מחקר חדש: מערכות החיזוי וההתרעה מפני רעידות אדמה – אינן יעילות

חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב והמכללה האקדמית ללימודי הנדסה ע״ש סמי שמעון הראו כיצד סכומי העתק שהושקעו עד היום במדידות של קרינה סיסמית לחיזוי רעידות אדמה ירדו לטימיון, משום שקרינה זו נבלעת בסלע כדור הארץ. הצעתם: מדידת קרינה אלקטרומגנטית שעשוייה לתת התרעה שעות ואף ימים בטרם רעידת אדמה קטלנית

במשך עשרות שנים הושקעו מאות מיליוני דולרים במחקר ובפיתוח מערכות לחיזוי והתרעה מוקדמת מפני רעידות אדמה המתבססות על  קרינה סיסמית (אקוסטית), ומערכת כזו אף מוקמת בימים אלו בישראל, על פי הדיווחים, בעלות מוערכת של עשרות מיליוני שקלים.

ואולם, חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מסבירים במחקר חדש כיצד שיטה זו נחלה עד היום כישלון ביכולתה לחזות רעידת אדמה טרם התרחשותה, ולמעשה לא הצליחה למנוע פגיעה בחיי אדם וברכוש – משום שהקרינה הסיסמית נבלעת בבטן כדור הארץ.

המחקר נערך על ידי פרופ’ (אמריטוס) אבינעם רבינוביץ מהמחלקה לפיזיקה, פרופ’ (אמריטוס) דב בהט מהמחלקה למדעי הגיאולוגיה והסביבה באוניברסיטת בן-גוריון, וכן ד”ר ולדימיר פריד מהמחלקה להנדסת בניין במכללה האקדמית להנדסה ע”ש סמי שמעון.

ממחקרם, שמתבסס על מחקריהם הקודמים, עולה עוד כי ניתן לחזות בהצלחה רעידות אדמה בהתבסס על קרינה אלקטרומגנטית, אם תילקח בחשבון צורתם המיוחדת של הפולסים שנותחו ונמדדו בעבר על ידי החוקרים.

המאמר שהתקבל לפרסום בכתב-העת Geological Magazine של אוניברסיטת קיימברידג’, הוכיח כי בניגוד להנחה הרווחת, אין כל אפשרות לחזות רעידות אדמה עתידיות באמצעות הקרינה הסיסמית וזאת משום שבשלבים הראשונים של התפתחות רעידת אדמה, לפני שהיא מתרחשת בפועל, הזמן בו תדירות הקרינה הסיסמית גבוהה, קרינה זו נבלעת בסלע כדור הארץ. כתוצאה מכך, במרחק של קילומטרים אחדים ממרכז הרעש אין למעשה כלל אפשרות לגלותה ואילו בזמן ההתרחשות עצמו, תדירות הקרינה יורדת וניתן למדוד אותה, אלא שאז כבר מאוחר מידי להזהיר מפני הקטסטרופה.

לעומת זאת, החוקרים מצאו כי קרינה אלקטרומגנטית שנפלטת מרעידת אדמה בתדירויות הגבוהות, דווקא בשלביה המוקדמים (שלבי הנוקליאציה), נבלעת הרבה פחות בסלע כדור הארץ ואותה ניתן למדוד.

“המחקר הראה כיצד השקעה עצומה בהיקפים של מיליוני או מיליארדי דולרים במדידות סיסמיות לחיזוי רעידות אדמה שנעשו במשך כל השנים לא צלחה”, אמר פרופ’ רבינוביץ. לדבריו, “מערכות ההתרעה הסיסמיות החדשניות, דוגמת זו המותקנת כעת על פי הדיווחים בישראל, מתייחסות לטיפול ברעידת אדמה כאשר היא כבר מתרחשת בפועל, ומשמשות מעין אזעקה בלבד, בדומה לאזעקה שמתריעה מפני טיל שכבר שוגר. מערכות אלה יכולות להתריע רק שניות בודדות לפני גל ההרס”.

פרופ’ רבינוביץ הוסיף כי “הצעתנו היא להשתמש בצורת ההתפתחות המיוחדת של הקרינה האלקטרומגנטית כפונקציה של הזמן, כפי שמצאנו בעבודותינו הקודמות, כדי לנפות את הקרינה הנובעת מתהליכי הנוקליאציה של רעידת האדמה. כך ניתן להגיע לאפשרות אמתית של חיזוי רעידת אדמה, שעות ואפילו ימים לפני שהיא נהפכת להרסנית. אנו מקווים שפעולה כזו תביא לברכה לעולם במניעת הנזקים הנובעים מחוסר התרעה מוקדמת מפני רעידות אדמה”.

התקשרות בפטור ממכרז: התקשרות של המכון הגיאולוגי עם ד”ר פרנק ורנון, מומחה בתחום הקמת רשתות סיסמיות בזמן אמת

הגוף המפרסם: משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים/המכון הגיאולוגי

תקנה: 3 (29)

שם הספק: ד”ר פרנק ורנון

התחלת ההתקשרות: 7 במאי 2018; סיום ההתקשרות:  7 ביוני 2018

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: בבקשה לאישור ההתקשרות נכתב כי פרויקט “תרועה” הוא פרויקט חשוב וייחודי של המכון הגיאולוגי, להקמת מערכת סיסמית להתרעה בפני רעידות אדמה. הפרויקט הוא פרויקט לאומי והוא דורש הקמה של מערכת טכנולוגית מורכבת האמורה לתת התרעה לכלל תושבי ישראל ולתפקד בתנאי חירום של רעידת אדמה גדולה בישראל. לשם כך נדרש להעסיק מומחה, אשר תחום התמחותו הוא הקמת רשתות סיסמיות בזמן אמת,  אשר יספק בקרת איכות ויתנו ייעוץ בתום אבן-דרך 3 של פרויקט “תרועה”:

א. בקרת איכות וייעוץ לגבי 40 התחנות הראשונות אשר תוקמנה בפרויקט “תרועה”.

ב. ייעוץ לגבי דגשים בהקמת התחנות ל- 80 התחנות הנותרות להשלמת המערכת.

ג. ייעוץ ודגשים לגבי תחזוקת התחנות.

ד. בקרת איכות של שני מרכזי השליטה והבקרה של מערכת “תרועה”, ובדיקת הארכיטקטורה המיחשובית ופתרון התקשורת המורכב בין שני המרכזים.

ה. בדיקת התוכנות הסיסמיות, והפערים הקיימים בתוכנות, וייעוץ לגבי פתרונות אפשריים.

ו. בדיקת הארכיב הסיסמי, וייעוץ לגבי השילוב של מאגר הנתונים ההסטורי וזה החדש של “תרועה”.

ז. בנוסף, המומחה מתכוון לתת כ-2 הרצאות מקצועיות במכון הגיאולוגי בתחומי התמחותו: רשתות סיסמיות והתרעה מוקדמת.

ההתקשרות כוללת כיסוי מלא של הוצאות טיסה ושהייה בישראל, תשלום על ימי הבחינה והייעוץ, ל- 8 ימי עבודה מלאים. תוצרי העבודה יהיו דו”ח משותף על ממצאי הבדיקה וההמלצות לאופטימיזציה של מערכת “תרועה”.

ד”ר פרנק ורנון הוא מומחה בעל שם עולמי בנושאים של הקמה ותחזוקה של רשתות סיסמיות בזמן-אמת. בנוסף, הוא מרצה בכיר באוניברסיטת סן-דייגו ומתמחה בפיתוח תוכנות לעיבוד סיסמי בזמן אמת. הוא מומחה ייחודי ובינלאומי בתחום הרשתות הסיסמיות, ומתמחה בכל ההיבטים הקשורים בהקמת רשתות סיסמיות: מדרישות תחנות השדה, דרך החיישנים והתקשורת ועד דרישות ה- high level design בארכיטקטורה של מרכזי השליטה והבקרה של רשתות סיסמיות בזמן אמת.

לאחר בדיקה מקיפה בארץ ומתוך היכרות עם ההיצע הקיים בישראל, אין כיום אנשי מקצוע בישראל בתחום המומחיות הזה על כל היבטיו הטכניים והטכנולוגיים המבינים את מורכבות המערכת, מביאים איתם ניסיון רב שנים בתחום, מסוגלים לתת שירות ייעוץ ובקרה מקצועיים בתחום זה והמעודכנים לחלוטין ביחס לקדמת הטכנולוגיה בתחום.

הכוונה היא להביא את המומחה בשלב הנכון ביותר מבחינת הקמת המערכת – בתום הקמת 40 תחנות ראשונות ומרכז שליטה ובקרה, ובתחילת הקמת 80 תחנות נוספות ומרכז שליטה ובקרה לגיבוי. זהו הזמן, מצד אחד לבחון את המערכת הקיימת, ומצד שני, לראות אם וכיצד עוד נותר לשפר היבטים שונים במערכת, לקבלת מערכת אופטימלית.

הערת עורך Read IT Now:

+ ב- 15.5.2017 פירסמתי כאן באתר ידיעה לפיה משרד התקשורת עורך מכרז לסקירת השפעת רעידות אדמה על תשתיות התקשורת. בין היתר נאמר בידיעה כי:

■ משרד התקשורת מעוניין לקבל הצעות לביצוע סקר בנושא השפעת רעידות אדמה על תשתיות תקשורת על-מנת שיוכל לגבש דרכים לצמצום ומניעת נזקים אפשריים של רעידות אדמה וכמו כן לגבש דרכים להתאוששות תשתיות ומערכות תקשורת במקרה של רעידות אדמה. כמו כן תציג העבודה המלצות למניעה וצמצום נזקים והשפעות של רעידות אדמה והמלצות לפעילות רגולטורית נדרשת בתחום.

■ העבודה תתבצע ע”י יועץ, או חברה, אשר ילוו ויונחו ע”י נציג של משרד התקשורת. במהלך העבודה יתקיימו דיונים דו-שבועיים להצגת התקדמות ותוצרי עבודה, יוגשו דו”חות ביניים בהתאם לדרישות המשרד ובמידת הצורך – תידרש הצגתם בפני גורמים במשרד.

■ ההתקשרות תהיה לתקופה של שנה. למשרד תישמר האופציה להאריך את ההתקשרות בשנה נוספת ולהרחיב את היקפה.

+ משרד התקשורת פירסם את היקף התקשרויותיו לרבע הרביעי של שנת 2017. מהפרסום עולה כי הגורם שנבחר לביצוע הסקר לשנת 2018 הוא י.ל. ניתוח מערכות בע”מ וכי הסכום ששולם הוא 104,715 ₪.