מגיפת ה- Ebola: בספרד נלחמים גם במתיחות ובתרמיות ברשתות החברתיות; באפריקה תורחב מערכת מסרוני מידע והתראה למדינות נוספות

הרשתות החברתיות הוצפו בשבועות האחרונים במתיחות, הונאות ותרמיות שונות הקשורות כולן להתפרצותה של מגיפת האבולה. ספרד, אשר הייתה המדינה האירופאית הראשונה לאחר אפריקה בה התגלתה חולה במחלה (אחות בבית-חולים) חוותה את הדברים בצורה בולטת עם גל של התראות שווא וסיפורי אימה. אחת מרתות הרדיו הגדולות במדינה אף פירסמה ידיעה לגבי מוות של חולה – דבר שלא היה. הפרסום ברדיו גרם לגל פרסומים ברשתות החברתיות. בין היתר דווח ברשתות החברתיות כאילו אחת מהאוניברסיטאות במדריד סגרה את שעריה מחשש להדבקות סטודנטים במחלה – דבר שלא היה אי-פעם.

בעקבות פרסום ידיעה כאילו נמל התעופה של מדריד נסגר בשל הימצאות שישה נוסעים חולי אבולה נרתמה יחידת המדיה החברתית במשטרת ספרד לצייץ בטוויטר [בחשבון @policia שהוא בעל 1.3 מיליון עוקבים] כי המידע אינו נכון.

בתוך כך דיווח ה- BBC כי מערכת מסרוני SMS בנושא האבולה המיועדת לייעץ לאנשים לגבי המחלה והמיושמת בסיארה ליאון מאז 2013, תורחב בתשעה החודשים הקרובים לשבע מדינות נוספות במערב אפריקה: רפובליקת בנין [לשעבר, דהומיי], טוגו, גאנה, מאלי, רפובליקת גינאה-ביסאו, גמביה ובורקינה-פאסו [לשעבר, וולטה עילית].

המערכת תאפשר לצלב האדום ולסהר האדום לשלוח מסרוני טקסט לכל מכשיר סלולר באיזור מסויים.

המערכת פותחה ע”י International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies, IFRC בשיתוף עם חברת התקשורת הניידת Trilogy International Partners. המערכת שפותחה במקור לטובת חולי כולירה בהאיטי מאפשרת תקשורת דו-סטרית בין אנשים באיזור שנפגע לבין סוכנויות הסיוע והיא שולחת מיליוני מסרונים עפ”י עיקרון של SPAM מבלי להיזקק לרשימת מספרי טלפון מוגדרת. בסיארה לאון היא כבר שיגרה 2 מיליון מסרונים מידי חודש וסיפקה מידע וחדשות לגבי האבולה לאחר שבמקור היא הוקמה לאור פרוץ מגיפת הכולירה החמורה ביותר במדינה זה 40 שנה.