מומחי אבטחה: הנחת כבל תת-ימי עבור שירותי אינטרנט מרוסיה לח.א. קרים עלול לתת לרוסיה אופציות התקפיות נוספות

אתר האינטרנט של העיתון The Christian Science Monitor פירסם ב- 7 באפריל 2014 כתבה העוסקת באפשרות של הנחת כבל תת-ימי עבור שירותי אינטרנט מרוסיה לחצי האי קרים שהיה בריבונות אוקראינית וסופח לאחרונה לרוסיה.

ב- 27 במארס 2014 פירסמתי כאן באתר ידיעה לפיה אתר האינטרנט Cnews.ru דיווח כי רוסיה שוקלת פריסת fibre backbone מרוסיה לחצי האי קרים וזאת בעקבות סיפוחה של קרים לרוסיה. קו הסיבים האופטיים ייפרס על גשר שייבנה מיצר קרץ’ (המפריד בין רוסיה לחצי האי קרים) מאזור העיר הרוסית קרסנודאר. אפשרויות נוספות הנשקלות ע”י הרוסים:radio-relay line אוsea-bed line . עד כה היה חצי האי מחובר לאוקראינה באמצעות backbone line שהופעל ע”י החברה הלאומית האוקראינית Ukrtelecom .

לדברי הכתבה ב- CSM, כבל תקשורת תת-ימי ישתלב גם במאמצי רוסיה לקשר את קרים לרשת האנרגיה שלה: סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בתחילת אפריל כי רוסיה מתכננת הנחת צינור גז תת-ימי ועשוייה לבנות שלוש תחנות כוח בחצי האי קרים.

לדברי חברת ניטור האינטרנט האמריקנית Renesys, עד כה שירותי האינטרנט בקרים מסופקים בידי חברות אוקראיניות (גם לאחר סיפוח קרים לרוסיה) ואלה מקבלות את מרבית רוחב הפס שלהן מסיבים אופטיים המחוברים למדינות מערביות. חיבור תת ימי יאפשר לרוסים לספק אינטרנט ישירות לקרים ללא צורך בקרש עם אוקראינה. למרות שהנחת כבל תת ימי אורכת זמן רב הרי שספקי שירותי אינטרנט רוסיים יכולים בינתיים לספק רוחב פס באמצעי קווי טלפון לקרים והדבר יכול להתבצע במהירות.

אלא שהעיתון הרוסי Kommersant דיווח ב- 14 באפריל כי חברת התקשורת הרוסית Rostelecom כמעט והשלימה הנחת כבל תת-ימי ממיצר קרץ’ לחצי האי קרים. החיבור הזה, העוקף את אוקראינה, חיוני לתקשורת מסווגת של ממשלת רוסיה. ההשקעה המוערכת של הפרוייקט היא 400-900 מיליון רובלים והעבודה בוצעה בידי החברה הרוסית בלבד.

Jason Healey מנהל ה- Cyber Statecraft Initiative, צוות חשיבה לענייני ביטחון לאומי ב- Atlantic Council, אמר כי “מובן שכבל תת ימי יסייע לרוסים בתוקף רב יותר לנטר ולאבטח תקשורת אל קרים וממנה ומשמעות הדבר היא שתושבי קרים יהיו תלויים פחות בתשתית האוקראינית הישנה. כאשר הקישור הרוסי יפעל לא אתפלא שהחיבורים לאוקראינה ינותקו או שהשימוש בהם יהיה נדיר. קרים תהיה תלוייה אז אך ורק בגחמותיה של רוסיה”.