוסד לביטוח לאומי) המצריך הכרעות פנימיות. בנוסף, מאחר והראייה של כל רשות נוגעת לעצמה, הנטייה היא להנגיש זכויות לא פר נושא (כגון “זיקנה”) אלא פר משרד – ראייה שאינה יעילה מבחינת האזרח, המבקש לראות ריכוז של כל הזכויות הקשורות לנושא מסויים (כגון כל הזכויות ממשרדי הממשלה, הרשויות המקומיות ועמותות הקשורות לנושא ה”זיקנה”). נוסיף על כך את העובדה שהשפה בה יש להשתמש על-מנת להנגיש מידע אודות זכויות לציבור, היא תורה בפני עצמה המצריכה מומחיות מיוחדת – והתוצאה היא שנושא הנגשת הזכויות ביוזמת הרשויות אינו מתקדם בקצב משביע רצון, בלשון המעטה”.

■ “על רקע קושי זה התעורר הצורך לעודד יוזמה אזרחית שתנגיש מידע אודות זכויות לציבור. מדובר במיזם אינטרנט, שאמור לענות על הקשיים שתוארו לעיל: מיזם שינגיש מידע אודות זכויות בצורה פשוטה וברורה וירכז זכויות פר נושא ולא פר משרד, ויופעל ע”י גוף שזו מטרתו הבלעדית תוך שמירה על רמת עדכון גבוהה”.

■ “אך טבעי הוא שמשרד המשפטים, כמשרד מוביל גם בנושאים חברתיים והעוסק שנושא זכויות מהיבטים רבים, יעודד הקמת מיזם מסוג זה ואגב כך גם ישתמש בהשפעתו על-מנת לרתום רשויות אחרות לשיתוף פעולה עם המיזם שיוקם”.

■ “על אף הסיוע הכספי אותו מבקש המשרד להעניק, אין כל כוונה לקבל אחריות על התוכן שיוצג באתר: המיזם יהיה מיזם עצמאי אשר מחד ינסח את הזכויות למיטב שפיטתו ומאידך לא יחייב בהכרח את הרשויות כך שבמקרה של מחלוקות לא ניתן יהיה לראות במידע כמידע רשמי המחייב את הרשויות (אנו צופים כי מקרים כאלו יהיו היוצאים מן הכלל)”.

■ משרד המשפטים יעמיד לטובת הפרוייקט סכום של 2 מיליון ₪. סכום דומה יינתן ע”י מטה ישראל דיגיטלית. הג’וינט יעמיד סכום של 1.3 מיליון ₪. משך מיזם הזכויות: שנתיים + אופציה של הארכה בשנתיים נוספות (שנה+שנה).