לראשונה בישראל: משרד החקלאות ישלב מערכת בינה מלאכותית כדי לענות על אתגרי החקלאות העתידיים

15:44 23.12.2022

קטגוריות: כללי

תגים: ,

לשכת המדען הראשי במשרד פירסמה הודעה לפיה “משרד החקלאות יהיה המשרד הממשלתי הראשון שיפעיל את הפלטפורמה המבוססת על ביג דאטה ומידע מחקרי מכל העולם, לטובת התוויית מדיניות ומתן פתרון מקיף לאתגרים בענפי החקלאות בהווה ובעתיד. פיילוט ראשון ייחל כבר בשבועות הקרובים במטרה להפחית את השימוש בחומרי הדברה, ובהמשך תיבחנה גם סוגיות כמו: דרכים להגדלת יבול והפחתת השימוש במים. המהלך הינו חלק מהכנסת חדשנות לענפי החקלאות”.

ד”ר מיכל לוי המדענית הראשית במשרד החקלאות אמרה בהודעה כי “באמצעות שימוש במערכות טכנולוגיות חדשניות ניתן להאיץ מציאת פתרונות מקוריים ופורצי דרך לטווח הקצר ולטווח הארוך ולקבל החלטות מבוססות מידע. הפלטפורמה תאפשר לחזק את החקלאות המקומית ולהיערך כנדרש לאתגרי העתיד, ובפרט להשפעות משבר האקלים”.

משרד החקלאות מציין בהודעתו כי “בכל שנה הופכים האתגרים הניצבים בפני החקלאות הישראלית למורכבים יותר והמאמץ לספק ביטחון מזון לאוכלוסייה הגדלה והמתפתחת מצריך תהליכי קבלת החלטות מהירים ומבוססי מידע (דאטה). לשם כך, לראשונה בישראל, משרד החקלאות ופיתוח הכפר ייעזר במערכת בינה מלאכותית של חברת SparkBeyond  שפועלת על בסיס ניתוח נתוני עתק (Big Data), למידת מערכות ואיסוף מידע מחקרי במטרה להפיק דרכי פעולה יעלים וחדשניים להתוויית מדיניות בענף החקלאות. הפלטפורמה, שיפעיל משרד החקלאות ופיתוח הכפר תתאים עצמה לתחומי הידע הנדרשים, תענה על שאלות מחקר, תסקור יותר מ- 400 מיליארד עמודי מידע ותספק מסקנות אודות דרכי פעולה המומלצים.

“במסגרת תהליך העבודה של המערכת, מנוע החיפוש המוטמע במערכת מעלה השערות ובודק את אמיתותן באמצעות נתונים הקיימים במערכת וחיפוש אחר תובנות ותשובות מתוך כל הידע הקיים ברשת, לרבות לימוד על הנעשה במקומות אחרים בעולם.

“באמצעים אלו, המערכת תציע פתרונות פרקטיים ויצירתיים, שיאפשרו למקבלי ההחלטות ללמוד בצורה מהירה ואמינה יותר על הפתרונות האפשריים, ולסקור בצורה רחבה יותר את דרך יישומן על פי המחקר ועל פי מדינות נוספות בעולם.

“המערכת הייחודית שפיתחה החברה תסייע למומחי המשרד להתוות מדיניות מבוססת דאטה בנושאי חקלאות מגוונים. כבר בשבועות הקרובים יחל פיילוט ראשון מסוגו, בו המערכת תסקור ותבחן את אופן השימוש בחומרי הדברה לצרכי חקלאות. לצורך כך, ייבחנו יעילות השימוש ותדירותו של כל אחד מחומרי ההדברה המאושרים בישראל, תוך מתן דגש להיבט הסביבתי, במטרה להפחית את השימוש בחומרי הדברה כימיים לצרכים חקלאיים”.