“לקראת חזרה הדרגתית של המשק לתנאי שגרה, הרשות להגנת הפרטיות מפרסמת המלצות בנושא היבטי פרטיות בכניסה למקומות עבודה ומסחר במסגרת התמודדות עם נגיף קורונה”

ביום שישי, 1 במאי 2020, פירסמה הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים מסמך העוסק בנושא ‘פרטיות בכניסה למקומות עבודה ומסחר במסגרת התמודדות עם נגיף קורונה‘.

בפתח המסמך נאמר:

“בתקופה האחרונה אנו עדים לחזרה הדרגתית של המשק לתנאי שגרה. משמעות הדבר היא, בין היתר, חידוש פעילות של מקומות עבודה ומקומות מסחר רבים. כחלק מהמהלך נדרשים מקומות עבודה ומסחר מסוימים לבדוק את הנכנסים בשעריהם ולמנוע את כניסתם של חלק מסויים מהם.

“מצב זה טומן בחובו אפשרות לפגיעה בפרטיות. מטרת מסמך זה הינה להבהיר ולחדד את הכללים המרכזיים בנושא זה בהיבטי הגנת הפרטיות ולהמליץ לגורמים השונים (ובראשם מעסיקים) כיצד לפעול בעניין”.

בהערת שוליים נאמר כי “מסמך זה עוסק בעיקרו בסוגית פרטיותם של פרטים שאינם מועסקים על-ידי מקומות העבודה והמסחר, כדוגמת לקוחות ונותני שירותים שונים. שאלת פרטיותם של עובדים מול מעסיקיהם היא סוגיה שונה במקצת, המחייבת התייחסות נפרדת”.

בתמצית, הרשות מבקשת להבהיר שעל המקומות עבודה ומסחר אשר נדרשים על-פי תקנות שעת חירום שיפורטו בהמשך לערוך בדיקות ותשאולים במסגרת כניסת פרטים בשעריהם, להימנע מלאסוף מידע מעבר לנדרש בהוראות הדין ולהימנע מלהשתמש במידע הנאסף במסגרת התהליך, אלא לצורך מניעת כניסה למקומות עבודה ומסחר של פרטים העשויים להיחשב כבעלי פוטנציאל להדביק ולסכן אחרים. כל שימוש אחר במידע עשוי להיחשב כפגיעה בפרטיות“.

“[…] אמנם, ככל הזכויות, גם הזכות לפרטיות אינה מוחלטת ובהחלט יתכנו נסיבות בהן אינטרסים אחרים, כגון הגנה על בריאות הציבור במסגרת התמודדות עם נגיף הקורונה, יצדיקו פגיעה מסוימת בזכות לפרטיות. תפיסה זו מוסדרת, בין היתר, בסעיף 18 לחוק הגנת הפרטיות. עם זאת,  פגיעה שכזו צריכה להיעשות בהתאם לתכלית הוראות הדין ולעמוד בעקרונות הכללים של פעילות  תחת סבירות ותום לב, וככל שמדובר בגופים ציבוריים – גם בדרישת המידתיות“.

בהמשך המסמך מובאות ארבע המלצות של הרשות להגנת הפרטיות כאשר כאן מוזכרות שתיים מהן:

“שימוש באמצעים טכנולוגיים למדידת חום נועד, על-פי התקנות, אך ורק למטרה של מניעת כניסה של פרטים עם חום גוף של 38 מעלות צלזיוס ומעלה. לפיכך, על מקומות העבודה והמסחר הנדרשים על-פי התקנות שפורטו לעיל להשתמש באמצעים למדידת חום להימנע מלעשות שימוש במידע הנקלט והמועבד במסגרת הבדיקה הטכנולוגית, לרבות עצם נתוני חום הגוף של הנכנסים בשעריהם, לכל מטרה אחרת.

בהתאם לתכלית התקנות ועקרונות דיני הגנת הפרטיות מומלץ למקומות עבודה ומסחר להימנע מלשמור את המידע הנקלט במסגרת שימוש באמצעים טכנולוגיים למדידת חום, וזאת במיוחד כאשר מדובר במידע הניתן לשייך לפרט ספציפי ולהביא לזיהויו. במובן זה, ככל שיוחלט במקום עבודה והמסחר על שימוש באמצעים טכנולוגיים המאפשרים מדידת חום של פרטים, כדוגמת מצלמות תרמיות וכדומה, מומלץ כי אמצעים אלו יפעלו רק במסגרת של “זמן אמת”, קרי ללא שמירה ותיעוד אוטומטיים של המידע הנאסף במסגרתן”.

בסיכום המסמך נאמר:

“החזרה ההדרגתית של המשק לפעילות מלאה והרצון למנוע את התפשטות נגיף קורונה מחייבים קביעת כללי זהירות בכניסת פרטים למקומות עבודה ומסחר, אשר יישומם עשוי להביא לפגיעה בפרטיות. עם זאת, חרף כך שקיימת הצדקה ברורה לבחינת אינדיקציות מסוימות הנוגעות למצבו הרפואי של אדם המבקש להיכנס למקום עבודה/מסחר הכרוכה בפגיעה בפרטיותו, יש להקפיד כי פגיעה זו תהיה סבירה ומידתית וכי היא תיעשה בהתאם לתקנות ולעקרונות דיני הגנת הפרטיות.

“במסגרת זו, על מקומות עבודה והמסחר הפועלים בהתאם לתקנות שפורטו במסמך זה, להימנע מלשאול את הנכנסים בשעריהם שאלות הנוגעות להיבטים בריאותיים הקשורים לנגיף הקורונה מעבר לקבוע בתקנות וכן להימנע מלאסוף מידע אישי על אודות פרטים במסגרת הליכי התשאול, מעבר לנדרש.

בכל הנוגע לשימוש באמצעים טכנולוגיים למדידת חום – יש להימנע משימוש במידע לכל מטרה אחרת פרט למניעת כניסה של פרטים עם חום גוף של 38 מעלות צלזיוס ומעלה וכן להימנע מאיסופו ושמירתו. ככל שמידע שכזה נאסף, יש להביא למחיקתו תוך ימים ספורים  (אלא אם מתעורר צורך מיוחד בשמירתו) ולהקפיד שלא להעבירו לגורמים אחרים, אלא כנדרש על-פי הוראות הדין“.

* הרשות מציינת במסמך כי “הרשות להגנת הפרטיות הקימה ‘קו חם’ לסיוע במתן פתרונות מעשיים, ישימים ומהירים בתחומי פרטיות, וצוות הרשות זמין בכל עת למתן פתרונות בנושאי פרטיות ועיצוב פתרונות תומכי פרטיות בכל נושא הרלוונטי לפעילות החירום בעת הזו. יודגש כי פתרונות ישימים אלה יינתנו על ידי הרשות בלוחות זמנים קצרים ביותר כמתבקש בנסיבות”.

הערה: כל ההדגשות מופיעות במקור.