מיאנמר: הממשלה תעניק שני רישיונות סלולר; שר התקשורת התפטר על רקע מחירי ה- SIM, נחקר בגין חשד לקבלת שוחד והושם במעצר בית

ממשלה מיאנמר (לשעבר, בורמה) הודיעה רשמית על כוונתה להעניק שני רישיונות טלקום מאוחר יותר השנה וזאת מתוך מטרה לסיים את המונופול של חברת התקשורת שבבעלות המדינה [חברת Myanmar Post and Telecommunication, MPT] ולהאיץ פיתוחה של תעשיית טכנולוגיית המידע והתקשורת במדינה. בנוסף המטרה היא להגיע לכיסוי סלולרי של 80% מהמדינה עד שנת 2016.

טרם פורסמו התנאים המדוייקים של הרישיונות החדשים אולם דווח כי הם יהיו לתקופה שבין עשר שנים לעשרים שנה והזוכה בכל אחד מהם יתחייב לכיסוי גיאוגרפי מינימלי במדינה.

הזכייה ברישיונות תהיה בשיטת תחרות של מלכות יופי ולא במכרז והם יוענקו ביוני השנה.

בתחילה פורסם כי גורמים המעוניינים להתחרות יכולים להגיש מועמדותם עד ה- 25 בינואר אולם בהמשך נדחה המועד היעד ל- 8 בפברואר 2013.

דיווחים במספר כלי תקשורת ציינו כי לפחות 18 חברות הגישו מועמדות לקבלת הרישיונות [Expression of Interest] והן חברת Axiata Group ממלזיה, חברת Telenor Group הנורבגית, החברה-האם של חברת DTAC מתאילנד, חברת Digicel הפועלת באזור הקאריבים והחברות Singapore Telecommunications Ltd. (ST) ו- ST Telemedia Pte (של Temasek Holdings Pte) שתיהן מסינגפור.

בתחילת מארס 2013 הודיעה ה- Telecommunications Operator Tender Evaluation and Selection Committee of Myanmar כי קיבלה יותר מ- 90 הודעות התעניינות [expressions of interest, EoI] לגבי רישיון סלולרי. המועד האחרון להגשת הבקשות הרשמיות הוא 4.4.2013 ושבוע לאחר מכן יפורסם מי מהחברות עולות לשלב הבא של ההתמודדות.

העיתון Myanmar Times דיווח כי כל מבקש צריך להיות בעל ארבעה מיליון מנויים לפחות במדינה אחת או יותר ובעל הכנסות של 400 מיליון דולר לפחות או להחזיק לפחות בנתח של 50.1% של מפעיל סלולרי העונה על הדרישות הללו. הממשלה גם מעודדת שהמבקשים ישתפו פעולה עם חברה מקומית למרות שאין מדובר בתנאי סף רשמי.

עפ”י הנתונים הרשמיים האחרונים נכון לסוף דצמבר 2012 היו במיאנמר 5.44 מיליון מנויי סלולר, שיעור חדירה של 9% מהאוכלוסייה המונה 64 מיליון איש לעומת שכנותיה: קמבודיה עם 70% חדירה, לאוס עם 87% ותאילנד עם יותר מ- 100%.

לפי אותם נתונים יש 67% ממנויי הסלולר (או 3.62 מיליון איש) משתמשים בטכנולוגיית GSM. עוד 14% (או 0.74 מיליון) משתמשים בטכנולוגיית WCDMA ואילו כ- 20% (או 1.1 מיליון) משתמשים בטכנולוגיית CDMA.

בתוך כך, עיתונים מקומיים במיאנמר דיווחו כי Thein Tun התפטר מתפקיד שר הדואר והתקשורת של המדינה וזאת בעקבות סירובו לאמץ מדיניות של הפחתת מחירי כרטיסי SIM חדשים. השר המתפטר סירב לאשר את רצון לשכת הנשיאות להפחתה משמעותית מאוד במחירי הכרטיסים וטען כי מדובר במחירים נמוכים מידי.

ב- 24 בינואר 2013 דווח כי השר המתפטר נחקר בחשד לשחיתות וקבלת שוחד כשאיתו חשודים בנושא זה עוד 50 פקידים במשרד התקשורת. עפ”י דיווחים הוא נתון במצער בית מלא.

בין היתר מציינים הדיווחים כי בין נותני השוחד לכאורה חברות התקשורת הסיניות Huawei ו- ZTE.

פרשנים אומרים כי זו הפעם הראשונה ששר בממשלה נחקר בפרשת שחיתות וכי ראש הממשלה הרפורמיסט עומד בהבטחתו להילחם בכל תופעת שחיתות עם המעבר של המדינה משלטון חונטה צבאית לדמוקרטיה.

ככל הנראה חקירה זו היא הגורם לדחיית המועד האחרון להגשת ההצעות לרכישת רישיונות הסלולר.