מדוע שאול אמסטרדמסקי [הפרשן הכלכלי של ‘כאן’] צייץ “איני יכול עוד” ומה הקשר למשרד התחבורה ול- Read IT Now?

ב- 25 באוקטובר 2023 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: “בשל המצב”: אושרה התקשרות של משרד התחבורה בפטור ממכרז להעברת חדר מחשב מרכזי מהעיר חולון [בה נפלו רקטות] לאתר בינת בהר חוצבים בירושלים”.

בידיעה נאמר: “בהתבסס על תקנה 3(2) – התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש; התקשרות שיש להתחיל בביצועה תוך 48 שעות”: “לאור מצב החירום ששורר במשק ונפילות רקטות בחולון ובשל העובדה כי כל שרתי משרד התחבורה נמצאים בחדר המחשבים בחולון ללא גיבוי, גובר הסיכון להשבתה של חלק ממערכות המחשוב או כולן, ככל ותהיה פגיעה ישירה או פגיעה חלקית בחדר המחשבים בחולון.

“ועדת הפטור המשרדית אישרה התקשרות עם חברת בינת תקשורת מחשבים בע”מ לצורך העברת המחשב המרכזי להר חוצבים בירושלים וזאת בהתאם לתקנה 3(2) מניעת נזק של ממש לתקופה של עד ארבעה חודשים. ביצוע ההתקשרות תוך שני ימי עבודה ממועד אישורה של הועדה ולאחר חתימה על חוזה התקשרות”.

ההיקף הכספי של ההתקשרות הוא 2,095,594 ₪.

= = = = = = = = = = =

ב- 30 באוקטובר 2023, אמיתי זיו [לשעבר, דה מארקר ו- Tech12] צייץ כאן על הידיעה שלי וכתב: “… לאור מצב החירום ששורר במשק ונפילות רקטות בחולון ובשל העובדה **כי כל שרתי משרד התחבורה נמצאים בחדר המחשבים בחולון ללא גיבוי**…” אני חוזר: כל שרתי משרד התחבורה לא מגובים. הכל. לא.

הציוץ הזה זכה ל- 119K צפיות [והמספר ממשיך לעלות מידי יום]. חיפוש בגוגל מעלה כי היו מספר ריטווטים לציוץ המקורי של אמיתי זיו.

= = = = = = = = = = =

פחות משעתיים לאחר מכן צייץ-מחדש שאול אמסטרדמסקי [הפרשן הכלכלי של “כאן” תאגיד השידור הישראלי] את הציוץ של אמיתי זיו והוסיף שלוש מלים: “איני יכול עוד” [על משקל דבריו של ראש הממשלה מנחם בגין בעיצומה של מלחמת לבנון הראשונה].

הציוץ הזה של שאול אמסטרדמסקי זכה עד כה ל- 46.9K צפיות.

= = = = = = = = = = =

באותו היום הוסבה תשומת ליבי לכך ש”יד נעלמה” הסירה את הפרסום של משרד התחבורה על ההתקשרות הזו בפטור ממכרז עם חברת בינת לבצע את ההעברה מחולון לירושלים.

* בעקבות כך שלחתי ב- 31.10.2023 מייל אל מחלקת המכרזים של משרד התחבורה בו כתבתי כי “ביום רביעי 25.10.2023 – בעקבות פרסום שלכם באתר מינהל הרכש הממשלתי על התקשרות דחופה בפטור עם חברת בינת – פירסמתי ידיעה על כך באתר האינטרנט שלי. למרבה הפליאה, בסמוך לאחר מכן, המידע שלכם ‘נעלם’ חיש מהר מאתר מינהל הרכש.  לא צויין כי מדובר בהתקשרות רגישה או שאין לפרסמה. אבקש לקבל בהקדם התייחסות רשמית של המשרד מה קרה שהפרסום הנ”ל ‘נעלם’.

מחלקת המכרזים של משרד התחבורה לא הגיבה על המייל או על התזכורת שנשלחה אליהם ב- 6.11.2023.

* ב- 1.11.2023 שלחתי מייל אל דובר משרד התחבורה בו כתבתי: “אבקש לדעת האם המשרד  – באמצעות חברת בינת – השלים העברת המחשב המרכזי שלו חדר המחשבים בחולון לאתר המשרד בהר חוצבים בירושלים ומתי”.

דובר משרד התחבורה לא מצא לנכון להגיב על המייל או על התזכורת שנשלחה אליו ב- 6.11.2023.

= = = = = = = = = = =

ממש במקרה, ב- 6 בנובמבר 2023 התפרסמה בדה מארקר ידיעה שכותרתה: משרד התחבורה שמר בסוד הפעלת אוטובוסים בשבת, הנוסעים הגיעו בכל זאת. בכותרת המשנה נאמר כי בסוף השבוע האחרון הופעלה תחבורה ציבורית לשימוש כל האזרחים, והשמיים לא נפלו המידע לא הופץ באתר המשרד, והשאיר את אנשי המילואים וכלל הציבור באפלה “אולי יש להם אינטרס לצמצם ביקושים”, לדברי סגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי משרד התחבורה: “המידע הופיע בכל מערכות המידע.

בסיומה של אותה ידיעה נאמר כי “משרד התחבורה לא השיב לשאלות TheMarker  על הפעלת התחבורה בשבת, ולא השיב לשאלה מדוע לא פרסם את המידע אודות הפעלת התחבורה בשבת לציבור”.

אחסוך מכם את דעתי על אותו דובר. אתם יכולים לתאר לעצמכם לבד.

= = = = = = = = = = =

האם “יד נעלמה” הסירה מאתר מינהל הרכש הממשלתי את הפרסום של משרד התחבורה בדבר העברת ציוד המחשוב שלו מחולון המופצצת אל ירושלים? ובמלים אחרות: האם נשלח — ע”י מָאן דְּהוּא — טיל מיירט ליירוט הפרסום הזה [למרות שלא צויין מראש כי מדובר בפרסום רגיש המצדיק אי פרסום המידע מלכתחילה]?

למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים הפיתרונים.

= = = = = = = = = = =