מדוע מסמך (לא-מסווג) של דואר ישראל [שהיא חברה ממשלתית] בנושא נגישות לבעלי מוגבלויות, אינו נגיש לכל אחד והגישה אליו מוגבלת?

בחודש ספטמבר האחרון התפרסם באחד מאתרי החדשות דבר קיומו של מסמך חדש של חברת דואר ישראל העוסק בנושא נגישות לבעלי מוגבלויות [התייחסות חברת דואר ישראל להצעת תקנות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות]. אלא שלא ניתן היה לקרוא את המסמך במלואו באותו האתר שיש בו ‘חומת תשלום’ לקריאה מלאה.

כיוון שפירסמתי לא-מעט ידיעות בנושאי נגישות ויש באתר זה גם קטגוריה בנושא ‘נגישות’ עניין אותי לקרוא את המסמך המלא.

■ אשר על כן ב- 19 בספטמבר 2021 שלחתי מייל בנושא אל דוברות דואר ישראל עם העתק אל הכתובת הישירה של הדוברת עצמה. הפניות נותרו ללא תגובה כלל עד היום.

■ ב- 29 בספטמבר 2021 נשלחה תזכורת אל שתי כתובות המייל הללו. גם הפניות הללו נותרו ללא תגובה כלל עד היום.

ב- 5 באוקטובר שלחתי את אותה הפנייה, עתה אל הממונה על הנגישות בחברת דואר ישראל. הפעם קיבלתי תשובה, אומנם רק ב- 19 באוקטובר [לא ברור מדוע נדרשים שבועיים לתשובה[. נתבקשתי להסביר מי אני ומה מטרת בקשתי את המסמך. מיידית נשלחה תשובה מפורטת.

■ למחרת היום קיבלתי מייל נוסף מהממונה על נושא הנגישות בדואר בו נאמר כי “כל נושא של פרסום ותקשורת מטופל בחברתנו על ידי דוברת החברה ועליך לפנות אליה לקבלת התייחסות” [כלומר, החזיר אותי לנקודת ההתחלה]. השבתי לו מיידית כי הגברת-הדוברת לא טרחה כלל להגיב ולענות על שתי הפניות שלי. עכשיו אני גם שמח שהיא מסיימת תפקידה ועוזבת את הדואר בקרוב.

■ כעבור עוד יום שלחתי אליהם מייל ובו משכתי בחזרה את בקשתי מדואר ישראל לקבלת המסמך. לא צריך טובות.

■ השלב הבא מבחינתי היה אמור להיות פנייה בבקשת חופש מידע אל הממונה על העמדת מידע לציבור בחברת דואר ישראל, אולי אף עם העתק למנכ”ל הדואר דני גולדשטיין.

■ אלא שלאחר כמה דקות מחשבה הבנתי שאולי אני “מחפש את המטבע” במקומות נידחים ואפלים שעה שהוא מונח “ממש מתחת לפנס”. ואכן חיפוש קצרצר העלה שהמסמך הזה קיים וזמין לכל דיכפין באינטרנט.

= = = = = = = = = = = =

לא ברורה לי ההתנהלות הזאת של הדואר: לא של הדוברת ושל המשרד שלה שלא טרחו להגיב על פנייה ועל תזכורת, ולא של הממונה על הנגישות בחברת דואר ישראל. איני רוצה לכתוב כאן מה אני חושב עליהם בהקשר זה (כדי שלא לספק עילה לכאורה לתביעה על הוצאת לשון הרע). אציין רק כי אני ממתין שהדוברת הנוכחית תפנה את מקומה לדוברת חדשה.

התייחסות חברת דואר ישראל לאותה הצעת תקנות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות  שחיפשתי, כך הסתבר לי, נמצאת ומתפרסמת באתר כנסת ישראל, אתר הפתוח לכל.

מדובר במסמך בן שני עמודים שנכתב בידי זיו ברק מנהל האסדרה (ביחידת האסדרה באגף משפט ואסדרה בדואר ישראל). מסמך זה נשלח ב- 9 בספטמבר 2021 אל ח”כ אפרת רייטו-מרום יו”ר וועדת העבודה, הרווחה והבריאות, וכן אל חברי הוועדה. זאת לרגל דיונים שנערכו ונערכים בוועדה בחודשיים האחרונים לגבי הצעת תקנות שיוויון לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות)(תיקון), התשפ”א – 2021. כל מי שמעוניין יכול לראות אותו כאן וכן כאן.

= = = = = = = = = = = =

במסגרת אותו מסמך כותב זיו ברק בין היתר כי “[…] חברת דואר ישראל משקיעה רבות בשיפור השירות לאזרח”. אם כך הדבר, אולי עדיף היה לממונה על הנגישות בחברת דואר ישראל פשוט לשלוח אליי את המסמך הזה, שכאמור אני מסווג ואינו מגלה סודות מדינה, במקום להתברבר עם מיילים הלוך ושוב? אפשר היה לעשות זאת מלכתחילה ולשלוח אליי את המסמך הזה ולחסוך אל כל הזמן המיותר שבוזבז כאן ע”י שני הצדדים.

= = = = = = = = = = = =

אלא שבכך לא די. מעיון נוסף בחומר וועדת העבודה, הרווחה והבריאות, עולה כי אותו ממונה על הנגישות בדואר ישראל (מיודענו זה-מכבר), הופיע בפני הוועדה בשיחת זום ב- 12 בספטמבר 2021. שמו מופיע ברשימת המוזמנים “באמצעים מקוונים” בפרוטוקול הישיבה של הוועדה מאותו היום [קובץ וורד כאן, עמ’ 20-22]. כלומר, הדברים פומביים ונגישים לכל.

במקרה כזה שאזרח טורח ופונה ואין שום סיבה שלא להיעתר לפנייה, הייתי מצפה מבעל תפקיד בחברה ממשלתית שבמקום להתברבר ולבזבז זמן על בירוקרטיה מיותרת וחסרת תועלת, יתכבד ויבקש מהדוברת להעביר את המסמך ואת הפרוטוקול לידי אותו אזרח. זה בדיוק המקרה של “שירות לציבור”. יש להניח שאם הייתי מגיש בקשת חופש מידע, לא הייתה לדואר ישראל עילה סבירה שלא לספק את המסמך.

= = = = = = = = = = = =